Datele furnizate de toate universităţile, fie de stat sau particulare, pot fi vizualizate pe o singură platformă online, pusă de la punct de Ministerul Educaţiei.
Obligativitatea ca toate instituţiile de învăţământ superior să furnizeze datele privind cifrele de şcolarizare din toți anii de studiu, precum şi licență, master și doctorat către o platformă unică la nivel naţional este stipulată de Legea Educației Naționale din 2011. Măsura ar fi trebuit să intre în vigoare în doi ani, dar termenul a expirat când la Palatul Victoria se afla Guvernul condus de Victor Ponta.
De atunci, nimic nu s-a întâmplat în acest sens și, între timp, au mai fost guvernele Cioloş şi Grindeanu, însă abia acum lucrurile au început să se mai mişte, după cum reiese dintr-un răspuns transmis de Ministerul Educaţiei la solicitarea “României libere”.
Încă nu au fost încărcate toate datele
Pentru punerea în practică a Registrului Matricol Unic a fost însărcinată o structură cu nume pompos din coordonarea Ministerului Educației, şi anume Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, Cercetării și Inovării (UEFISCDI). “Sistemul informatic RMU, găzduit de platforma https://rei.gov.ro/, este funcțional, flexibil și accesibil și se află în plin proces de operaționalizare, în sensul încărcării acestuia cu informații furnizate de universitățile de stat și particulare din România, acreditate ori autorizate să funcţioneze provizoriu”, se arată în răspunsul ministerului.
Un paragraf mai târziu, aceiaşi oficiali de la UEFISCDI recunosc însă că datele nu au fost încărcate în totalitate pe platforma pe care o gestionează.
Datele furnizate de toate universităţile, fie de stat sau particulare, pot fi vizualizate pe o singură platformă online, pusă de la punct de Ministerul Educaţiei.
Obligativitatea ca toate instituţiile de învăţământ superior să furnizeze datele privind cifrele de şcolarizare din toți anii de studiu, precum şi licență, master și doctorat către o platformă unică la nivel naţional este stipulată de Legea Educației Naționale din 2011. Măsura ar fi trebuit să intre în vigoare în doi ani, dar termenul a expirat când la Palatul Victoria se afla Guvernul condus de Victor Ponta. De atunci, nimic nu s-a întâmplat în acest sens și, între timp, au mai fost guvernele Cioloş şi Grindeanu, însă abia acum lucrurile au început să se mai mişte, după cum reiese dintr-un răspuns transmis de Ministerul Educaţiei la solicitarea “României libere”.
Încă nu au fost încărcate toate datele
Pentru punerea în practică a Registrului Matricol Unic a fost însărcinată o structură cu nume pompos din coordonarea Ministerului Educației, şi anume Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, Cercetării și Inovării (UEFISCDI). “Sistemul informatic RMU, găzduit de platforma https://rei.gov.ro/, este funcțional, flexibil și accesibil și se află în plin proces de operaționalizare, în sensul încărcării acestuia cu informații furnizate de universitățile de stat și particulare din România, acreditate ori autorizate să funcţioneze provizoriu”, se arată în răspunsul ministerului.
Un paragraf mai târziu, aceiaşi oficiali de la UEFISCDI recunosc însă că datele nu au fost încărcate în totalitate pe platforma pe care o gestionează: „Situația operaționalizării sistemului informatic RMU, la sfâșitul lunii iulie 2017, este următoarea: 478.871 studenți înregistraţi pentru anul universitar 2015/2016 (toți anii de studiu; ciclurile de studii universitare licență, master și doctorat), nivel de încărcare de aproximativ 90%; 177.543 studenți înregistrați pentru anul universitar 2016/2017 (anul I de studii; ciclurile de studii universitare licență, master și doctorat), nivel de încărcare de aproximativ 80%”. Rezumând, nici măcar pentru anul universitar care s-a încheiat şi nici pentru precedentul nu au fost încărcate toate datele.
Interese pentru a pune frână
Oficialii Ministerului Educaţiei nu au explicat de ce a fost nevoie să treacă atât de mult timp peste termenul legal pentru a pune în practică Registrul Matricol Unic. Tergiversarea ar putea fi legată de anumite interese din zona universităţilor, de stat sau private. Menținerea într-o zonă nereglementată din punct de vedere legislativ a utilizării la nivel naţional a RMUR împiedică aplicarea unui control judicios asupra modului de gestionare a activității şi resurselor universităților şi asupra performanţelor acestora.
Odată cu intrarea în vigoare a RMUR, se vor putea genera rapoarte în timp real despre starea învăţământului superior, se vor putea urmări mai eficient solicitările de finanţare a studiilor, evidenţa diplomelor de absolvire a studiilor superioare şi parcursul educaţional. Totodată, RMUR va asigura o imagine coerentă, în timp real, a capitalului uman implicat în sistemul de învățământ superior.
Necesitatea acestei reglementări este nevoia de a exista un cadru legislativ care să reglementeze evidenţa integrată a tuturor studenților din România, cu atât mai mult cu cât acest lucru contribuie la eliminarea cazurilor de dublă finanţare şi, în acelaşi timp, asigură eviden-ţa diplomelor universitare emise în ţară.
Se facilitează fraudarea fondurilor publice
În absenţa obligativităţii utilizării generalizate a RMUR, se facilitează fraudarea şi utilizarea deficitară a fondurilor publice alocate instituţiilor de învăţământ superior, au declarat pentru “România liberă” surse din domeniu. Concret, este favorizată supraevaluarea artificială a cifrei de şcolarizare pentru a-și suplimenta veniturile, precum și în scopul deturnării concluziilor unor controale sau evaluări ale Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior/ARACIS, unele universităţi înscriu un număr de studenți peste cifra de şcolarizare aprobată. Totodată, este împiedicată depistarea în timp real a situațiilor de înmatriculări/absolviri fictive ori abandon, respectiv a celor de finanţare multiplă de la bugetul de stat a programelor de studii pentru persoanele care au beneficiat anterior de acest drept.
FACILITATE. Bilete online pentru studenţi
Odată cu funcţionarea de facto a Registrului Matricol Unic, se va rezolva şi o altă problemă, care de această dată dă bătăi de cap CFR Călători şi operatorilor feroviari privaţi. Gratuitatea de care beneficiază studenţii la călătoriile pe calea ferată se bazează pe RMUR în actul normativ care instituie normele de aplicare. Dacă ar fi existat acest registru, studenţii, dar şi elevii ar fi putut să-şi procure online sau de la automate biletele de tren, fără a mai sta la cozile interminabile de la casele de bilete din gări.
Citește ziarul integral în format .PDF aici !