România ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește utilizarea serviciilor digitale publice, conform datelor recente publicate de Eurostat.
În 2023, doar 23% dintre români au interacționat cu instituțiile publice prin intermediul site-urilor sau aplicațiilor oficiale, o valoare semnificativ sub media UE de 69%.
Acest procent plasează România pe ultima poziție între cele 27 de state membre ale Uniunii, alături de Bulgaria (30%) și Germania (58%) la coada clasamentului.
La polul opus, țările cu cea mai mare rată de utilizare a serviciilor digitale publice sunt Danemarca (98%), Finlanda, Olanda și Suedia, fiecare cu o pondere de 95%.
Pentru ce folosesc europenii serviciile digitale
Serviciile digitale publice cele mai frecvent utilizate în Uniunea Europeană au fost obținerea de informații despre legi, servicii și beneficii (42%), descărcarea de formulare oficiale (40%), accesarea informațiilor personale (39%) și programările online (37%).
Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, a remarcat că, deși România este lider în Europa în ceea ce privește conectivitatea și accesul la internet, se află printre ultimele locuri la capitolul competențe și servicii digitale.
Ivan a subliniat că problema nu este la cetățeni, având în vedere numărul mare de conturi de pe rețelele sociale și utilizarea aplicațiilor bancare, ci la stat, care nu a reușit să digitalizeze eficient serviciile publice.