Ieri-seara, fregata „Regina Maria” a parasit portul britanic Portsmouth. Nava este asteptata sa soseasca in tara in jurul datei de 25 iulie, in functie de conditiile meteorologice de pe mare. „Regina Maria” a fost construita in 1983, face parte din clasa 22 si este cea de-a doua nava de acest tip cumparata de Romania. Fregata a devenit cea mai cunoscuta nava romaneasca peste hotare din cauza grevei pe care echipajul a declansat-o acum o luna la bord. Statul a redus la inceputul lunii mai, fara a avea o explicatie plauzibila, diurnele acordate marinarilor la deplasarile in strainatate. Afland ca vor primi doar jumatate din banii pentru care au semnat contractele, 80 de marinari militari au declansat o greva spontana. Statul Major al Fortelor Navale a destituit imediat comandantul fregatei, a desfacut contractele de munca la doi marinari si a sanctionat restul ofiterilor, inclusiv conducerea Comandamentului Operational Naval de la Constanta.
Un nou val de sanctiuni
Daca familiile membrilor echipajului fregatei asteapta cu sufletul la gura sa-i vada pe militari acasa, o comisie speciala de anchetatori e la fel de dornica sa se intalneasca cu echipajul. Ministrul Atanasiu a promis sanctiuni si mai aspre dupa definitivarea anchetei ce va fi demarata imediat ce vasul va acosta in Portul Constanta. Este prima greva petrecuta la bordul unuei nave militare aflate in strainatate in ultimii 50 de ani si probabil una din putinele proteste de acest fel din intreaga istorie a marinei de razboi romane. Si totul s-a intamplat dintr-un gest jenant al statului, care a vrut sa faca economie pe spinarea marinarilor, care si asa sunt platiti la a zecea parte din cat castiga un ofiter dintr-o marina occidentala membra NATO.