„Am lansat în consultare publică proiectul Legii manualului școlar. Până la 31 octombrie 2017 vor fi tipărite și distribuite toate manualele pentru clasa a V-a. Am extins educația antreprenorială la toate școlile. Au fost reabilitate cinci școli (Brașov, Constanța, Iași și două în Botoșani) în cadrul proiectului de Reabilitare a Infrastructurii Școlare. În cadrul proiectului pentru Reforma Educației Timpurii s-au construit 13 grădinițe (două în Arad, Bacău, Vâlcea și câte una în Buzău, Gorj, Maramureș, Mehedinți, Olt, Satu Mare, Vrancea)“, se arată într-un bilanț al Executivului, la 100 de zile de guvernare.
Confuzie în principii
Doar că lucrurile arată diferit în realitate. Să le luăm pe rând. Pe cine și de ce să mai consulți în privința Legii manualului școlar când Liviu Pop a anunțat că toți copiii vor învăța după același manual. “Se face ordine în sistemul de educație de stat prin editarea coordonată și prin asigurarea unui conținut unic, adecvat interesului de educare și dezvoltare al copilului, potrivit programei școlare. Toți copiii vor învăța după același manual și vor avea șanse egale la testările naționale“, a precizat ministrul Educației.
Liviu Pop nu pricepe că poate asigura copiilor șanse egale doar dacă le oferă tuturor condiții bune de învățare și dacă îi conviunge să continue pregătirea până în clasa a XII-a. Și nicidecum dacă oferă un manual unic. Pentru că, ne place sau nu, nivelul de înțelegere al copiilor se diferențiază în cei șapte ani de acasă și depinde de condițiile materiale familiale.
Olimpicii refuză propunerea ministerului
Liviu Pop se laudă că, în perioada de dinainte de începerea anului școlar, a reabilitat cinci școli. În condițiile în care peste 2.600 de unităţi nu îndeplinesc normele de securitate impuse de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
Ministrul Educației arată că „am aprobat Metodologia – cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar”. Măsură luată, în stilul clasic, fără nicio consultare. Pop a anunțat, peste noapte, că a interzis folosirea tuturor auxiliarelor, fapt care a determinat protestul editurilor, dar, mai ales al părinților și profesorilor.
O ofertă de refuzat
În domeniul cercetării, același document de bilanț subliniază că „a fost diminuat fenomenul de exod al creierelor, prin stimularea cercetării“, inclusiv prin creșterea veniturilor rezultate din cercetare aplicată. Nu există nicio cifră care să indice faptul că tinerii intenționează să rămână în România. Ministerul Cercetării oferă un stimulent de 3.500 de euro pe an pentru olimpicii internaționali care decid să își continue cariera în România. Majoritatea vor refuza oferta. Acești bani sunt oferiți condiționat de semnarea unui contract pe zece ani cu o instituție de cercetare din România. Unde salariile sunt mizerabile.