17.6 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăLifestyleFoodPrima "carutostrada" din Romania – la Smeeni

Prima „carutostrada” din Romania – la Smeeni

» Romania are primii 17 kilometri de drum special pentru carute. Noua "sosea", de pamant, este in comuna Smeeni din judetul Buzau si leaga cele sapte sate ale localitatii.

» Noul drum a fost amenajat in numai o saptamana, costul fiind de aproximativ 1.500 lei. Incepand din 2006, conform noului Cod Rutier, este interzisa circulatia carutelor pe drumurile nationale si europene.

» Conform statisticilor oficiale, Romania are la ora actuala 11.613 kilometri de drumuri publice neasfaltate, cu diverse ranguri, de la drum national si judetean pana la cel comunal. Dar drum de caruta este, oficial, doar cel din Smeeni.

» Drumurile pentru carute sunt absolut necesare, de vreme ce in tara noastra sunt inregistrate 730.000 astfel de atelaje.

Romania are primii 17 kilometri de drum pentru caruta. Oficial, de caruta! "Carutostrada" – se mandresc carutasii care o strabat zilnic. Asta, in urma noului Cod Rutier, adoptat in 2006, care nu mai da voie atelajelor sa mearga pe soselele nationale si europene. si cum comuna Smeeni din judetul Buzau, unde avem primul drum pentru carute, este strabatuta de un drum national, autoritatile locale au decis sa amenajeze o cale speciala doar pentru vehiculele fara motor si cu un cal – sau cel mult doi – putere. Sau cu un magar putere. Depinde de cat de avut e proprietarul fiecarui atelaj. Oficial, e bine spus despre noul drum de caruta din Buzau, pentru ca, neoficial, Romania are multe alte mii de kilometri de drumuri de pamant, care pot fi catalogate ca fiind bune doar pentru martoage si carele aferente, nicidecum pentru masini.

 

Cele mai proaspete informatii in acest sens au fost date publicitatii in primavara acestui an de Institutul National de Statistica. Asa aflam ca in decembrie 2008 tara noastra avea un total de 11.613 kilometri de drumuri neasfaltate. Ce inseamna asta? E o cifra care cumuleaza trei categorii de drumuri – sunt 17 kilometri de sosea nationala fara asfalt, la care se adauga 2.402 kilometri de sosea cu rang judetean, tot fara covor asfaltic, si, in final, 9.194 km de drumuri comunale de pamant. Cam mult pamant in loc de asfalt, daca ne gandim ca Romania are in total 87.766 kilometri de drumuri publice, de toate categoriile, de la cele comunale pana la cele europene. A, era sa uitam! Mai avem si 281 de kilometri de autostrada. La care trebuie adaugati neaparat, de acum incolo, si primii 17 kilometri de drum pentru carute. Oficial pentru carute!

Adunare populara pentru construirea noii "sosele"
Pe primarul din comuna Smeeni, Nicu Nastase, l-am cunoscut cu mai bine de doi ani in urma, cand promitea ca va face in localitatea sa drumul pentru carute. Primul drum, oficial de caruta, din tara noastra. Zilele trecute l-am sunat, sa vad daca s-a tinut de cuvant. "E facut, dom’ne, vino sa-l vezi", mi-a zis edilul la telefon. si cu doua benzi de circulatie. Cate una pe sens, mi-a explicat omul. Ce-i drept, noua "sosea" avea nevoie de doua benzi, avand in vedere traficul mare de carute din zona asta. Ganditi-va ca la Smeeni numarul atelajelor e aproape dublu fata de cel al masinilor. Sunt inregistrate 1.150 de carute fata de cele 700 de masini. si toate astea la cei 7.300 de locuitori ai comunei, risipiti in cele sapte sate componente: Balaia, Smeeni, Moisica, Albesti, Caltuna, Manzu si Lucieni.

 

Comuna din zona de campie Smeeniul. Din soseaua spre Buzau faci la un moment dat la dreapta, pe DN 2-C, care te duce la Slobozia. Dupa nici zece kilometri ajungi la Smeeni. Case mici, gradini pline de verdeata, cam asa arata comuna asta. Nimic special nu pare sa fie aici. Primarul, cu palaria lui cu boruri largi, de texan, ne ia la plimbare pe drumul de caruta. Suntem inconjurati doar de porumb si de linistea campului. si incepe povestea. Totul a pornit in 2006, dupa ce a intrat in vigoare noul Cod Rutier, pe 1 decembrie. Acolo se spune clar: carutele nu mai au voie sa circule pe soselele nationale si europene. Contravenientii risca amenzi de cel putin 270 lei si confiscarea atelajului. Cum a aparut Codul, la Smeeni s-a facut adunare populara. "Ce facem, fratilor? Ne spurca astia cu amenzi", a zis lumea. si s-a votat repede: "Ne facem drum special pentru carute". Cum? Simplu. Primaria are un tractor pe senile, tocmai bun sa scurme pamantul cu "ghearele" sale.

 

A venit si agentul cadastral, ca era vorba ca noul drum sa "muste" si din proprietatile oamenilor. Dar lumea a fost de acord: mai bine sa respecti legea decat sa platesti amenda la stat, si-au zis taranii, care au trecut la treaba. S-a destelenit pamantul, s-a nivelat, iar in final au iesit doua benzi de circulatie, fiecare de cate patru metri latime. Vreau sa stiu cat a durat toata lucrarea asta – o luna, doua, un an. Raspuns: o saptamana. S-au amenajat 17 kilometri de drum intr-o saptamana. Macar un drum de caruta s-a finalizat in Romania, ca de sosele si autostrazi ce sa mai vorbim…

Fara reguli de circulatie
Taman cand eram noi la locul faptei, a fost un accident rutier. Dar nu pe drumul de caruta, ci alaturi, pe DN 2-C. Pentru ca drumul de caruta merge in paralel cu soseaua, legand intre ele cele sapte sate din Smeeni. Nimic grav – o tamponare usoara. Au venit repede politistii, sa constate. Cu ocazia asta, i-am intrebat pe oamenii cu epoleti despre regulile de circulatie pe drumul de caruta. Daca exista asa ceva. Macar acolo sa se respecte regulile, daca pe sosea nu se respecta. Dar carutele n-au reguli. Nu e nevoie pe drumul pentru atelaje de marcaje rutiere. Nu exista nici limita de viteza. Ce-i drept, viteza depinde doar de cal. Nu e vreo limitare nici la incarcarea arhaicului vehicul cu porumb sau fier vechi. Pui acolo cat poate sa traga calul. Daca e posibil, sunt permise si depasirile.

 

Adica o caruta poate s-o depaseasca pe alta. Se mai intampla, mai ales cand o caruta trasa de un cal merge mai repede decat alta trasa de o jumatate de cal. A doua e trasa de magar, ca sa precizam. Pe soseaua normala, cea cu asfalt, s-a blocat pentru scurt timp circulatia din cauza accidentului. Doar pe drumul lateral, cel de pamant, carutele veneau una dupa alta, in viteza, lasand in urma lor un nor gros de praf. "Uite, dom’ne, ca o caruta poate sa depaseasca masinile", striga la noi un hatru, cocotat la "volanul" lui cu haturi, ca sa se dea mare ca el si calul lui merg de mama focului, bolizii cu motor "someaza".

15 milioane lei vechi pentru 17 kilometri de drum
Alta intrebare pentru primar: cat a costat amenajarea drumului de caruta? Edilul face repede un calcul: vreo 15 milioane de lei vechi. Asta a insemnat costul motorinei pentru tractor. "Atat a costat totul", conchide primarul. Am intrebat mai tarziu si la Administratia Drumurilor Nationale despre "soselele" pentru carute, sa vedem daca e nevoie de acte speciale pentru treaba asta. Ni s-a spus ca nu ai nevoie nici de proiect, nici de vreun aviz special. Fiecare comuna se gospodareste cum stie ca sa faca o asemenea investitie.

Noi am ajuns la Smeeni pe la mijlocul saptamanii. Aflam ca sambata sunt adevarate abuteiaje pe drumul de caruta. Pentru ca atunci vin multe atelaje, nu numai din zona asta, dar si din alte comune. La fiecare sfarsit de saptamana are loc la Smeeni unul dintre cele mai mari targuri din judetul Buzau. Vin oamenii sa vanda si sa cumpere orice – de la animale pana la mobila. Nu s-a dat nici o amenda pentru vreun carutas din Smeeni, zic politistii. Normal, de cand caii si carutele au drumul lor!

Daca la autostrazi n-avem noroc…
Toata lumea zice pe buna dreptate: Romania e o tara unde soselele sunt la pamant. si din pamant o buna parte din ele, dupa cum arata statisticile. Daca ne uitam numai la "firimiturile" de autostrazi pe care le avem. Ce s-a construit pe vremea comunismului? Autostrada de la Bucuresti pana la Pitesti. Abia din anul 2000 s-au inceput lucrarile la inca neterminata Autostrada Bucuresti-Cernavoda, care nu se stie cand va ajunge pana la Constanta.

Cat despre Autostrada Bechtel, poate nepotii nostri vor merge pe ea. De curand a fost alta treaba de rasul curcilor cu o sosea noua in apropiere de Gherla, care s-a surpat dupa numai cateva zile de la inaugurare. si cand te gandesti cate miliarde de lei se baga intr-un kilometru de sosea! E clar, Romania n-are noroc la sosele si autostrazi. Dar daca nu ne pricepem la asa ceva, atunci macar sa ne reprofilam, sa facem drumuri de caruta. Astea sunt mult mai ieftine si se construiesc repede. Iata cel mai bun exemplu la Smeeni. Daca nu avem autostrazi, macar carutostrazi…

» Tara carutelor
Sa vedem ce mai prevede Codul Rutier: carutasii sunt obligati sa-si inregistreze carutele. Avem in tara noastra, la ora asta, potrivit statisticilor, 730.000 de carute. Acesta e numarul oficial. Fiecare atelaj trebuie sa aiba o placuta pe care sa scrie numele comunei de unde provine. Agricultura romaneasca se bazeaza pe caruta, de vreme ce in mediul rural sunt acum doar 162.000 de tractoare. Caruta e oricum mai ieftina – o cumperi cu 400 lei. Mai dai cam tot atat si pe o martoaga si gata "vehiculul" agrar la scara. De ce era nevoie de drumuri speciale pentru carute? Pentru ca, asa cum sustin autoritatile, atelajele sunt un adevarat pericol public pentru circulatia pe soselele nationale si europene. Numai in anul 2006, cand noul Cod Rutier a dispus scoaterea carutelor de pe sosele, 43 de carutasi si-au pierdut viata, dupa ce au fost striviti de automobile sau camioane.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă