Comisarii de la Bruxelles au decis: Romania este obligata sa elaboreze harti de poluare fonica in mediul urban. Prin urmare, incepand cu acest an, se vor realiza harti de zgomot pentru localitatile cu mai mult de 250.000 de locuitori, iar din anul 2011 – pentru toate aglomerarile. Evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental vizeaza zgomotul la care este expusa populatia din zonele urbane construite, parcurile si gradinile publice, zonele linistite din aglomerari si din spatii deschise, apropierea unitatilor de invatamant, a spitalelor si a altor cladiri si zone sensibile la zgomot.
Din pacate, pe harta nu va fi inclus zgomotul ambiental generat de activitatile casnice, vecini, activitatile de la locul de munca si din interiorul mijloacelor de transport in comun, activitatile militare. Primii locuitori care vor afla cat de mare este zgomotul in zonele prin care vor circula, langa casa, in parcuri, vor fi cei din Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara, Constanta, Craiova, Galati, Brasov, Ploiesti, comunele Valea Calugareasca, Barcanesti, Blejoi. De aceasta cartografiere a zgomotului se vor ocupa primariile, care, la randul lor, vor realiza si planurile de actiune pentru prevenirea sau reducerea nivelului de zgomot. Autoritatile regionale de protectie a mediului sunt obligate sa identifice localitatile, aglomerarile, caile ferate, drumurile si aeroporturile in care numarul decibelilor depaseste limita de suportabilitate si aproba hartile de zgomot si planurile de actiune. Ulterior, autoritatea centrala de mediu va comunica la Bruxelles toate informatiile. Hartile vor fi refacute la fiecare 5 ani.
Bruxelles-ul vrea sa stie cat de mare este vacarmul pe langa Bucuresti-Triaj
Pana la 30 iunie 2007, statele membre ale Uniunii Europene vor informa Comisia Europeana asupra nivelului zgomotului inregistrat pe soselele al caror trafic depaseste 6 milioane de vehicule pe an, caile ferate cu mai mult de 60.000 de pasageri pe an, aeroporturi, aglomerari cu mai mult de 250.000 de locuitori. In aceasta etapa, se vor intocmi harti pentru tronsoanele de cale ferata Bucuresti Nord – Chitila, Bucuresti Nord – Bucurestii Noi, Cernavoda – Palas, Bucuresti – Constanta. Drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 treceri de vehicule/an pentru care se va face evaluarea zgomotului ambiental sunt: Bucuresti – Ploiesti, Bucuresti – Buzau, Bucuresti – Giurgiu, Bucuresti – Alexandria, Bucuresti – Pitesti, Constanta – Costinesti, Ploiesti – Brasov, Ploiesti – Buzau, Pitesti – Maracineni, Basarabi – Constanta, Medgidia – Constanta, Mihail Kogalniceanu – Constanta. Pana la 31 decembrie 2008, Comisia Europeana va fi informata asupra tuturor localitatilor cu o populatie mai mare de 100.000 de locuitori, asupra drumurilor si cailor ferate existente in Romania, iar pana in 2012 se va termina cartografierea strategica a zgomotului ambiental.
Aproape un sfert din populatia Europei sufera de surzenie, insomnii…
Potrivit unei estimari a Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), minimum 20 la suta din populatia Europei sufera din cauza zgomotului. Poluarea fonica este cauza multor afectiuni: insomnii, pierderea auzului, boli cardiovasculare, chiar dificultati de vorbire. Toate tarile membre ale Uniunii vor fi obligate sa afiseze hartile de zgomot in locurile publice, pe panouri electronice, pe Internet, in mass-media.
Adevarul despre galagie va influenta piata imobiliara
Oamenii bine informati vor opta, sau nu, pentru locuinte in zonele foarte zgomotoase. Vor fi insa corecte aceste harti? Vor fi sau nu masluite? Va avea cineva interes sa nu spuna adevarul pentru a nu se influenta piata imobiliara? Pe holurile primariilor si ale Autoritatii de Mediu se vorbeste deja despre o scadere sau o crestere a preturilor terenurilor si apartamentelor in functie de apropierea de un drum, cale ferata, strada, aeroport, fabrici si uzine desenate pe harta strategica a zgomotului. Vor exista si parcuri mai putin frecventate de catre bunici si bebelusi. Politica generala referitoare la lupta contra zgomotului vizeaza stabilirea unui indicator comun de masurare a poluarii fonice pentru toate tarile UE, limitarea transmiterii zgomotului prin efectuarea de fonoizolatii la cladiri, panouri pe marginea soselelor, cailor ferate, noi tehnologii aplicate la fabricarea autovehiculelor, interdictia de circulatie a masinilor grele pe timpul noptii in weekend, facilitati pentru achizitionarea de autovehicule silentioase.