Acum cativa ani am relatat in ziarul nostru despre mutarea unor statui moderne din centrul municipiului Calarasi, opere ale catorva sculptori entuziasti, la marginea localitatii. Culmea e ca vreo cateva dintre ele au fost mutate langa gradina zoologica din Calarasi.
Masacrul statuilor
Dupa spusele sculptorilor, pe lista neagra se afla si alte lucrari. Tot in opinia autorilor sculpturilor din Ramnicu Valcea, „exemplul reprobabil al edililor de la Calarasi, din anul 2001, incepe sa dea "roade". Si acolo lucrarile de sculptura monumentala realizate in cadrul unui simpozion national de sculptura in metal au fost scoase de pe amplasamentul lor si aruncate undeva la marginea orasului. Precedentele au fost, din nefericire, create. Intram, se pare, intr-o epoca a escaladarii agresiunii impotriva creatiilor culturale. Vremelnicii "gospodari" isi permit sa emita si chiar sa aplice neavenite judecati de valoare, care pot mutila pe termen lung cultura in ansamblul ei, fiind totodata o puternica frana in calea Romaniei spre lumea civilizata”.
Din 2000 s-a instalat paragina
Pe 13 iunie a.c., in municipiul Ramnicu Valcea, buldozerele comandate de primarul Mircia Gutau au pornit asaltul impotriva lucrarilor realizate in cadrul celei de-a II-a editii a programului Habitat si Arta in Romania, initiat si coordonat de Fundatia HAR, in perioada 1998-1999, in orasul de pe malul Oltului.
Cu sapte ani inainte, mai precis in primavara anului 1997, fundatia HAR a initiat un program de reabilitare prin arta a siturilor urbane defavorizate in perioada comunista. S-au implicat in derularea lui sculptori, arhitecti, critici de arta, sociologi. Prin programul PHARE, proiectul a primit finantare de la Uniunea Europeana. Sorin Zamfirescu, primarul de atunci al municipiului Ramnicu Valcea, a invitat artistii sa-l puna in practica. Sculptori cunoscuti, precum Mircea Enache, Gheorghe Zarnescu, Marin Petre, Camelia Cilianu, Alexandru Nancu, au lucrat impreuna cu arhitectii Augustin Ioan, Constantin Goagea si Catalin Berescu, transformand locuri paraginite in zone civilizate. Criticii de arta Pavel Susara, Corneliu Antim, Octavian Barbarosa, Raluca Dumitru au consemnat laudativ evenimentul. Comisia Europeana pentru Mediu a declarat Ramnicu Valcea oras european in cadrul competitiei „City Towards EU”. Prin contractul semnat, Primaria s-a angajat sa nu schimbe amplasamentele lucrarilor si sa nu intervina asupra lor decat cu acordul autorilor sau al reprezentantilor acestora. Dupa anul 2000, lucrarile realizate au fost lasate in paragina. Prima victima a buldozerelor primarului Mircia Gutau este lucrarea Cameliei Cilianu, amplasata in vecinatatea imediata a Scolii Generale nr. 9 din cartierul Ostroveni.
Peisaj dupa dezastru
Am fost la fata locului ca sa vedem dezastrul. Am trecut si pe la Directia pentru Cultura, Culte si Patrimoniu National a judetului Valcea, am stat de vorba cu dna directoare interimara Ligia Elena Rizea si am consemnat urmatoarele raspunsuri: „Nu avem inca atributii foarte clare, intre care si Legea drepturilor de autor. Am luat atitudine in privinta ansamblului demolat, facand demersuri la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA), la Prefectura Valcea si la Ministerul Culturii si Cultelor.
Am tinut permanent legatura cu Fundatia HAR. Avem asigurari de la presedintele HAR, dl Alexandru Nancu, ca fundatia va da in judecata Primaria Municipiului Ramnicu Valcea”.
Nu l-am gasit pe primar, dar am stat de vorba cu un apropiat al domniei sale, care a preferat sa-si pastreze anonimatul. Fara prea multe alte comentarii, acesta ne-a pus la dispozitie Hotararea Consiliului Local al Municipiului Ramnicu Valcea privind schimbarea amplasamentului ansamblului „Grapheme”: „Art. 1(1). Se aproba schimbarea amplasamentului ansamblului "Grapheme", situat in imediata vecinatate a Scolii Generale nr. 9, la intersectia strazilor Lucian Blaga si Ostroveni. (2) Ansamblul "Grapheme" va fi pus in valoare pe un alt amplasament, in zona gradinii zoologice; demontarea si transportul acestora se vor face de catre Directia Administrarii Domeniului Public”.
Nu se puteau evita discutiile cu autoarea ansamblului sculptural? Ceea ce bunul-simt nu a putut sa rezolve va rezolva, probabil, Justitia. Pana atunci, Scoala nr. 9 a redevenit banala, cel putin in privinta decorului, asa cum fusese si inainte de „Grapheme”.