Comerțul online a evoluat semnificativ în România în ultimii ani, cu un număr tot mai mare de comenzi efectuate de către consumatori, conform unui studiu realizat de platforma easySales.
Aproape jumătate dintre respondenți au efectuat cel puțin o comandă online în ultimele 30 de zile, în timp ce aproape 30% au plasat între 4 și 10 comenzi. Un procent infim, de doar 1,15%, a declarat că nu a făcut niciodată cumpărături online.
Cercetarea s-a bazat pe datele colectate între 21 iunie 2014 și 8 iulie 2024, de la 1.043 de respondenți. În ceea ce privește sumele cheltuite, 41% dintre participanți au alocat între 301 și 1.000 de lei, iar 35% au cheltuit între 100 și 300 de lei, în ultimele 30 de zile.
Numai 2,2% au raportat cheltuieli de peste 5.000 de lei.
Referitor la dispozitivele utilizate pentru plasarea comenzilor, majoritatea românilor (43%) preferă laptopurile sau desktopurile, urmate de aplicațiile mobile (34%) și accesările directe ale site-urilor prin telefonul mobil (20%).
Cele mai multe comenzi online din ultimele șase luni au fost realizate pe magazinele tradiționale (62%), urmate de platformele marketplace (22%). În plus, 4,5% dintre respondenți au utilizat aplicații pentru comenzi de mâncare, iar 4% au achiziționat bilete sau abonamente online.
Prețul rămâne principalul factor decisiv în alegerea cumpărăturilor online, conform a 74% dintre participanți, iar 65% preferă să plătească cu cardul. Principala sursă de informație despre produse și servicii este rețelele sociale, menționate de 58% dintre respondenți.
În ceea ce privește achizițiile de pe site-uri internaționale, o treime dintre respondenți au afirmat că fac comenzi ocazionale, de 2-3 ori pe an, de pe platforme precum Temu, Shein, Amazon sau eBay, cu 45% dintre aceștia alegând platforma chineză Temu pentru cele mai multe cumpărături din străinătate.