Proiectul de ordonanţă prevede ca, pe lângă amenzi, şoferii care nu folosesc anvelope de iarnă să suporte şi costurile stricăciunilor, în caz de accident.
Scoşi ţapi ispăşitori de mai toţi miniştrii Transporturilor din ultima vreme pentru blocajele din trafic pe timp de iarnă, şoferii vor salva onoarea Companiei de Autostrăzi care nu e în stare să pună la treabă regii asfaltului la deszăpezirea drumurilor naţionale. Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă privitor la modificarea Codului Rutier (OUG 195 2002) a cărui principală prevedere este obligativitatea montării anvelopelor de iarnă în perioada cuprinsă între 1 noiembrie şi 31 martie. Ordonanţa va deveni efectivă după ce va fi adoptată de către Guvern, iar Ministerul Transporturilor va publica normele de aplicare.
Obligatorii, şi dacă e soare
Spre deosebire de alte ţări care obligă la folosirea anvelopelor de iarnă doar pe sectoare marcate cu semne de circulaţie speciale (Cehia) sau doar în zonele alpine (Italia, doar la poalele Alpilor pe valea Aosta), specialiştii Ministerului Transporturilor au decis că anvelopele trebuie folosite oriunde în perioada 1 noiembrie-31 martie. Aceasta înseamnă că dacă un poliţist va dori să hărţuiască un şofer, îl va putea opri chiar pe o şosea perfect uscată pentru a îi verifica anvelopele. În cazul autovehiculelor cu masă maximă autorizată mai mică de 3,5 tone, anvelopele trebuie montate pe toate roţile, iar la cele cu masă mai mare trebuie să le aibă pe axele de tracţiune. Şoferii amatori care nu le deţin riscă amenzi în echivalenţa a 9-20 puncte amendă. Ţinând cont că un punct este 10% din valoarea salariului minim pe economie (650 lei), aceasta semnifică faptul că amenzile pot ajunge la 1.300 lei. Poliţia va întocmi devize de plată şoferilor ale căror vehicule au blocat drumul, ca urmare a nefolosirii anvelopelor de iarnă, devize care vor fi imputate societăţilor la care şoferii au întocmit asigurarea civilă obligatorie. Diferenţa neacoperită de poliţe va fi imputată direct şoferilor în 15 zile de la întocmirea devizului.
Poliţia Rutieră are neclarităţi
Proiectul preia definiţia anvelopelor de iarnă aşa cum aceasta apare în Regulamentul 30 al Comisiei Economice pentru Europa a ONU. Aceasta dă definiţia largă a anvelopelor de iarnă, preluată, dealtfel, de toate ţările europene care le impun. Conform regulamentului, anvelopele de iarnă poartă marcajele M+S, M/S sau M&S („mud and snow” – noroi şi zăpadă) şi sunt anvelope al căror cauciuc este mai moale decât cel al celor de vară, iar suprafaţa golurilor pe amprentă este mai mare decât în mod obişnuit. Conform acestei definiţii anvelopele de tip „all season” sunt considerate de iarnă fiind marcate „mud and snow”. Prevederile sau poate doar reglementările europene nu sunt cunoscute comisarului- şef al Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă, care a declarat zilele trecute pentru RL că anvelopele „all season” nu vor fi acceptate.
Parcurgerea practicilor europene arată cât de şubredă este propunerea ministerului. Majoritatea ţărilor din vestul UE nu solicită şoferilor amatori anvelopele M+S , iar unele, nici măcar celor profesionişti (Franţa, Marea Britanie, Spania, Suedia). Anvelopele de iarnă fie sunt facultative, fie pot fi folosite ca alternativă la lanţurile de iarnă. Dacă însă şoferii provoacă accidente ca urmare a nedotării cu anvelope de iarnă sau lanţuri, măsurile sunt dure. Şoferii sunt amendaţi (până la 5.000 de euro în Austria) iar reparaţiile nu sunt acoperite de poliţele de asigurări. Anumite ţări nu cer anvelope de iarnă M+S, însă solicită ca amprenta anvelopei la camioane să aibă o înălţime minimă de 5 mm, ceea ce garantează tracţiunea pe zăpadă mai bine decât un cauciuc de iarnă M+S uzat. Proiectul Transporturilor, prin care se pretinde că se va pune ordine în circulaţia pe timp de iarnă, nu cuprinde o astfel de cerinţă standard în ţări europene în care traficul pe timp de iarnă este mai sigur decât în România.
20 acesta este numărul maxim de puncte de penalizare pe care îl riscă cei care nu-şi echipează maşina cu anvelope de iarnă.