Judecătorul Cristi Danileț arată care sunt capcanele modificărilor propuse de Guvern pentru Legile Justiției

de Iulia Iancu , 24 august 2017 - stire actualizata la ora 18:36, 24 august 2017
Judecătorul Cristi Danileț arată care sunt capcanele modificărilor propuse de Guvern pentru Legile Justiției

Judecătorul Cristi Danileț explică, într-un articol publicat pe blogul personal, care sunt capcanele principalelor modificări aduse de guvernarea PSD, prin ministrul Tudorel Toader, legilor Justiției. Potrivit lui Danileț, aceste propuneri nu s-ar putea introduce "mai repede de doi ani".

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a anunţat că va modifica legile Justiţiei astfel încât preşedintele României să nu mai aibă dreptul de a numi conducerea Parchetului General şi pe cea a DNA, iar Inspecţia Judiciară să treacă sub controlul ministerului său. Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat că aceste demersuri sunt un atac împotriva statului de drept. Şi Parchetul General, condus de Augustin Lazăr a reacţionat dur la planurile guvernării PSD. 

"Proiectul propus de ministrul de resort se află în dezbatere publică, după care se va finaliza, va fi aprobat de Guvern și se va trimite în Parlament. După ce trece de cele două camere și, eventual, de Curtea Constituțională, va deveni lege dar nu văd să se întâmple acest lucru mai repede de doi ani", scrie Danileț.





Danileț subliniază că numirea șefilor Ministerului Public, DNA și DIICOT va conduce la politizarea instituțiilor de forță, acutizând acuzele care se aduc și azi propunerilor de ocupare a funcțiilor de conducere.  

"Secțiile CSM vor decide separat asupra șefilor din Justiție. Pentru șefia ICCJ va face propunerea secția de judecători (nu Plenul CSM ca până acum) și numirea o face Președintele statului. Pentru sefia MP, DNA și DIICOT rămâne ca propunerea să vină de la ministrul justiției (ceea ce după mine nu va duce pe viitor la eliminarea acuzelor de politizare, prezente în prezent), dar numirea o face secția de procurori (nu o va mai face Președintele statului). Încă nu văd nimic cu privire la trecerea poliției judiciare în subordinea Ministerului Public."




"Procurorul șef va putea infirma un act al procurorului din subordine nu numai pe chestiuni de legalitate, ci și pe fond", conferindu-le, astfel, puteri mari procurorilor șefi. "În această situație nu se va mai putea vorbi de independența decizională a procurorilor, stabilită în lege pentru priam dată în România în 2005", afirmă magistratul.

"La Parchetul General se va constitui o direcție specială pentru infracțiunile comise de magistrați, iar în felul acesta DNA pierde din competență faptele de corupție comise de magistrați. Dar o astfel de structură, numită „Birou de Anchete Speciale” a existat și pe vremuri  – procurorul Panait, sinucis în 2002, a făcut parte din ea", mai adaugă Danileț.

Judecătorul subliniază că trecerea Inspecției Judiciare în subordinea Ministerului Justiției este cea mai dură modificare propusă de guvernarea PSD, schimbare care va determina sistemul să revină la sistemul dinainte de reforma din 2004 - 2005.

"Inspecția Judiciară trece la Ministerul Justiției. Mi se pare cea mai dură propunere din acest set. Inspecția Judiciară era la MJ până în 2005, apoi a fost la CSM până în 2012, după care a devenit independentă. Acum se revine la sistemul dinainte de reforma din 2004-2005. Personal, nu aș vrea să fiu magistrat anchetat de Inspecția Ministrului, am prins vremuri când decapitările se făceau prin intermediul Inspecției MJ. Aș vrea să văd însă propunerile în scris și a stabili exact legătura MJ-IJ".

Impunerea unei vârste minime pentru ocuparea unui post în cadrul Institutului Național de Magistratură va "este o propunere radicală care va schimba radical sistemul juridic", afirmă Danileț.

"La INM candidatul să aibă minimum 30 de ani și cel puțin 5 ani experiență în funcții juridice. Este cea mai radicală propunere, care va schimba cu totul fața sistemului juridic de acum în 10-20 de ani. Nimeni nu a avut curajul să facă până acum o astfel de propunere. În principiu sunt de acord cu ea, dar cred că ar trebui introdusă progresiv: pot spune cu mâna pe inimă că în următorii 10 ani nu vom avea de unde recruta asemenea magistrați sau ei vor avea o pregătire mult inferioară proaspeților absolvenți din aceste zile. De asemenea, în paralel, cred că cineva ar trebui să facă o verificare cu privire la calitatea educației din Facultățile de Drept, care sunt prea multe pentru România și scot prea mulți absolvenți cu diplome fără acoperire în pregătirea lor. Sistemul de admitere directă în magistratură, fără INM, valabil în prezent pentru cei cu vechime de 5 ani, va fi eliminat".

Alte propuneri radiografioate de Cristi Danileț:

1. Se mărește vechimea necesară pentru a promova și aceasta trebuie să fie numai în funcția de magistrat, fără a se lua în considerare vechimea anterioară în alte funcții juridice. Propunerea este excelentă: vom avea magistrați mai bine pregătiți la instanțele superioare. Nu știu dacă aceasta va privi, așa cum e corect, și asimilații din ministere: sunt funcționari la CSM, MJ, INM care au salarii de magistrați și intră în treapta superioară de salarizare numai prin simpla trecere a timpului;

2. Se elimină plata pentru magistrații care au un grad superior. Azi poți lucra la Judecătorie și să ai grad de Curte de Apel, pentru că ai trecut de două concursuri de promovare pe loc; ca urmare, muncești la Judecătorie, dar ești plătit ca și cum ai fi la Curte. Consider că este firesc să nu fii plătit pentru munca pe care nu o desfășori, chiar dacă ai gradul profesional superior. Mai mult, avem un judecător din România care lucrează la o curte de apel dar primește salariu de ICCJ, pentru că o perioadă de timp a activat acolo și apoi, printr-o decizie discutabilă a fostului CSM, a fost transferat.

3. Mandatul de șef va fi de patru ani. Acum mandatul șefilor de instanțe și din parchete este de trei ani, cu posibilitatea unei singure prelungiri cu un nou mandat. Înțeleg că este o corelație cu legi din alte domenii. Cu siguranță nu vor fi prelungite mandatele în curs, care continuă până la epuizarea celor trei ani, chiar dacă între timp intră în vigoare noua lege. Dar nu îmi e clar dacă actualii șefi care au fost două mandate mai pot candida  ulterior pentru un al treilea mandat potrivit noii lege și astfel se ne trezim cu magistrați șefi timp de 6 ani pe vechea lege și încă 8 ani pe noua lege;

4. Un judecător va putea trece procuror la Parchet de pe lângă Judecătorie, iar un procuror poate trece judecător doar la nivel de Judecătorie. E foarte bine: acum e posibil ca un judecător de Curte de Apel să se transfere ca procuror la același nivel sau la nivele inferioare de instanță. Mai mult, este posibil ca procurori de la PICCJ să fie numiți judecători la ICCJ, fără a fi o zi judecător.

5. Locuința de serviciu a magistraților. Azi, locuința de serviciu dată unui magistrat rămâne a acestuia și după pensionare, iar după deces rămâne moștenitorilor. În mod corect, se va elimina acest drept: cât timp nu mai ești magistrat, nu mai ai de ce păstra locuința de serviciu;

6. Reîncadrarea după pensionare: În prezent se poate ca un magistrat tocmai pensionat să se reîncadreze la aceeași institutție, cu aprobarea CSM. Practic, magistratul va cumula pensia cu salariu. Se va elimina această prevedere, pentru îmbogățire de unii magistrați, cu sprijinul unui CSM (inclusiv din care am făcut eu parte) mult prea orb la astfel de „inginerii”.

7. Cu privire la răspunderea materială a magistraților nu sunt modificări radicale. În prezent, Statul despăgubește victima unei erori judiciare, iar apoi POATE să se îndrepte împotriva magistratului vinovat cu rea-credință sau gravă neglijență. Pe viitor se dorește ca acest regres al Statului să fie OBLIGATORIU, ceea ce este firesc. Însă acest sistem nu va fi funcționar cât timp nu este descrisă exact procedura de stabilire a relei credințe sau gravei neglijențe a magistraților: de exemplu, mă îndoiesc că într-un proces civil (pentru despăgubire) un judecător de civil poate stabili dacă un judecător de penal a greșit cu intenție;

8. Membrii CSM vor fi suspendați din magistratură. Nu îmi e clar ce s-a urmărit cu această propunere, căci nici acum cei 9 judecători și cei 5 procurori aleși membri în CSM nu exercită funcția de magistrat la instanța sau parchetul de unde au plecat. Dacă sunt suspendați din magistratură, înseamnă că nu le curge vechimea ca magistrat? Nu știu. După cum nu știu dacă vor fi afectate și mandatele în curs;

Comentarii

  • Adam

    25 august 2017 5:10

    PSD incearca din nou sa distruga Statul de Drept prin acest Prostovan.

    raspunde comentariului
  • Franjo Glavina PSD SCOS IN AFARA LEGII

    24 august 2017 12:06

    JANDARMERIA A PRIMIT MUNITIE DE RAZBOI SI IN BUCURESTI? La TIMISOARA STRADA SE ORGANIZEAZA EXEMPLAR. CRIMINALII DIN PSD TREBUIE SA PLATEASCA INCERCAREA DE DISTRUGERE A STATULUI DE DREPT!

    raspunde comentariului
  • Habar Namescu

    24 august 2017 11:48

    În materie de consultare publică PSD-ul va aplica metoda Iordache care se rezumă la a-l privi cu triști și goi pe cel consultat cât timp acesta își exprimă obiecțiile după care îi spune absent -Stai jos! Alt fraier cu altă întrebare ?După ce trec cele două ore acordate cu generozitate de coaliție pentru dezbatere publică, dl. Iordache se prezintă la dady cu rezoluția -Nu mai sunt întrebări. De aceea este foarte important ca pozițiile exprimate de Magistrați și organizațiile profesionale ale acestora să fie explicate cetățenilor la o scară foarte largă, prin orice mijloace de informare în masă, acum, când problema frige !

    raspunde comentariului
    • Sorin

      24 august 2017 12:02

      Trebuie sa recunosti, ai gresit. Metoda se numeste Ciordache, ala care va fi coleg de celula cu Livache si cu Toader.

      raspunde comentariului
      • Franjo Glavina PSD SCOS IN AFARA LEGII

        24 august 2017 12:17

        SORIN, TOT RESPECTUL PT TINE SA NU UITAM -TOATE CAPETENIILE PSD ALDE TREBUIE SA SFARSEASCA IN PUSCARIE ! TOTI. PSD TREBUIE SCOS IN AFARA LEGII!

        raspunde comentariului
  • andreesanu

    24 august 2017 11:47

    Prima capcana in materie de lege este chiar cel care trebuie sa aplice legea -JUDECATORUL ,da acel judecator care rastalmaceste legea dupa cum doreste sau dupa interese or dupa cum i se cere politic.Cat timp magistratul nu raspunde material si penal pentru greselile lui niciodata nu se va face dreptate !!.Cat timp se incalca CONSTITUTIA si unii au alte drepturi ,imunitati ,,favoruri astea sunt tot capcane ale asa ziselor legi !!.Cand legile au norme de aplicare unele pentru prostime si alte norme pentru autoritatile statului aceea nu mai e lege !!,aceea este teroare si hotie.De ce exista pentru autoritatile de forta ale statului FAVORURI !! in detrimentul educatiei si sanatatii ??-ce legiferari sunt astea ?De ce se fac avansari la exceptional pe timp de pace ? si pe sest ??,s-a umplut tara de izmenari fara valoare si cu stele de generali !!.Cum pot sa faca legi cei condamnati penal ??,cum sa ma judece un hot,un excroc ,un evazionist un mafiot ???.Inainte de toate de orce lege trebuie sa existe simtul dreptatii,onoarei si respectului fata de om -ASTA-I CAPCANA ZILELOR NOASTRE -cand NONVALOAREA ,cand IRESPONSABILII,cand INCOMPETENTII isi impun vointa prin numar prosti dar multi !!!.

    raspunde comentariului
  • andreesanu

    24 august 2017 11:47

    Prima capcana in materie de lege este chiar cel care trebuie sa aplice legea -JUDECATORUL ,da acel judecator care rastalmaceste legea dupa cum doreste sau dupa interese or dupa cum i se cere politic.Cat timp magistratul nu raspunde material si penal pentru greselile lui niciodata nu se va face dreptate !!.Cat timp se incalca CONSTITUTIA si unii au alte drepturi ,imunitati ,,favoruri astea sunt tot capcane ale asa ziselor legi !!.Cand legile au norme de aplicare unele pentru prostime si alte norme pentru autoritatile statului aceea nu mai e lege !!,aceea este teroare si hotie.De ce exista pentru autoritatile de forta ale statului FAVORURI !! in detrimentul educatiei si sanatatii ??-ce legiferari sunt astea ?De ce se fac avansari la exceptional pe timp de pace ? si pe sest ??,s-a umplut tara de izmenari fara valoare si cu stele de generali !!.Cum pot sa faca legi cei condamnati penal ??,cum sa ma judece un hot,un excroc ,un evazionist un mafiot ???.Inainte de toate de orce lege trebuie sa existe simtul dreptatii,onoarei si respectului fata de om -ASTA-I CAPCANA ZILELOR NOASTRE -cand NONVALOAREA ,cand IRESPONSABILII,cand INCOMPETENTII isi impun vointa prin numar prosti dar multi !!!.

    raspunde comentariului
  • ilidia

    24 august 2017 10:46

    Diavolul sta ascus printre detalii... D-le CD mai multa atentie la faptul ca se urmareste politizarea justitiei...Nu vrem sa ajungem ca in perioada Stanoiu, cand la sedintele PSD se discuta si hotara cui i se face dosar si cine va fi condamnat...

    raspunde comentariului
  • Franjo Glavina PSD TREBUIE SCOS IN AFARA LEGII

    24 august 2017 10:22

    Criminalii din PSD TREBUIE SA RASPUNDA PT DISTRUGEREA statului de drept.

    raspunde comentariului

Ultima ora

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Urmareste-ne pe Facebook

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design