Cluburile din Mamaia au fost centrul distracţiei de pe litoral în acest sezon estival. Mii de tineri au petrecut seară de seară în aceste localuri, asigurând încasări uriaşe pentru patroni. Nu acelaşi lucru se poate spune însă despre statul român. Oficial, aceste localuri sunt fie pe pierdere, fie nu-şi plătesc regulat datoriile la Finanţe.
Sticle de șampanie de peste 600 de lei bucata, whisky banal la prețuri de băutură de lux, chiar și sticlă de cola vândută clienților pe bani grei, astfel arată o noapte într-un club de fițe din stațiunea Mamaia. Evident, bon fiscal nu se emite decât la cerere, iar după ce petrecăreții sunt suficient de distrați, nimeni nu-și mai bate capul cu astfel de „nimicuri“.
„România liberă“ a calculat că, în medie, într-o seară, un astfel de club obține circa 40.000 de euro numai din biletul de intrare, pentru care „emite“ doar o brățară, ca semn că taxa a fost achitată, deși există o casă de marcat la dispoziție. În același timp, cluburi precum „Le Gaga“ sau „Ego“ raportează, mai mulţi ani la rând, la Ministerul Finanțelor, iar firma care administrează „Le Gaga“ a fost chiar în executare silită.
Cola la PET, adaos comercial 1000%
Primul lucru care îți atrage atenția când ajungi în fața cluburilor de fițe din Mamaia, precum Fratelli, Ego sau Le Gaga este parcarea. Bolizi de zeci și chiar sute de mii de euro își așteaptă proprietarii care aruncă cu bani, la propriu, la bar. Deși băuturile comercializate în discotecile “de lux” ale stațiunii sunt dintre cele mai obișnuite, care se găsesc în supermarket la prețuri decente, toate au prețuri și cu peste 1000% mai mare aici.
Totul e costisitor într-un astfel de club, chiar și accesul în interior. La Fratelli, de exemplu, biletul de intrare costă 30 de lei, iar la Le Gaga şi Ego, locante vizitate de reporterii României libere sâmbătă seara, se ajunge și la 50 de lei de persoană. În ciuda acestor tarife piperate, la ușă așteaptă, în plin sezon estival, și câteva zeci de persoane dispuse să plătească trecerea către lumea distracției. Desigur, cei de la porți nu se obosesc să emită bon fiscal, deși există o casă de marcat la fiecare ușă, dar care e doar de decor. În schimb, fiecare client primește o brățară, ca semn că a plătit.
“Desfrâul” fiscal începe în interior: la barul din clubul Fratelli, petrecăreții așteptau pe trei rânduri să cumpere băuturi. Cele peste o sută de mese din interior sunt pline. Un cocktail cu 50 de grame de whisky Jack Daniels şi puțină cola costă aici 33 de lei. Surpriza vine când respectiva cola este turnată dintr-o sticlă de plastic de doi litri, deja răsuflată. Am primit bonul fiscal doar după ce am cerut și după ce am așteptat cam cinci minute.
La Fratelli, am aflat, consumația minimă făcută la mese este de două sticle de alcool tare, adică circa 1.500 de lei, având în vedere că o sticlă de votcă Absolut, de maximum 50 de lei în supermarket, se vinde aici și cu 600 de lei. Chiar și așa, majoritatea clienților consumă whisky și votcă. Unii, mai cu fițe, beau șampanie, cu prețuri care pleacă de la 600-700 de lei, pentru o sticlă de 750 ml, și ajunge chiar și la 3.000 de lei.
Pepsi la doză, dar numai pe jumătate
Clubul Le Gaga este mai mare, aici sunt pregătite peste 150 de mese, unde poți să te așezi doar dacă faci o consumație de cel puțin 1.500 de lei. Pe locurile VIP, din centrul zonei de mese, consumația este chiar de 2.500 de lei. Printre clienții adevărați sunt strecurate și “false consumatoare”, adică fete plătite cu 150 de lei pe noapte pentru a încuraja bărbații să consume mai mult. Aceștia s-au prins de “șmecherie”, chiar ei ne-au dezvăluit-o, dar nu-i deranjează.
Clubul Le Gaga se bazează pe trei baruri, cu băuturi la fel de scumpe. Aici, 50 ml de whisky și puțin Pepsi costă 44 de lei. Bonul se acordă la cerere, dar uimitor deși sucul este turnat dintr-o doză de aluminiu doar pe jumătate, ceea ce rămâne este păstrat, probabil pentru următorul curent. La următoarea comandă, nu am mai cerut bon fiscal şi nici nu ne-a mai fost oferit.
Și aici, preţul minim pentru o sticlă de votcă este de 470 de lei, iar şampania, care curge din abundență, e 400 de lei cea mai ieftină. Cătălin Botezatu şi Joshua Castellano supravegheză atent buna desfăşurare a clubului şi se întreţin cu fetele singure de la mese.
În al treilea club în care am mers sâmbătă seara, în stațiunea Mamaia, a fost Ego. Prețurile sunt la fel de piperate, iar atenția pentru fiscalitate este la fel de mică. În schimbul a 50 de lei pentru intrare, primeşti tot o brăţară, nu un bon fiscal. Consumația la cele 100 de mese este de câteva mii de lei, iar prețul la băuturi este mai mare decât în celelalte două cluburi.
Profituri mari, datorii mai mari
În ciuda acestei atmosfere în care banii zboară cu ușurință dinspre clienți spre proprietarii cluburilor, societățile care se află în spatele acestor locuri au datorii către statul român. Doar firma care administrează Fratelli, și care a raportat un profit de 491.000 de lei, în 2013, nu are nici o restanță către bugetul de stat.
În schimb, Vincast Invest SRL, care deține clubul Le Gaga, din Mamaia, dar și Le Gaga și Bamboo din București, deși au anunțat la ANAF un profit pentru 2013 de 551.000 de lei, au datorii de 657.000 de lei, conform portalului vrajitorul.eu.
În anii trecuţi, Vincast Invest SRL a raportat pierderi la Ministerul Finanţelor: 3.229 lei în 2010; 2.735 lei în 2011 şi 3.254 lei în 2012.
În luna martie anul acesta, împotriva Vincast Invest a început procedura de executare silită, potrivit vrăjitorul.eu.
Iar societatea Exit Events SRL, administratorul clubului Ego, a anunțat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 1,8 milioane de lei, dar fără ca afacerea să fie profitabilă, după cum arată datele raportate la Ministerul Finanțelor. Astfel, anul trecut, firma a înregistrat o pierdere de 798.000 de lei, după ce în 2012 anunţase o pierdere de 269.000 lei.
Botezatu: „Se taie mii de bonuri“
Unul dintre acționarii societății care administrează clubul Le Gaga a precizat, pentru „România liberă“, că firma lucrează numai cu bonuri fiscale. „Eu ştiu că în clubul Le Gaga se taie mii de bonuri fiscale. Sunt două fete la intrare care taie bon pentru oricine intră. Şi la bar, şi la mese totul este pe bon. Chiar a fost un control de la Fisc şi totul a ieşit în regulă. Taxele sunt plătite la zi şi nu există datorii“, a explicat Cătălin Botezatu.
Am încercat să obţinem un punct de vedere şi de la reprezentantul clubul Ego, care anul trecut a raportat la Finanţe o pierdere de 798.000 de lei. Adrian Caraioglu nu ne-a oferit însă un punct de vedere, deși i-am adresat pe internet o solicitare în acest sens.
Evaziunea fiscală, o problemă
Problema evaziunii fiscale din cluburile de pe litoral nu este nouă. Controale efectuate de autoritățile statului și în anii trecuți au arătat mari deficiențe la acest capitol. „În urma verificării a patru cluburi din staţiunea Mamaia, ofiţerii specialişti în combaterea infracţiunilor economice au constatat patru infracţiuni prevăzute de Legea privind prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale şi o infracţiune privind protecţia drepturilor de autor. De asemenea, poliţiştii au aplicat patru sancţiuni contravenţionale, în valoare de 80.000 de lei şi au ridicat, în vederea confiscării, 6.750 de lei“, se arată într-un comunicat al Poliției Române din 2013.
Clubul Bamboo din Mamaia, deținut printre alții de Joshua Castellano, cel care era prezent și în clubul Le Gaga acum, a fost închis în 2010 de inspectorii fiscali pentru că în urma unui control aceștia nu au găsit nici măcar case de marcat, după cum a relatat presa la acea vreme.
În aceeaşi situaţie s-au aflat alte opt cluburi de pe litoral, printre care „Expirat” şi „La Piraţi” din Vama Veche, „The Mission” din Mamaia şi discoteca Ring din Costineşti, conform Gândul. În total, la toate cele 34 de baruri, discoteci şi restaurante controlate au fost aplicate amenzi în valoare de 140.550 de lei, adică peste 33.000 de euro, în 2010.
Anchetă. Băutura falsificată, la liber în cluburi
Cluburile de lux din România sunt terenul propice pentru distribuția de băuturi alcoolice falsificate, după cum a stabilit o anchetă a Poliției, din 2011. Atunci, anchetatorii bucureșteni au scos la iveală că aceste discoteci sunt locurile favorite pentru distribuirea de alcool contrafăcut. “O anchetă a poliției dezvăluie că peste jumătate din băutura vândută la petrecerile extravagante din Capitală este contrafăcută. Sticlele de whisky sunt umplute de fapt într-o cocioabă din Măgurele, Ilfov. Cu alcool rafinat, multă apă și puțin caramel”, relata Pro TV acum trei ani. Politiștii au stabilit că falsificatorii aveau oameni care căutau în gunoiul cluburilor și barurilor sticle în care a fost băutură de marcă, le duceau la fabrica de alcool improvizate, le reumpleau și le resigilau. Sticlele erau apoi vândute cu 20-30 de lei, adică de 20 ori mai puțin decât prețul de la bar.