0.4 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialRochiile elegante ale Oanei Nuțu

Rochiile elegante ale Oanei Nuțu

În urmă cu doi ani, Oana Nuțu s-a lansat în lumea modei, iar astăzi, la aproape 28 de ani, are o afacere de succes: creează rochii elegante în atelierul propriu din București, iar colecțiile sale pot fi găsite în Galeria Designerilor Români din magazinul Cocor.

Pasiunea Oanei Nuțu pentru haine frumoase și accesorii delicate datează încă din copilărie, când cosea singură hainele păpușilor. „Primeam câte o păpușă frumos îmbrăcată, iar primul lucru pe care îl făceam era să o dezbrac și să-i pun hăinuțe făcute de mine. Aveam un dulăpior din lemn alb, foarte frumos, pentru hainele păpușilor“, își amintește tânăra designeriță.

Talentul l-a moștenit de la mamă, care la rândul ei avea această pasiune și care a învățat-o toate tipurile de cusături, deși ea însăși nu era croitoreasă de meserie și nici nu și-ar fi dorit ca fata ei să facă o profesie din asta. Oana a urmat un liceu bun din București, apoi a făcut Facultatea de Sociologie la Universitate și un masterat în cercetare calitativă. În ultimul an de facultate lucra deja cu normă întreagă la una dintre cele mai mari firme de cercetare sociologică de pe piață. Însă pasiunea din copilărie a dăinuit. „Mi-am cumpărat singură o mașină de cusut la mâna a doua și într-o vară mi-am făcut fuste în toate culorile!“

Trebuie să știi să-ți vinzi ideea

Când i-a spus mamei că vrea să se ocupe exclusiv de modă, reacția nu a fost una pozitivă. „S-a supărat foarte tare! Fiind mai sceptică și trăind și în perioada comunismului, când un loc de muncă era sfânt, mama nu avea noțiunea antreprenoriatului. Avusese și o experiență negativă cu tata, care a încercat să facă ceva pe cont propriu și nu i-a ieșit. Eu am vrut să o conving că abilitățile mele sunt un pic diferite de ale tatălui meu. Trebuie să știi să-ți vinzi ideea!“

Iar în zilele noastre, toată lumea știe, ideile se vând cel mai bine pe Internet! Oana începuse să creeze tot felul de accesorii pe care le purta la gât, iar colegele de birou au rugat-o să le facă și lor. Apoi s-a apucat să facă papioane. Era o modă și se vindeau mai ceva ca pâinea caldă. A fost o perioadă aglomerată. „Aveam job cu normă întreagă, lucram pe proiecte pentru o altă firmă, mergeam la master când apucam și făceam meditații la franceză, engleză și română cu copii de gimnaziu, pentru că aveam nevoie de bani. Dar abia așteptam să ajung acasă și să fac papioanele. Nu m-a învățat nimeni cum să le fac. Aveam eu o idee cam cum se fac, m-am uitat și la un tutorial, de curiozitate, și m-am apucat să le fac. N-am urmat niciun curs. Am preferat să investesc în materiale și să-mi pun în practică ideile. Ce poate să fie mai constructiv decât să te apuci efectiv de muncă!“

Prima prezentare de modă: un fiasco

Vânzările i-au crescut atât de mult în lunile acelea de vară încât ajunsese să câștige din papioane aproape încă un salariu. În aceste condiții s-a văzut nevoită să se înregistreze ca persoană fizică autorizată. La scurt timp a creat prima ei colecție de haine. Doar că nu a avut succes. „Am vrut să urmez o rețetă, să fac o chestie nebună, care nu a mers, nu s-a vândut. După prezentarea de modă, unde se vânduseră doar câteva rochițe, m-am întâlnit cu o prietenă. Eram foarte tristă și am întrebat-o: eu acum ce fac? M-a întrebat la rândul ei dacă eu aș purta ce am creat, iar răspunsul a fost: nu! Mi-a zis: te rog, fă ceva ce ai purta tu!“

Încurajată și de soțul ei, jurnalistul Robert Turcescu, Oana Nuțu a început să creeze rochii elegante. „A fost un singur om care a crezut în mine, iar acela este soțul meu. Fără el nu m-aș fi apucat să fac nimic sau cel puțin nu în acel moment“, mărturisește tânăra.

Era vara anului 2014. A început prin a colabora cu câteva croitorese, însă la scurt timp și-a dat seama că e neproductiv. Pierdea mai mult timp pe drumuri, decât producea. Avea nevoie de un atelier și de angajați permanenți. A găsit un loc aproape de casă, a angajat o croitoreasă de nădejde și a început să investească în strictul necesar: mașini de cusut și materiale. „Nu-i ușor să-ți faci un atelier de la început. Am investit treptat. A fost o perioadă foarte dificilă. Nici măcar un nasture în plus nu am luat dacă nu era culoarea care îmi trebuia.“

La începutul anului 2015, Oana Nuțu a câștigat concursul pentru designeri Mooza Pop Up Store, ceea ce i-a permis ca timp de o lună să aibă un magazin de prezentare într-un mall bucureștean, crescându-i semnificativ vânzările.

Prințese la bal

Deși țintea segmentul de nunți, designerița a constatat că majoritatea comenzilor veneau de la tinere care voiau rochii pentru balurile de absolvire – liceu, facultate, dar și clasa a opta.

„Pentru multe dintre fetele cărora le-am făcut rochii de bal, a fost prima rochie pe care și-au făcut-o la comandă. Veneau cu părinții de mână și le puteam vedea entuziasmul! Îi rugau pe părinți să le facă poze și imediat le trimiteau tuturor prietenelor. Pentru un copil de 13 ani trebuie să fie o emoție și o mândrie să poarte o rochie făcută de un designer. A fost cea mai bună recomandare!“

De altfel, majoritatea clientelor vin prin recomandare, iar Oana a învățat să le lase să-și creeze singure rochiile. „Sunt foarte flexibilă. Vreau să am câteva modele și clientele să poată să-și creeze propriile rochii. Aici a fost greșeala pe care am făcut-o la început. Eram înnebunită, stăteam noaptea și mă gândeam că vreau să creez rochia perfectă, credeam că e o rețetă, că trebuie să ai un articol care să prindă universal și să dai lovitura cu el. Nu există așa ceva! Rochia perfectă e diferită pentru fiecare. Așa că acum lucrez cu fiecare clientă în parte, îi prezint cromatica – sigur avem unele materiale cu care lucrăm, avem un stil, clientele care vin aici au, în general, stilul acesta, mai feminin, mai girlish, mai jucăuș, dar le las să-și creeze singure rochia. Cred că acesta a fost unul dintre motivele pentru care am avut foarte multe comenzi. Ne-am întors un pic la ideea de croitor: hai să vedem ce îți dorești, ce ți se potrivește.“

De altfel, deviza ei este să se întâlnească față în față cu cât mai multe cliente, ca să înțeleagă ce își doresc și să le arate că dorințele lor sunt prioritare pentru ea: în asta constă succesul pe mai departe. „Încerc să cunosc toate clientele sau dacă nu pot asta, măcar să văd toate rochiile înainte de a fi trimise către ele. Întotdeauna fac o ultimă verificare a calității.“

În prezent designerița lucrează la o colecție de rochii de mireasă în nuanțe inedite de nude, crem, bej, roz antic și argintiu, iar pentru anul viitor pregătește o nouă colecție pentru mame și fiice, intitulată „Me&MiniMe“ și inspirată de propria fiică. „De când o am pe Vera îmi imaginez tot felul de rochițe pentru fetițe, pe care le schițez cu drag.“

Pe termen mediu și-a propus să deschidă propriul magazin și spune că „deși cifra de afaceri nu e foarte mare, e un business cu potențial“.

Privind retrospectiv, designerița e de părere că „nu poți să-ți faci o afacere dacă nu ești rezistent la muncă. Trebuie să treci printr-o situație de muncă exagerată, la birou sau în altă parte, și să vezi dacă reziști.“ Pe tinerii care vor să-și deschidă o afacere, Oana Nuțu îi sfătuiește să stea un timp într-o corporație, ca să vadă „ce înseamnă să muncești și să stai peste program“.

La început, Oana petrecea și câte zece ore la atelier, uneori mai mult, și se ocupa de toate aspectele afacerii. Între timp și-a extins echipa, iar acum își împarte timpul între atelier și familie.

Între timp i-a trecut și mamei supărarea, ba chiar a venit s-o ajute când avea comenzi multe. „S-ar părea că a început să-i placă. Încă mă gândesc dacă o angajez sau nu!“, spune Oana râzând.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă