Celebrul regizor american Francis Ford Coppola a oferit marea surpriza spectatorilor Teatrului Masca, din cartierul Militari, de a fi prezent la spectacolul lui Jango Edwards, considerat cel mai mare clovn in viata din Europa. Venit la spectacol impreuna cu o parte din echipa sa, cu care lucreaza la noua pelicula inspirata de proza lui Mircea Eliade, Francis Ford Coppola si-a cumparat la intrarea in sala de spectacol un nas rosu de clovn, pe care si l-a fixat imediat pe fata, dar cand fotograful institutiei, David Reu, a vrut sa prinda secventa, dupa ce regizorul se asezase pe randul cel mai inalt al salii, si-a scos imediat insemnul universal al clovneriei. Puternicul recital al clovnului Jango Edwards, a fost prefatat de actorul Mihai Malaimare, directorul Teatrului Masca, spectacolul cu cateva cuvinte semnificative: „Lucrez la Teatrul Masca de 17 ani si traim azi un dublu eveniment: prezenta pe scena a celui mai mare clovn al Europei iar in sala il avem pe marele regizor Francis Ford Coppola”. In acea clipa, toti spectatorii s-au intors spre randul unde era asezat regizorul american si l-au aplaudat indelung. Francis Ford Coppola a urmarit extraordinarul recital al lui Jango Edwards pana la final, cand spectatorii au coborat pe scena si au dansat cu clovnul. Inaintea dansului final, cand s-a volatilizat granita dintre artisti si spectatori, Mihai Malaimare l-a „investit” pe Jango cu „Ordinul Masca”: o palarie si un baston – „insemnele clovnului care exista in fiecare dintre noi”. Apoi, actorul Mihai Malaimare a dedicat celor doi oaspeti si, desigur, publicului prezent o scurta pantomima pe tema destinului uman. In final, cei doi mari clovni s-au imbratisat pe scena, in timp ce regizorul Francis Ford Coppola aplauda emotionat aceasta intalnire artistica rara: un regizor din America, un clovn din Olanda la Teatrul Masca din cartierul Militari, Bucuresti.
Mesajul clovnului Jango Edwards, la intrarea in UE: „Toti ati fost nascuti clovni”
La finalul spectacolului sau, clovnul Jango Edwards le-a transmis un mesaj personal spectatorilor sai, care aplaudau, ridicati in picioare: „Sa faceti un singur lucru pentru mine: sa traiti fiecare zi ca pe o zi speciala! Imi traiesc viata ca si cum fiecare zi ar fi ultima. Visul meu e acesta: sa va dau ceva tuturor cel mai scump lucru, ce nu se poate fura sau cumpara. Vreau ca fiecare dintre voi sa fiti eu! Sa nu subestimati niciodata puterea unui zambet! Intr-o lume tot mai stresata, toti ati fost nascuti clovni. Democratia nu aduce numai libertate, ci si durere. Veti fi membri in Uniunea Europeana si nu va va fi usor, dar nu fiti stapaniti de frica, ci de inima! Cel mai important lucru e sa fii om pe Pamant. Va vom revedea curand, dar pana atunci, va lasam cu ultimul dar. Darul nostru: zambiti!”.
Mihai Malaimare: „Francis Ford Coppola mi-a promis ca va mai veni la Teatrul Masca”
Directorul Teatrului Masca ne-a oferit o scurta explicatie a prezentei regizorului american in institutia pe care o conduce: „Cu regizorul Francis Ford Coppola suntem, intr-un fel, in relatii familiare, pentru ca fiul meu, Mihai, e operatorul lui la filmul inspirat din creatia lui Mircea Eliade, pe care il realizeaza in Romania, dupa care urmeaza sa toarne alt film in Argentina. Cum se afla in Bucuresti, sa-si definitiveze filmul, l-am invitat la spectacolul marelui clovn Jango Edwards, din cadrul proiectului nostru „Masti europene… la Masca”, si a acceptat. Mai mult decat atat, mi-a spus ca mai ramane doua saptamani in Bucuresti si ar vrea sa vada spectacolele noastre „Intrusa” si „Cafeneaua”, astfel incat ne vom mai bucura de prezenta sa la Teatrul Masca. Coppola si Jango se cunosc mai de mult, s-au mai intalnit. Evenimentul de duminica seara a avut pentru noi o dubla conotatie: marele regizor Francis Ford Coppola a venit pentru prima data la Teatrul Masca, unde s-a intalnit cu cel mai mare clovn al Europei si, poate, al lumii. Prin astfel de evenimente, imi place sa cred ca Teatrul Masca s-a ancorat ferm in familia teatrelor mondiale de tip alternativ, iar Coppola nu este deloc cunoscut in lume ca un regizor conventional de film. Asa incat suntem impreuna, oarecum, in aceeasi familie”.
Discret cu presa, popular cat cuprinde
La inceputul anului trecut, vestea sosirii la Bucuresti a lui Francis Ford Coppola a pocnit ca o petarda. Presa si-a ascutit antenele, mai ceva ca la filmarile pentru „Cold Mountain”. In afara de faptul ca n-a vrut sa dea interviuri, cineastul n-a stat ascuns. S-a intalnit cu studentii de la UNATC, s-a dus la piese de teatru, a cunoscut oameni de film romani, s-a vazut (strategic) si cu Traian Basescu, a colindat cluburile si restaurantele. Si-a facut echipa, a inchiriat o vila, a inceput preproductia. Pe 3 octombrie anul trecut a inceput filmarile la „Youth Without Youth”, ecranizare a nuvelei lui Mircea Eliade „Tinerete fara tinerete”. Il atrasesera la roman, dupa propriile marturisiri, „trei teme-cheie – timpul, constiinta si visatul cu ochii deschisi”. Echipa de actori era patronata de trei vedete internationale – Tim Roth, Alexandra Maria Lara, Bruno Ganz, dar din ea faceau parte si actori romani. Filmul e produs de firma lui Francis Ford Coppola, American Zoetrope, care a jalonat istoria filmului american, producand de-a lungul vremii de la partea a doua a „Nasului”, „Conversatia” sau „Apocalipsul, acum” pana la „Lost in Translation”. Partea romana este MediaPro Pictures. „Youth Without Youth” marcheaza reintoarcerea lui Coppola la regia de film, dupa o pauza de noua ani.