9.8 C
București
vineri, 10 ianuarie 2025
AcasăInvestigații România LiberăTaxa de prima inmatriculare divizeaza piata auto

Taxa de prima inmatriculare divizeaza piata auto

Autoritatile romane sunt nevoite sa faca un pas inapoi in ceea ce priveste preconizata taxa de prima inmatriculare a unui vehicul, in sensul reducerii nivelului acesteia, in urma avertizarilor Comisiei Europene.
„Problema nu este taxa in sine, ci nivelul ei”, spune secretarul de stat in Ministerul Integrarii Europene Leonard Orban, care a adaugat ca au inceput deja negocierile cu oficialii de la Bruxelles. Intre timp, operatorii din piata auto au pareri diferite: unii saluta introducerea acestui nou bir, altii il califica drept o taxa „de factura medievala”.

Nivelul, criticat de CE

Recentul raport de monitorizare elaborat de Comisia Europeana remarca importantele progrese facute de Romania in domeniul fiscal, insa semnaleaza unele probleme in legatura cu noua taxa, a carei valoare poate merge si pana la 10.000 de euro, in cazul unui autoturism vechi si puternic poluant.
„Codul Fiscal a introdus o taxa privind autovehiculele care este incompatibila cu jurisprudenta Uniunii Europene si cu directivele comunitare”, se arata in raport. Leonard Orban sustine insa ca nu ideea de taxa este dezavuata de Bruxelles, ci nivelul prea ridicat al acesteia.
Potrivit oficialului guvernamental, reprezentantii Ministerului Finantelor Publice (MFP) au avut deja o prima runda de negocieri cu membrii Comisiei si peste cateva saptamani subiectul va fi repus pe tapet. „Se cauta solutii tehnice si legislative pentru aducerea Codului Fiscal in conformitate cu legislatia comunitara”, ne-a mai spus Orban.

Pareri diferite

Operatorii de pe piata vanzarilor de autoturisme la mana a doua au pareri diferite despre taxa prevazuta in Codul Fiscal care va intra in vigoare la 1 ianuarie.
In opinia reprezentantilor din Romania ai companiei AAA Auto, este vorba de „o taxa normala, care va compensa eliminarea accizelor”. Directorul general al companiei, Miodrag Stanoevici, considera ca pretul autoturismelor nu va creste ca urmare a introducerii noului bir, ci chiar ar fi sanse sa scada. „Este de dorit ca importurile sa fie limitate, pentru protejarea calitatii parcului auto al Romaniei”, ne-a declarat el. Stanoevici a adaugat ca societatea pe care o reprezinta nu este influentata de introducerea taxei, deoarece autovehiculele comercializate sunt „aproape noi” si foarte putin poluante.
Un punct de vedere diametral opus are insa directorul general al Autovit, Lucian Dobrin. „Este o taxa protectionista, de factura medievala, prin care sunt protejati importatorii, nu producatorii autohtoni”, ne-a declarat el. Dobrin sustine ca introducerea taxei s-a facut la initiativa Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA) si ca ideea a fost imbratisata fara rezerve de ministrul liberal al Finantelor, Sebastian Vladescu. „Aici este vorba de protejarea unui mic grup de interese, de protejarea adaosului comercial oneros al importatorilor de masini”, a mai spus Dobrin, lasand sa se inteleaga ca un prim beneficiar al taxei ar putea fi chiar premierul Calin Popescu Tariceanu, importator Citro‘n.

Cele mai citite

Creștere robustăa comerțului cu amănuntul în 2024: consumul de produse nealimentare, motorul principal

Principalul factor al acestui avans a fost consumul de produse nealimentare, care a înregistrat un salt de 14,7% față de anul anterior. Vânzările de produse...
00:01:45

VIDEO. Vladimir Putin dorește să se întâlnească cu Donald Trump

Președintele ales al SUA, Donald Trump, a declarat că liderul rus Vladimir Putin dorește o întâlnire cu el și că deja se organizează una,...

Horoscop 11 ianuarie 2025. Vești bune pentru Berbeci

Horoscopul 11 ianuarie 2025. Ziua aduce prognoze interesante pentru fiecare zodie, cu accent pe carieră și succesul profesional. Horoscop 11 ianuarie 2025 Berbec: Veștile dintr-o țară...
Ultima oră
Pe aceeași temă