NATO a anunțat vineri că va întări prezența sa în Marea Baltică, după ce s-a suspectat un act de sabotaj asupra unui cablu subacvatic de energie electrică și patru linii de internet, în urma unor întreruperi recente, scrie Reuters.
NATO a anunțat că va întări prezența sa în Marea Baltică
De asemenea, Estonia a început o operațiune navală pentru a proteja un alt cablu electric subacvatic, iar Finlanda a confiscat joi o navă care transporta petrol rus, sub acuzația că aceasta ar fi fost responsabilă pentru o defecțiune la cablul subacvatic Estlink 2, care leagă Finlanda de Estonia, și la linii de fibră optică. În urma acestui incident, Finlanda a solicitat sprijin din partea NATO.
Țările din regiunea Mării Baltice sunt în alertă din cauza unui șir de incidente care au afectat infrastructura critică, cum ar fi cablurile de energie electrică, liniile de telecomunicații și gazoductele, mai ales după invazia Ucrainei de către Rusia în 2022. Aceste evenimente au ridicat întrebări cu privire la posibile acte de sabotaj, deși se iau în considerare și accidentele sau defecțiunile echipamentelor subacvatice.
Președintele Finlandei, Alexander Stubb, a declarat că a discutat cu NATO și cu Estonia despre necesitatea unui răspuns mai puternic din partea Alianței în fața acestor provocări, iar secretarul general al NATO, Mark Rutte, a confirmat acest lucru, subliniind că va exista o prezență militară mai puternică în Marea Baltică, deși nu a oferit detalii despre desfășurarea forțelor.
În paralel, Garda de Coastă a Suediei a intensificat supravegherea traficului maritim pentru a proteja instalațiile subacvatice critice, cooperând cu marina suedeză și cu alte națiuni. Estonienii au declarat că marina lor a fost mobilizată pentru a proteja cablul subacvatic Estlink 1, care funcționează în continuare.
În ceea ce privește incidentul cu nava rusă, Kremlinul a minimizat importanța confiscării acesteia, dar autoritățile din Estonia au avertizat că frecvența acestor atacuri asupra infrastructurii subacvatice sugerează că nu toate sunt cauzate de accidente sau de greșeli de navigație.
Ministrul estonian al Justiției a subliniat necesitatea de a actualiza legislația maritimă, pentru a interzice explicit daunele aduse infrastructurii subacvatice.
De asemenea, autoritățile finlandeze investighează nava confiscată, Eagle S, suspectând că aceasta ar fi provocat daunele prin tragerea ancorei pe fundul mării, într-un incident similar cu altele din ultimii ani. În urma acestor evenimente, Estonia și Finlanda sunt hotărâte să protejeze infrastructura lor subacvatică și să prevină astfel de incidente pe viitor.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!