Curs valutar: €4.6321 $3.9175 £5.2408

CARTELUL GALBEN. Primăria Capitalei tolerează 2.500 de taximetre neautorizate. Miza: acte pentru activitatea de taximetrie de 15 milioane de euro pe piața neagră | SERIAL EXCLUSIV ROMÂNIA LIBERĂ

Marile companii de taxi din București se zbat să recupereze un pachet de aproximativ 2.500 de autorizații de taxi, retrase de pe piață de primarul Sorin Oprescu în perioada 2010-2013. De atunci până în prezent, firmele au folosit certificate de grefă în locul autorizațiilor de taxi. Complet ilegal, spune Primăria Capitalei.

Share

Petru Zoltan 0 comentarii

Actualizat: 09.06.2017 - 08:25

Marile companii de taxi din București se zbat să recupereze un pachet de aproximativ 2.500 de autorizații de taxi, retrase de pe piață de primarul Sorin Oprescu în perioada 2010-2013. De atunci până în prezent, firmele au folosit certificate de grefă în locul autorizațiilor de taxi. Complet ilegal, spune Primăria Capitalei. Dar, deși e ilegal, tot șefii din PMB au emis adrese către ANAF prin care au cerut fiscalizarea aparatelor de taxat pentru firmele care practică ilegal taximetria.

Negocierile pe pachetul de autorizații de taxi se poartă intens între președintele COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România), Vasile Ștefănescu, și viceprimarul Aurelian Bădulescu. Valoarea pe piața neagră a acestor autorizații se învârte în jurul sumei de 15.000.000 euro.

O organizație a taximetriștilor, însă, atrage atenția că jumătate din firmele de taxi din București cărora li s-au retras autorizațiile funcționează ilegal, fiind protejate de la cel mai înalt nivel de reprezentanții Primăriei Municipiului București.

13 firme, lăsate fără autorizații de Oprescu

În perioada 2010-2013, primarul Sorin Oprescu a emis mai multe dispoziții de primar general prin care a retras de pe piață aproximativ 2.500 de autorizații de taxi. Printre firmele care au rămas fără autorizații se află Fly Taxi, Rodell Auto Company, Tess Grup, Domino Taxi, Centrala Taxi, Grant Trans, FGS Zolotas, Perfect Taxi, Argirom Internațional, Flamingo Exim, Geni Oil, Fast Taxi și Vector Marketing. Aceste societăți nu îndeplineau, la data retragerii autorizațiilor, condițiile de vizare a acestor documente. Adică, în principal, aveau datorii la bugetul de stat și nu dețineau autovehicule adecvate pentru a presta serviciul public de taximetrie. Firmele cu probleme, însă, au contestat deciziile primarului în instanță. Ulterior, reprezentanții firmelor au solicitat de la instanță certificate de grefă din care reiese că se judecă cu Primăria Capitalei pentru anularea dispozițiilor de primar.

Mai mult, asociații celor 13 firme cu probleme au înființat zeci de companii de taxi pe care au transferat autorizațiile cu probleme, prin cesionare sau divizarea firmelor. De atunci, în baza certificatelor de grefă, firmele continuă să presteze serviciul public de taxi. „Complet ilegal“, a transmis Biroul de Presă al PMB la solicitarea RL.

Funcționare ilegală, dar fiscalizată

Autorizațiile de taxi sunt gestionate de Direcția Trans­porturi din cadrul PMB, iar această direcție este gestionată de directorul Cosmin Flavius Gheorghiu, ajutat de secunzii Florin Legea și Daniel Doman. Superiorul lor în organigrama primăriei este viceprimarul Aurel Bădulescu. De legalitatea documentelor se ocupă juristul-șef Adrian Iordache, pe care primarul Gabriela Firea l-a numit în Consiliul de Administrație la Compania Municipală Energetică, recent înființată.

Pentru ca tabloul să fie complet, șefii direcțiilor Transporturi și Juridic din cadrul Primăriei Capitalei și-au dat concursul pentru a salva afacerile ilegale ale nababilor din taximetrie. Asta deși, oficial, susțin că folosirea certificatului de grefă pe post de autorizație de taxi reprezintă o „practică ilegală, nesusţinută de autoritatea de autorizare“.

Cum au fost salvate afacerile ilegale? Simplu: Direcția Transporturi a solicitat în scris Agenției Naționale de Administrare Fiscală să fiscalizeze casele de marcat ale taxiurilor deținute de firmele cu probleme, pentru ca aceste companii să poată emite bonuri fiscale pe
cursele de taxi. Adică, practic, să poată funcționa.

Ștefănescu (COTAR): „Au fiscalizare. Care-i ilegalitatea?“

Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, susține că la Direcția Transporturi din PMB sunt foarte multe probleme „cu prelungirea autorizațiilor, contractul de gestiune delegată, timpul foarte mare pentru preschimbarea mașinii“. La fel de adevărat e că Ștefănescu poate să nu fie tocmai obiectiv: a controlat firma Rodell Auto, căreia fostul primar Sorin Oprescu i-a retras autorizațiile de taxi.

„Acelor taxiuri cu certificate de grefă nu le lipsește decât cartonul (documentul de autorizare, imprimat pe carton – n.r.). Au fiscalizare, li s-a atribuit autorizația de către Direcția Transporturi. Au primit adresă de fiscalizare de la Primăria Capitalei pentru Fisc, în care spune că li s-a atribuit autorizația. Ei circulă cu casele fiscale fiscalizate. Fac încasări și le înregistrează în contabilitate“, a explicat șeful COTAR de ce nu crede că taximetrele cu autorizații retrase ar circula ilegal. Acesta a completat: „Firmele-mamă și-au cesionat autorizațiile de taxi la firmele-pui. Primăria a anulat autorizațiile pe firma-mamă. După ce s-au cesionat autorizațiile, a zis unul de la Direcția Transporturi să anuleze autorizațiile pe firma-mamă, dar nu le-au anulat și pe firmele-pui. Din toate datele și adresele către Fisc, Primăria a cerut ANAF să fiscalizeze case de marcat. Care-i ilegalitatea?“.

Lăzărescu (APTTI): Taximetrele cu certificate de grefă circulă ilegal

Vicepreședintele Asocia­ției Profesionale a Transportatorilor în regim de Taxi și Închiriere (APTTI), Cristian Lăzărescu, a explicat pentru RL că aproape jumătate din firmele de taxi din Bucu­rești circulă ilegal, pe baza certificatelor de grefă. „Legea taximetriei nu permite ca certificatul de grefă să înlocuiască autorizația de taxi. Autorizația de taxi trebuie să se afle în bordul mașinii, în original. Certificatul de grefă atestă existența unui conflict între transportator și Primăria Capitalei, dar nu îi dă dreptul să înlocuiască autorizația de
taxi. Pentru asta aveau nevoie de ordonanță prezidențială, care să suspende măsura primarului până la finalizarea procesului“, a menționat Lăzărescu.

Doman (PMB): „Ăștia nu au avut niciodată autorizații“

Daniel Doman de la Direcția Transporturi a menționat că cele 13 firme cu probleme au făcut niște „spargeri“ ale societății comerciale prin cesiune de autorizații către „fel de fel de angajați“. Primăria, însă, nu a recunoscut cesiunile. „Noi le-am retras autorizațiile firmelor-

mamă prin dispozițiile de primar. Ei au atacat asta și merg mai departe pe stradă cu certificatul de grefă. Dacă îi oprește poliția, arată certificatul de grefă și spun că se judecă. Ăștia nu au avut niciodată autorizații“, a declarat Doman.

Acesta a adăugat că el nu i-ar lăsa pe stradă: „Autorizațiile pe grefă nu s-au emis. Atunci, diverse firme care aveau datorii au găsit chichița asta să fenteze cumva legea. Au făcut cesionarea autorizațiilor către un angajat. Dar e vorba de autorizații care nu fuseseră vizate, care nu au îndeplinit condițiile de vizare și au fost retrase prin dispoziții de primar, în perioada 2010-2013. Firmele au cesionat, practic, niște autorizații nevizate“.

Daniel Doman a mai menționat că patronii firmelor cărora le-au fost retrase autorizațiile fac presiuni să obțină autorizațiile: „Toți au venit în audiențe. Au venit cu fel de fel de avocați“. Însă neagă orice legătură cu Vasile Ștefănescu, președintele COTAR: „Și dânsul este implicat în cesiunile acelea din 2011. A venit în audiență. Plus că dânsul îi cam reprezintă pe toți“.

Schizofrenie la primărie: și neautorizat, și fiscalizat

„România liberă“ a adresat mai multe întrebări primarului Gabriela Firea, pentru a clarifica dacă firmele de taxi care folosesc certificate de grefă practică taximetria legal sau ba. Firea nu a răspuns. În schimb, Biroul de Presă al Primăriei a transmis un răspuns formulat de șefii Direcției Transporturi, dar neasumat de vreo persoană anume din această direcție. Din aceste răspunsuri, reiese că angajații PMB au jucat la două capete. Adică și cu primăria, și cu firmele de taxi, cărora le-a emis documente pentru fiscalizarea casei de marcat.

Autorizațiile au fost retrase

România liberă: Către cine au fost cesionate/atribuite autorizațiile de taxi deținute de companiile: Domino Taxi SRL, Centrala Taxi SRL, Grant Trans S.A., Tess Grup SRL, Perfect Taxi SRL, Argirom International SRL, Flamingo Exim SRL, Geni Oil SRL, Vector Marketing SRL, Rodell Auto Company, Flay Taxi SRL și FGS Zolotas SRL?

PMB: Direcţia Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei (DTDSC), în calitate de reprezentant al autorităţii de autorizare, nu a validat nicio cesiune a autorizaţiilor taxi deţinute de societăţile comerciale enumerate. Mai mult, autorizaţiile taxi au fost retrase prin dispoziţii ale primarului general.

RL: În baza căror documente au fost cesionate/atribuite autorizațiile de taxi deținute de companiile de mai sus?

PMB: Cesiunile la care faceţi referire nu s-au produs.

Casele de marcat, fiscalizate

În baza căror documente li s-au fiscalizat aparatele fiscale?

Autorizaţiile taxi deţinute de societăţile comerciale enumerate nu au fost preluate de nicio persoană juridică sau persoană fizică autorizată, casele de marcat la care faceţi referire fiind fiscalizate în baza unor documente emise pe parcursul derulării procedurii (nefinalizate), NU în baza autorizaţiilor taxi în original, conform prevederilor legale.

Care sunt motivele pentru care aceste persoane fizice și juridice prestează servicii de taximetrie în București, în baza certificatelor de grefă?

Prestarea serviciilor de taximetrie în baza certificatelor de grefă este o practică ilegală, nesusţinută de autoritatea de autorizare.

Care au fost motivele pentru care s-au retras autorizațiile de taxi?

Autorizaţiile taxi au fost retrase din cauza faptului că ele nu au îndeplinit condiţiile legale de vizare, numerele şi datele dispoziţiilor primarului general fiind publicate pe site-ul pmb.ro.

Ștefănescu (COTAR): “Primăria se contrazice singură“

„Cum nu sunt, domn’e, pe piață?! O parte dintre ele apar în litigiu. O parte, nu. Autorizațiile sunt în litigiu. Și primăria se prezintă la judecată. An de an s-au făcut controale de fond. Cum poate să spună cineva că circulăm aiurea pe stradă?! Primăria se contrazice singură pe ceea ce face.“

Taxi Fly a rămas fără mălai

Compania de taxi Fly Taxi este una dintre societățile căreia i-au fost retrase autorizațiile de taxi prin Dispoziția de Primar General nr. 1677/28.12.2011, semnată de edilul Sorin Oprescu. Motivul pentru care i s-au retras autorizațiile de taxi: firma nu îndeplinea condițiile de vizare solicitate de primărie încă din 2010.

Fly Taxi a fost înființată în anul 2003 de afaceriștii Dan Besciu și Sorin Vulpescu, oameni aflați în anturajul fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Un an mai târziu, Fly Taxi lua controversatul contract prin care primea dreptul exclusiv de a efectua servicii de taximetrie la Aeroportul Otopeni. După cinci ani, la începutul anului 2010, Aeroportul Otopeni a organizat o nouă licitație, iar contractul a fost împărțit unui număr de 13 firme.

Totodată, Fly Taxi a fost lăsată pe tușă.

De la oamenii lui Mitrea, compania Fly Taxi a ajuns la Fernando Enciu, cel care a avut în administrare Insula Mare a Brăilei prin compania Reen Import. Odată cu preluarea, autorizațiile au fost împărțite mai multor firme rezultate din “spargerea“ companiei Fly Taxi. În iunie 2010, Fly Taxi și-a cerut insolvența. Enciu a fost condamnat în mai 2017 la o pedeapsă de cinci ani cu închisoare pentru instigare la delapidare cu consecințe deosebit de grave. Decizia nu este definitivă.

SESIZĂRI. Petiții ignorate de primarul general

Zecii de petiții ale taximetriștilor care se plâng că așteaptă câte șase-șapte luni de zile după un aviz de la Direcția Transporturi, care trebuia eliberat în 30 de zile, au ajuns pe masa primarului Gabriela Firea. Dar nimeni nu vrea să soluționeze problemele oamenilor.

Nemulțumiți că sunt ignorați de primarul tuturor bucureștenilor, taximetriștii au depus mai multe plângeri la Direcția Națională Anticorupție și Parchetul General, în care descriu cu lux de amănunte caracatița din Primăria Capitalei. Deocamdată, dosarele așteaptă să fie măcar citite de un procuror.

CONFLICT. Bădulescu a ucis în fașă societatea lui Firea

Viceprimarul Aurelian Bădulescu a avut o serie de întâlniri private cu Vasile Ștefănescu, de la COTAR, fără ca nimeni să știe ce au vorbit. Cert este că, în martie a.c., primarul Gabriela Firea a propus înființarea unei societăți care să gestioneze un dispecerat unic la nivelul Capitalei. Reprezentanții COTAR s-au opus public acestui proiect, iar viceprimarul Aurelian Bădulescu i-a sprijinit: în ședința Consiliului General, viceprimarul s-a ridicat în picioare și a propus retragerea proiectului de pe ordinea de zi. Ceea ce s-a și întâmplat.

Vicepreședintele APTTI, Cristian Lăzărescu, a susținut într-un comunicat de presă că viceprimarul Capitalei, Aurelian Bădulescu, apără interesele mafiei din taximetrie şi încearcă să acopere o evaziune de peste 100 de milioane de euro - o zecime din totalul bugetului Bucureştiului pe anul 2017.

„Asistăm în momentul de faţă la o acoperire a urmelor firmelor de taxi evazioniste, acoperire la care domnul viceprimar Aurelian Bădulescu participă activ“, a spus Lăzărescu.

CULISE. Viceprimarul filmat la sediul COTAR

„România liberă“ a intrat în posesia mai multor înregistrări video cu viceprimarul Aurelian Bădulescu și Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, făcute în septembrie 2016. Atunci, viceprimarul Aurelian Bădulescu s-a dus la sediul COTAR, de pe strada George Enescu din București. Acolo a avut o discuție cu Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. După discuții, viceprimarul Bădulescu a părăsit în grabă sediul COTAR. S-a îndreptat spre mașina de serviciu pusă la dispoziție de Primăria Capitalei, unde îl aștepta șoferul său. Vasile Ștefănescu a precizat pentru RL că la întâlnire au participat mai mulți reprezentanți ai organizațiilor de taxi. „A fost o întâlnire. Nu a fost nici un secret. Noi am propus să avem niște stații de taxiuri să nu mai luăm amenzi. Trebuia să mai vină și un director de la primărie. Nu a venit. Atunci, domnul viceprimar a stat cinci minute și a plecat. A fost o întâlnire oficială. Nu ne place dezinformarea“, a declarat Ștefănescu. Viceprimarul nu a putut fi contactat. Consilierul său, Dan Popa, a precizat că va face demersuri pentru a obține un punct de vedere din partea viceprimarului.

 

Puteți citi ziarul integral în format .PDF și aici.

Pe aceeași temă:

 CARTELUL GALBEN. Autorizații de taxi traficate ilegal la vârful Primăriei București. Viceprimarul Aurelian Bădulescu a emis 30 de dispoziții de primar prin care a transferat autorizații | SERIAL EXCLUSIV ROMÂNIA LIBERĂ

Autorizațiile de taxi din București sunt traficate ilegal cu semnătură de la vârful Primăriei Capitalei. În mod ironic, compania de avocatură angajată de Primărie să ofere consiliere juridică a subliniat că nu sunt îndeplinite condițiile legale. Totuși, viceprimarul Aurelian Bădulescu a semnat pentru transferul autorizațiilor, în locul Gabrielei Firea, când aceasta din urmă era într-o delegație externă.

Numărul magic al cartelului galben din București: 1,39. Taximetriștii din Capitală, prizonierii unor afaceriști care omoară libera concurență | SERIAL EXCLUSIV ROMÂNIA LIBERĂ

Munca la negru și evaziunea fiscală pe scară largă în taximetrie sunt posibile în București și pentru că activitatea este puternic cartelizată. Proprietarii celor mai mari firme de taxi se înțeleg pe tarife și, astfel, ucid libera concurență.

 CARTELUL GALBEN: Mafia taximetriei din București produce statului un prejudiciu de peste 500 milioane lei anual | SERIAL EXCLUSIV ROMÂNIA LIBERĂ

În București, evaziunea și munca la negru din taximetrie aduc statului un prejudiciu anual de peste 500 milioane lei. Mafia galbenă este protejată la cel mai înalt nivel de politicieni, polițiști, angajați din Primăria Capitalei, Fisc și Inspectoratul Teritorial de Muncă.

 

Citește totul despre:

Comentarii

Loading...
loading...