Litoralul românesc a devenit în 2014 mai scump decât cel spaniol sau turcesc, după ce cu doi ani în urmă era devansat doar de cel bulgăresc într-un top al celor mai ieftine litoraluri. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Federația Patronatelor din Turismul Românesc, condusă de Mohammad Murad, unul dintre cei mai importanți investitori de pe litoral. ”Creşterea taxelor, a preţului combustibilului, gazelor şi energiei, dar şi lipsa măsurilor de susţinere a turismului au făcut ca în România valoarea coşului de vacanţă să crească. România este o destinaţie turistică de litoral cu preţuri medii de vacanţă, aflată într-un top al celor mai ieftine destinaţii de acest fel din Europa pe locul patru, în urma competitorilor Bulgaria, Spania şi Turcia, dar înaintea Greciei, Croaţiei şi Franţei“, se arată într-un comunicat al FPTR.
Clasament bazat pe datele Poștei britanice
Datele FPTR au fost inserate într-un studiu realizat de Poşta britanică (Post Office) privind coşul de vacanţă, în care sunt monitorizate preţurile a opt produse alimentare şi nealimentare de uz comun în 40 de destinaţii de vacanţă, dar nu și România. După calculele FPTR, România ocupă locul patru, în urma celor trei ţări, cu un coş mediu de vacanţă de 41,3 euro. Patronatul ar fi luat în calcul staţiunea Neptun, recunoscută pentru preţurile mici. Coşul de vacanţă analizat include o masă pentru doi adulţi (trei feluri de mâncare şi o sticlă de vin local), un pahar de vin, un pachet de ţigări Marlboro Lights, o sticlă de bere locală, o apă minerală de 1,5 litri, o ceaşcă de cafea servită la o cafenea şi o sticlă de Coca-Cola şi o cremă de protecţie solară cu factor 15. În urma analizei acestor date s-a constatat că Bulgaria este cea mai ieftină destinaţie, potenţialii turişti suportând un cost total al coşului de vacanţă zilnic de 38,46 de euro. „În aceste condiţii, România, ca destinaţie turistică poate fi considerată în continuare un chilipir pentru turiştii străini, unde aceleaşi produse costă 41,31 de euro, însemnând o economie de 7,06 euro faţă de următoarea clasată, Grecia. Ţinând cont de aceste aspecte, putem spune că nu preţurile sunt cele care împiedică turiştii străini să vină în România, ci faptul că nu se ştie că ţara noastră este o destinaţie ieftină de petrecere a concediilor“, se arată în comunicatul FPTR. Coşul de vacanţă în Spania ajunge la 39,14 euro, în Turcia, la 40,87 euro, în Croaţia, la 62,78 euro, în Franţa, la 63,97 euro, iar în Egipt, la 72,42 euro. Potrivit reprezentanţilor FPTR, chiar dacă pentru turiştii străini petrecerea vacanţei în România ar putea fi un chilipir, pentru majoritatea românilor vacanţa în propria ţară rămâne un lux, din cauza puterii scăzute de cumpărare.
„Este absurd“
Corina Martin, președintele Asociației Litoral Delta Dunării, consideră că afirmația potrivit căreia litoralul românesc este mai scump decât cel spaniol ”este absurdă”. ”Nu poate fi reală o asemenea afirmație. Nici nu mă mai gândesc că noi lansăm «Înscrieri timpurii» cu 50% discount, iar turiștii au luni de zile la dispoziție să cumpere. Avem și «Litoralul pentru toți», unde suntem mai ieftini chiar decât litoralul românesc., a precizat aceasta. Corina Martin a precizat în premieră pentru „România liberă“ că anul acesta programul ”Înscrieri timpurii” va începe luna aceasta, după bursa de turism, care este programată marțea viitoare. Mai există un argument: Spania și Turcia sunt piețe pentru care se ”bat” turiști din mai multe țări, care își permit sejururi mai scumpe. ”În plus, la noi de trei ani de zile tarifele au înghețat”, a conchis Corina Martin.