3 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăLifestyleFoodMocanita va lega Rasnovul de Bran

Mocanita va lega Rasnovul de Bran

In scurt timp vor demara lucrarile pentru realizarea unui tronson de cale ferata pe ecartament ingust intre Rasnov si Bran. Mocanita care va circula pe aceasta linie va fi destinata cu precadere turistilor.
Lucrarea va fi realizata la initiativa Consiliului Judetean Brasov, care a stabilit ca primul tronson al liniei, cu o lungime de de 2 km, va lega Rasnovul si cartierul Romacril. Pe aceasta portiune exista deja o cale ferata pe ecartament normal. "O sa modificam ecartamentul si in prima faza mocanita va circula pe acest tronson. Ne-am gandit la un traseu foarte economic pentru aceste trenulete, deoarece nu vrem sa facem cheltuieli foarte mari", a spus presedintele Consiliului Judetean Brasov, Aristotel Cancescu, care a mai precizat ca, la inceput, aceasta cale ferata de interes turistic va avea maximum 13 kilometri. Mocanita va circula cu vagoane vechi de circa 60 de ani.

Consiliul Judetean Brasov a facut demersuri pe langa Ministerul Transporturilor pentru a obtine trecerea in patrimoniul judetean a unor locomotive si vagoane de epoca, pastrate in prezent in depourile de la societatea Marub SA. Autoritatile judetene spun ca acordul ministerial a fost obtinut. Specialistii institutiei sustin ca locomotivele necesita doar o revizie si cateva piese de schimb, putand fi puse in functiune cu cheltuieli de 10.000-20.000 de euro, fonduri care vor fi suportate de bugetul judetean. In ceea ce priveste vagoanele pe care conducerea CJ Brasov vrea sa le repuna in functiune, starea acestora este mai proasta decat cea a locomotivelor. Ele au fost construite in 1949, fiind din aceeasi generatie cu locomotivele. "Sunt intr-o stare destul de proasta, dar nu este imposibil sa le aducem in stare de functionare ca sa poata circula pe calea ferata. Ne bucuram ca putem sa contribuim la un astfel de proiect care aduce imbunatatiri in comunitatea noastra", a declarat directorul Marub SA, Mircea Craciun. Specialistii acestei societati vor face o evaluare a costurilor ce s-ar impune pentru reabilitarea vagoanelor.

Trenuri de succes
Radu Bellu, inginer la Regionala Cai Ferate Brasov, sustine proiectul initiat de conducerea administratiei judetene si crede ca turismul feroviar pentru zona de munte a Brasovului este un lucru benefic. "Pana in anul 1990 Romania a avut o retea de 5000 km de cale ferata forestiera, linii in padure, care, pe langa rolul lor de a transporta lemn, aveau si un rol social, acela de a-i duce pe sateni de la munte la ses, sa-si cumpere alimente, sa meaga la doctor, sa-si duca la scoala copiii. Din cauza influentelor transportatorilor auto, caile ferate forestiere au fost aproape in totalitate desfiintate. Locul lor a fost luat de camioane, care au distrus soselele si drumurile din padure, camioane care polueaza atmosfera. Prin comparatie, trenuletul mergea cu buturugi, cu deseuri de lemn si era o frumusete. In 1995, la initiativa unor oameni cu deschidere spre domeniul transportului si turismului feroviar, la Viseul de Jos s-a reabilitat o linie de mocanita. Astazi, rezultatele financiare si turistice ale acestei linii sunt de neinchipuit", a explicat Radu Bellu. In opinia sa, initiativa de la Brasov este benefica pentru viitorul turismului in zona. "O plimbare cu trenuletul pe zona de belvedere a Pietrei Craiului ar fi una de exceptie. De asemenea, am putea gandi si o alta cale ferata turistica, pe un vechi amplasament existent de la Zarnesti la Plaiul Foii. Ar fi vorba de 12 kilometri de cale ferata ce ar putea fi pusi in functiune cu investitii minime", a adaugat inginerul Radu Bellu.

Istoria "Tramvaiului galben"
Ideea unei mocanite la Rasnov a pornit de la povestea "Tramvaiul galben", care a circulat 68 de ani pe traseul Bartolomeu-Satulung. La 7 martie 1892 a fost inaugurata prima cale ferata suburbana din Romania, Bartolomeu-Satulung, care a facut legatura intre orasul Brasov si cele sapte asezari care formeaza municipiul Sacele de astazi. Construita cu capital privat intre anii 1890-1891 de Societatea Cailor Ferate Vicinale Brasov – Treiscaune, calea ferata Bartolomeu-Satulung a functionat pana in anul 1960, cand din cauza modernizarii circulatiei urbane a fost desfiintata. A ramas in amintirea celor in varsta legenda "Tramvaiul galben", numit astfel de localnici dupa culoarea primelor vagoane de calatori, chiar daca a fost de fapt un tren suburban, nu un tramvai cu tractiune electrica. Primul tren de proba a plecat in dimineata zilei de 5 decembrie 1891 din Gara Bartolomeu, insotit de comisia tehnica. Dupa patru zile de verificari, aceasta a stabilit urmatoarele conditii de deschidere a liniei: trenurile vor circula numai ziua, cu 10 km/h in oras si 20 km/h in afara, iar in zilele de targ trenul va circula in oras numai dupa ora 15.00. De asemenea, mecanicul putea sa utilizeze fluierul locomotivei numai in cazuri extreme, in rest avertizarea sonora fiind facuta cu clopotelul de seful de tren. Probele de circulatie au continuat in lunile ianuarie si februarie 1892, cand Primaria orasului Brasov a lansat repetate apeluri catre populatie sa stapaneasca animalele si sa le fereasca dintre linii. Deschiderea oficiala pentru traficul de calatori a avut loc la 7 martie 1892, cand au inceput sa circule zilnic doua perechi de trenuri. Afluenta calatorilor a fost atat de mare incat la 9 aprilie 1892 primaria a cerut suplimentarea cu inca doua perechi de trenuri.

La 25 iunie 1892 a avut loc receptia tehnica definitiva a intregii lucrari. In statiile Ramificatie, Darste Bai, Brasov si Satulung se aflau instalatii de alimentare cu apa a locomotivelor. Alimentarea cu motorina sau benzina a automotoarelor se facea in statia Satulung, unde existau si atelierele de locomotive si vagoane. Pe calea ferata Bartolomeu-Satulung existau zece statii. Cladirile care adaposteau calatorii in statiile Bartolomeu, Promenada, Ramificatie, Fabrica de Ciment, Noua si Darste Bai erau executate din caramida, iar in punctele de oprire Honterus, Baciu, Turches si Cernatu se aflau mici adaposturi din lemn, acoperite cu tigla. Statiile erau conectate intre ele cu instalatii telefonice.

Victime
Existenta caii ferate brasovene nu a fost lipsita de evenimente, consemnate de presa vremii. Astfel, la scurta vreme dupa inaugurarea liniei, in dimineata zilei de 5 mai 1892, zugravul Elias Berko a sarit din mers pe Strada Lunga, "lovindu-se grav la cap si la sold". In toamna anului 1908, o fetita de 4 ani, pe nume Diners, iesita la joaca, a fost surprinsa de tren si omorata pe loc.

In vara anului 1892, primarul orasului Ploiesti le-a solicitat edililor orasului Brasov sa-i trimita un exemplar din proiectul liniei, pentru a construi "cai de tramvai si in Ploiesti". O linie de tramvai cu aburi asemanatoare celei brasovene a fost construita si la Cluj, pe o lungime de 9,8 km, si a functionat in perioada 1893-1906.
Din traseul initial, lung de 16,3 km – zece statii, doua remize de locomotive si un atelier de intretinere –, astazi mai exista tronsonul de 1,366 km intre Fabrica de Autocamioane si Metrom, Statia Noua (in prezent, cladire de locuinte), Statia Satulung (folosita industrial), precum si terasamentul liniei de la Noua la Darste si de la Baciu la Satulung. Din pacate, sustin reprezentantii CJ Brasov, nu mai exista nici o locomotiva, automotor sau vagon din cele care au circulat pe aceasta linie intre anii 1892 si 1960, pentru a fi putea fi reparata si repusa in functiune la Rasnov. Desfiintata de comunisti, calea ferata Bartolomeu-Satulung a avut meritul ca, timp de 68 de ani, pe orice vreme, a asigurat transportul ieftin, rapid si mai ales sigur pentru calatorii si marfurile din Brasov si din imprejurimi.

Prima gara, in urma cu aproape 140 de ani
In 1873, la Brasov s-a construit prima gara a orasului, data in folosinta o data cu sosirea unui tren cu 24 de "care", de la Sighisoara. Prima locomotiva a trecut prin Brasov pe vremea cand orasul numara 29.584 locuitori, sase fabrici de postav, cinci rafinarii de petrol, trei fabrici de hartie, doua de spirt, cateva mori de cereale si mai ales renumitele bresle mestesugaresti care aveau peste o mie de ateliere mari si mici. Primul suier al trenului a fost auzit de brasoveni in ziua de 28 mai 1873, cand a avut loc proba tehnica de verificare a caii ferate Sighisoara-Brasov.
Prima gara a Brasovului a fost construita paralel cu Drumul Harmanului (actuala strada a Harmanului), vizavi de Rafinaria Brasov. A fost construita intre anii 1871 si 1873 de Societatea Cailor Ferate Ungare de Est, fiind o cladire austera, cu parter pentru birouri si etaj pentru locuintele de serviciu ale personalului. Duminica, 1 iunie 1873, numerosi locuitori ai celor sapte sate sacelene, braneni, dar si locuitori ai asezarilor de pe cursul Oltului si-au cautat un loc cat mai bun prin multimea de brasoveni ca sa vada "carul de foc" sau minunea trenului cu abur. Fata de ziua de astazi, cand intarzierile sunt frecvente, fix la ora 11.00, la linia intai din gara Brasov a sosit trenul. Cu el a fost deschisa calea ferata Sighisoara-Brasov. Construita intre anii 1868 si 1873 prin firma "Waring", aceasta cale ferata a legat Brasovul de reteaua feroviara central-europeana. Era ultimul tronson al magistralei Oradea-Cluj-Brasov. In aceeasi zi a avut loc si primul incident in cadrul Regionalei de Cale Ferata Brasov. In documentele vremii se consemneaza faptul ca "la podul mare de peste Olt, de la Racos, un car a alunecat de pe sine", dar echipa trenului a repus vagonul pe linie si trenul si-a continuat drumul spre Brasov. In toamna anului 1873, in fata Garii Brasov s-au infiintat si depoul de locomotive, cu sase linii, atelierul de reparat locomotive si vagoane si o remiza din lemn asezata in zona dintre strazile Banat, Dobrogea si Transilvania. Remiza putea adaposti pana la sase locomotive cu abur.

» Prima linie transcarpatica
In timp au fost construite si deschise alte linii de cale ferata care au legat Brasovul de orase din Principatele Unite si din Transilvania. Pe data de 10 iunie 1879 a fost inaugurata calea ferata Brasov-Predeal-Ploiesti, prima linie transcarpatica din Romania. Cativa ani mai tarziu, pe 24 iunie 1891 a fost deschisa linia Brasov-Zarnesti (cu intentia de a se face legatura spre Campulung). Cu ocazia acestei inaugurari s-au infiintat Gara Bartolomeu si mica statie Brasov Suburbie, desfiintata in 1961. Tot in 1891, pe 11 octombrie a avut loc inaugurarea tronsonului Brasov-Sfantu Gheorghe-Targu Secuiesc. Pe 7 martie 1892 s-a deschis circulatiei linia Brasov-Satulung. In aceste conditii, gara a devenit neincapatoare, pe masura cresterii populatiei orasului si judetului, concomitent cu marirea numarului de calatori care veneau la Brasov sau doar tranzitau Brasovul. Prima gara a Brasovului a functionat pana in anul 1902.

Cele mai citite

George Simion a întrerupt dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Ce spune despre legăturile cu Rusia și ofițerii GRU

Candidatul AUR la alegerile prezidențiale, George Simion, a întrerupt, marți seara, dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Acesta a fost întrebat de jurnaliștii...

Legea Arendei în dezbatere: fermierii solicită măsuri urgente pentru stabilitate în agricultură

Doar 10% din suprafața agricolă a României este utilizată de proprietarii terenurilor, restul fiind arendat Legea Arendei a revenit în atenția publicului și a Parlamentului...

România la „dietă” economică: top model sau moare de inaniție

Guvernatorul Mugur Isărescu a vorbit recent despre „dieta” economică, completată cu sintagma „să strângem cureaua”. Mesajul este clar: România trebuie să-și ajusteze politicile financiare,...
Ultima oră
Pe aceeași temă