Dupa ce, timp de 11 zile, megafestivalul sibian ne-a oferit peste 160 de manifestari cultural-artistice, cu participanti din aproape 70 de tari de pe toate continentele, gazduite de 42 de spatii traditionale si neconventionale, pe ecranul memoriei s-au intiparit cateva particularitati si tendinte reliefate in aceasta a 12-a editie, care prefigureaza dimensiunile fara precedent ale Capitalei culturale europene din anul 2007.
Maraton pe scenele sibiene
Acest „maraton” impresionant s-a desfasurat ca un veritabil concert al tuturor artelor, fapt prin care – asa cum subliniau Constantin Chiriac, directorul festivalului, dar si numerosi participanti, ca profesorii englezi si oamenii de teatru Noel Witts, membru al comitetului artistic, si Mike Phillips, ilustrul coregraf Gigi Caciuleanu, sosit la Sibiu cu un admirabil spectacol al artistilor din Chile, criticul de teatru George Banu, profesorii americani Janet Rodgers si Peter Goldfarb ori actorul japonez si conducator de workshop Yosuko Ohari – festivalul sibian s-a inscris definitiv in prim-planul marilor reuniuni artistice de anvergura europeana si mondiala, alaturi de festivalurile artistice de la Avignon, Edinburg, Viena s.a. In acest context, am remarcat extinderea numarului de manifestari si a ariei geografice din care provin protagonistii, dar mai ales a genurilor artistice, cu o prezenta foarte consistenta a dansului, prin participarea trupelor din Coreea (Universitatea Nationala de Arta), Australia (Ballet Lab), Israel (Kombine Dance Company), Olanda (Dans Works Rotterdam), Luxemburg (Gianfranco Celestina), Franta (Drumming Dance) si, mai ales, Chile (Baletul National Chilian), a muzicii de diferite genuri, de la jazzul adus in festival de formatii din Germania sau Anglia pana la concertele oferite de trupe din Singapore, Panama si Columbia, de London Quartet „Cantabile”, de Compania Boya Stars din Coasta de Fildes ori de electrizantul grup „Tibesti” din Ciad s.a.m.d.
Spectacolele de teatru, in prima linie
Dar, bineinteles, in acest conclav atat de bogat si variat al manifestarilor artistice, edificator pentru eclectismul si pentru permanenta interferenta intre genuri, stiluri si maniere interpretative, teatrul a ramas „nava-amiral”, care a polarizat in cel mai inalt grad interesul participantilor. Spectacolelor din tara – in frunte cu „Portretul lui Dorian Gray”, in regia lui Dragos Galgotiu („Odeon”), „Tragica istorie a doctorului Faust”, semnat de Mihai Maniutiu (Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca), „Othello”, in viziunea lui Bocs'rdi L'szlo (Teatrul „Tam'si Aron” din Sf. Gheorghe), „Casa de pe granita”, de Mrozek (Teatrul National „Radu Stanca”), dar si „Medeea – Cercuri” („Novosadsko Pozoriste din Serbia-Muntenegru), amandoua datorate regizorului Tompa G'bor si scenografei Carmencita Brojboiu, „Trei surori”, semnat de Alex. Dabija (Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiesti), „8.9…8.9, fierbinte dupa '89”, realizat de Ana Margineanu la Teatrul Foarte Mic, reprezentatiile cu „Brand” si cu „Un tramvai numit Popescu”, datorate S.R. de Radiodifuziune, savurosul spectacol dupa „Cartile cu Apolodor” de Gellu Naum, cu minunatele Ada Milea si Dorina Chiriac in prim-plan (Teatrul „Luni” de la Green Hours), viu apreciat si de Silviu Purcarete, prezent in sala de la Clubul „Venetia”, sau „Forma lucrurilor”, in regia lui Vlad Massaci (Teatrul „Act” si „Teatrul fara frontiere”) – li s-au adaugat valoroase productii japoneze cu „Joy Island” („Insula placerii”, inspirata in buna parte din „Regele Lear”) sau cu „Woyczek”, ambele dezvaluind excelentele disponibilitati ale interpretilor pentru teatru, pantomima si dans contemporan ori traditional, spectacolul impresionant al excelentei trupe israeliene cu „Memoriile noastre de-o viata uitate”, gazduit de un ingenios decor realizat in incinta Uzinei Mecanice din oras, spectacolele rusilor de la „Nebolsoi Drama Theater” ori ale trupei Teatrului Tineretului din Arhanghelsk, reprezentatia de teatru si instalatii video „D.A.V.E.”, a unor actori din Austria (cunoscuti astazi in peste 20 de tari), cele trei reprezentatii cu „Hamlet” (un record greu de atins in cadrul aceluiasi festival) oferite de „Changpa Theatre” din Coreea (cel mai violent spectacol), de Compania „Markus Zoner” din Elvetia (o versiune parodica, realizata de numai doi interpreti) si de trupa japoneza „Haisho Dramatic Company” (dupa un text vechi, diferit de cel shakespearian), un spectacol-recital, plin de umor, dedicat lui „Don Quijote” de catre actorul francez Jacques Bourgau, o mai veche cunostinta a publicului nostru, el apartinand si trupei internationale cu care apreciatul regizor Silviu Purcarete a realizat acel spectacol memorabil intitulat „Cumnata lui Pantagruel” s.a.
Companii si personalitati din toata lumea
Meritul festivalului este si acela de a fi dezvaluit intrepatrunderea permanenta dintre teatru, dans, pantomima, muzica si imagini de o rara picturalitate, asa cum ne-au dezvaluit artistii romani, germani, coreeni, japonezi si africani, dar si acel spectacol al chilienilor, de „teatru coregrafic”, cum il numeste Gigi Caciuleanu, ori reprezentatia de muzica si pantomima a unor talentati acatori si instrumentisti din Austria si Elvetia („The Von Trolley Quartret”), concertul unui „Trio de Guitares” din Canada, la care va trebui sa adaug, la loc de frunte in ce priveste audienta si incantarea spectatorilor, concertele cu vadite valente etnografice si teatral-coregrafice ale grupului „Iza”, care au ridicat asistenta in picioare, pe un imens ring de dans!
Dincolo de concertele, recitalurile si reprezentatiile de scena ori de strada, de intalnirile de lucru ale reprezentantilor centrelor culturale si ai capitalelor culturale europene, festivalul a oferit numeroase spectacole-lectura, dezbateri, lansari de carte si conferinte de o remarcabila altitudine intelectuala, la care au participat importanti oameni de teatru, ca Sir John Farleigh, directorul Fundatiei Culturale Romania-Irlanda, regizorii Andrei Serban, Tompa G'bor, Mihai Maniutiu, Alexandru Dabija, regizorul irlandez Jimmy Fay, directorul companiei „Bedrock Production” din Dublin, care a realizat un viu aplaudat spectacol prezentat de Teatrul „Ioan Slavici” din Arad la Cetatea Cisnadioara, cu „Tillsonburg” de Malachy McKenna (tradusa de Andrei Marinescu, un vrednic promotor al dramaturgiei irlandeze pe scenele noastre), doamna Manuelle Debrinay-Rizos, directorul Centrului Cultural Francez din Cluj-Napoca, criticii George Banu, Florica Ichim, Ludmila Patlanjoglu, Doina Papp, Mircea Morariu, Cristina Modreanu s.a., dramaturgii Matei Visniec si Saviana Stanescu, care – sosita din SUA, unde este prezenta cu o bursa ce i-a permis un viu si benefic contact cu teatrul american – a evidentiat tocmai calitatea deosebita a acestor intalniri cu eminente personalitati ale artei spectacolului din tara si din strainatate, ce confera o dimensiune culturala exceptionala acestui festival. Intr-un asemenea maraton infernal de manifestari ce incepeau la 10 dimineata si se terminau tarziu, dupa miezul noptii, poate doar bravul fotoreporter francez Pierre Borasci, caruia ii datoram si noi fotografii, a reusit sa dea ochii cu toate cele intamplate.
Perspective europene pentru 2007
De altfel, asa cum ne-au confirmat domnii Klaus Johannis, primarul Sibiului, si Constantin Chiriac, directorul festivalului si al Teatrului National „Radu Stanca”, gama atat de larga si de variata a manifestarilor cultural-artistice si a contactelor stabilite la Sibiu, sintetizate in mod concret si eficient la „Bursa de spectacole”, aflata la cea de-a opta editie, a reprezentat o buna „repetitie” si un „laborator” pentru fundamentarea unor proiecte de o mare anvergura cultural-artistica, destinate editiei viitoare si mai ales anului 2007, cand Sibiul, alaturi de Luxemburg, va fi capitala culturala europeana si cand in programul vizand acest eveniment se vor regasi cei mai importanti directori de festivaluri si retele de festivaluri internationale, regizori si profesori de larga notorietate, prezenti la Sibiu, manageri ai unor mari companii din Europa, SUA, Japonia, care au participat si ei la dialogurile cu staff-ul festivalului sibian. Asadar, dupa spectaculosul joc de artificii din ultima seara, care a reusit sa invinga si ploaia, si oboseala participantilor, pentru sibieni a batut primul gong al acelui nevazut spectacol al pregatirilor pentru editia viitoare si pentru marele examen organizatoric al Sibiului si al Romaniei din anul 2007.