Statisticile Politiei arata ca sute de autoturisme furate din strainatate sunt descoperite anual in Romania. Indisponibilizate in punctele de trecere a frontierei sau la Politie, masinile asteapta ani intregi pana cand situatia lor juridica se clarifica si proprietarii de drept vin sa le recupereze. Politia de Frontiera si Directia de Combatere a Criminalitatii Organizate (DCCO) sunt doua dintre structurile care dispun de servicii specializate in anihilarea traficului cu masini furate. Pentru prinderea traficantilor, organizati in retele criminale transnationale, cele doua institutii colaboreaza cu structuri similare din tarile vest-europene si nu numai.
Rutele traficantilor
Retelele de traficanti folosesc mai multe rute pentru transportarea la destinatie a autoturismelor furate. Stabilirea traseelor se face in functie de zonele din care masinile sunt furate si tarile in care acestea trebuie sa ajunga. Traficantii imagineaza rute cat mai directe si incearca sa reduca, pe cat posibil, riscul de a fi capturati de politie. Anchetatorii, atat cei romani, cat si cei straini, cunosc traseele pe care le urmeaza autoturismele furate. S-au conturat astfel mai multe rute principale, care folosesc Romania ca tara de tranzit.
1. Italia-Austria-Ungaria-Romania (vamile Nadlac, Varsand si Bors)-spatiul ex-sovietic;
2. Italia-Grecia-Macedonia-Serbia-Romania (Vama Portile de Fier I);
3. Spania-Franta-Germania-Austria-Ungaria-Romania.
4. Suedia-Danemarca-Germania-Austria-Ungaria-Romania.
5. Ultima dintre rutele retelelor de trafic este pe apa. Autoturismele furate din Canada sau SUA ajung, in containere, pe cale navala, in Portul Constanta.
De aici masinile parasesc Romania prin vamile estice, spre spatiul ex-sovietic. Cele mai multe masini furate ajung in tarile fostei Uniuni Sovietice, deoarece, spun politistii, cererea pe aceasta piata este imensa, iar riscul ca autoturismele sa fie detectate este foarte mic.
Traficantii mai folosesc ruta orientala, care include si Bulgaria ca tara de tranzit. Acest traseu este folosit atunci cand destinatia masinilor furate include tari precum Turcia, Siria, Egipt, Iran etc.
Retele de trafic transnationale, extrem de bine organizate
Ceea ce face din traficul cu masini furate o activitate de crima organizata este caracterul transnational si specializat al retelelor de infractori. Din astfel de grupari criminale fac parte italieni, nemti, romani, moldoveni, bulgari, ucraineni, albanezi, sarbi, rusi etc. Politistii IGPF spun ca retelele de traficanti sunt extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din vestul catre estul Europei) si formate din grupuri de actiune specializate. In general, hotii, care actioneaza la comanda, vizeaza doua categorii de autoturisme: cele de lux (marcile Mercedes, BMW, Jeep) si cele din clasa medie (marcile Audi, Opel, Volkswagen). Grupurile de actiune sunt organizate in entitati mai mici, cu un scop foarte clar: arestarea unora dintre membrii bandei sa nu duca la caderea intregii retele. Politistii care ancheteaza traficul de masini straine stiu foarte bine cum sunt organizate retelele. Primii care intra in actiune sunt membrii „GRUPEI DE RECUNOASTERE”, care identifica autoturismele ce trebuie furate. Acestea sunt cautate dupa marca, model, culoare, motorizare, dotari etc. Infractorii stabilesc apoi locul acestora de parcare, perioadele de stationare, programul proprietarului. Aceste informatii sunt valorificate de cei care fura autoturismele. Ulterior, intra in actiune „GRUPA TEHNICA”, ce are rolul de a „cosmetiza” masinile: schimba seriile de identificare, confectioneaza documente false (acte de proprietate, taloane de inmatriculare, carti de service), noi chei si placute de inmatriculare. Astfel transformate, autoturismele sunt preluate de „GRUPA DE TRANSPORT”. Pentru o suma modica, situata intre 300 si 600 de euro, „CARAUSII” conduc masinile pana in tara de destinatie. Ca sa nu deconspire alti membri ai retelei, in cazul in care ar fi capturati, carausilor nu li se dau detalii prea multe despre provenienta masinilor sau despre cei de la care le-au preluat. Explicatia sablon a celor care sunt prinsi este urmatoarea: „un prieten, din tara X, m-a rugat sa duc masina pana in tara Y”. Daca reusesc sa treaca cu bine frontiera in tara de destinatie, carausii predau autoturismele mai departe ultimei grupe din retea, cea care se ocupa de valorificarea propriu-zisa. Politistii spun ca, din motive de siguranta, predarea masinilor nu se face direct. De obicei, carausii lasa autoturismele in parcari supravegheate de traficanti, cu cheile pe teava de esapament. Abia dupa ce soferii parasesc zona acestea sunt preluate de membrii retelei.
Tepe la firmele de asigurari si de inchirieri auto
Cele mai multe autoturisme traficate din strainatate provin din frauda la asigurari. Acest mod de operare este simplu, ingenios si lipsit de prea multe riscuri. Cu acordul proprietarilor, masinile sunt transportate in alte tari, „spalate” prin vanzari succesive si, ulterior, declarate de proprietari ca fiind furate. Acestia din urma isi recupereaza prejudiciul de la firmele de asigurari. Politistii spun ca, de multe ori, traficantii infiinteaza chiar ei firme, pe numele carora achizitioneaza in sistem leasing autoturisme de lux. Ulterior, acestea sunt valorificate si declarate furate. O alta metoda des uzitata de retelele de trafic este deturnarea sau frauda la firmele de asigurari. Avantajul acestui mod de operare este faptul ca proprietarii declara foarte tarziu furtul masinilor, abia dupa ce expira perioada de inchiriere. In acest timp, limuzinele deturnate, de obicei dintre cele mai scumpe (Mercedes S-Classe, BMW seria 7, Audi A8 etc.), ajung in tarile de destinatie si este extrem de greu sa li se mai dea de urma. Anchetatorii au stabilit ca primul pas este facut de intermediari, care mai intai deschid pe numele lor conturi in banci, pentru a obtine carti de credit. In baza acestor carduri, autoturismele sunt inchiriate de la firmele de profil. Preluate de carausi, acestea sunt scoase din tara. Alte metode folosite de traficanti sunt ascunderea in containere (soferul prezinta documente din care rezulta transportul unui alt tip de marfa, solicitand tranzitul catre un punct vamal de interior) si eludarea legislatiei vamale (prin folosirea unor documente vamale false).
Metoda inchirierii a ajuns in top
Extrem de ingeniosi, traficantii imagineaza permanent noi metode mai sigure de furt. Politistii au aflat una dintre acestea, prin care se obtine un autoturism „curat”. Traficantii fura o limuzina de lux si, concomitent, inchiriaza de la o firma de profil un autoturism asemanator (marca, model, culoare si motorizare). Ulterior, masinii furate ii sunt poansonate seriile de identificare apartinand celei inchiriate. De asemenea, se modifica, pe calculator, conformatia incuietorilor si a butucului de contact. Apoi limuzina furata este predata societatii, in locul autoturismului inchiriat, stiindu-se ca masinile nu sunt verificate cu atentie atunci cand clientii le aduc inapoi. Limuzina deturnata astfel de la firma, avand seriile „curate”, primeste documente false de provenienta si este scoasa din tara. In acest timp, politia cauta zadarnic masina furata, care a ajuns in garajele societatii respective, departe de orice banuieli. Politistii spun ca autoturismele traficate prin aceasta ingenioasa metoda sunt detectate foarte greu, pentru ca nimeni nu le declara furate. Potrivit ofiterilor IGPF, traficantii italieni sunt cei care au descoperit si folosesc cel mai des acest mod inedit de operare.
Dintr-un show-room elvetian, direct in „arestul” Politiei
Rapiditatea cu care opereaza hotii i-a uimit de foarte multe ori pe politisti. Anchetatorii IGPF s-au confruntat in urma cu aproximativ doi ani cu un caz iesit din comun. Politistii au capturat o limuzina de lux, furata chiar inainte ca aceasta sa fie lansata pe piata. In iarna lui 2004, membrii unei retele au reusit sa subtilizeze din Elvetia, chiar din vitrina unui show-room Mercedes, o limuzina de lux a acestei firme, foarte scumpa, care inca nu fusese lansata oficial pe piata. Autoturismul, caruia i-au fost confectionate acte false de identitate, a fost predat unui caraus italian, care urma sa o predea in Romania unui alt intermediar. Acesta din urma urma sa duca masina pana la destinatie, intr-o tara din spatiul ex-sovietic. Limuzina, care a intrat in tara prin Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac, a atras atentia unui ofiter al Serviciului Trafic International de Autoturisme din IGPF. Pentru ca existau suspiciuni ca provine din furt, luxosul Mercedes a fost filat pana in Capitala. Acolo, italianul s-a cazat la un hotel si a predat masina unui cetatean roman. Carausul a plecat cu ea mai departe spre Vama Albita, pentru a o scoate din tara. Acolo a fost si punctul terminus al calatoriei, politistii capturandu-l pe traficant. Abia cateva luni mai tarziu, Mercedes a lansat pe piata romaneasca modelul limuzinei, care nu mai era insa demult o noutate pentru… politistii IGPF.
Excavator cu GPS furat din Italia
De ceva vreme, traficantii nu se mai limiteaza doar la furtul de autoturisme. Hotii si-au largit paleta de actiune, furand la comanda si alte tipuri de autovehicule, precum camioane, basculante, tiruri, autocare si chiar utilaje. Aceasta reorientare, spun politistii, se datoreaza cererii din ce in ce mai mari de pe piata neagra si a valorii foarte mari a acestor autovehicule, care de cele mai multe ori o depasesc pe cea a limuzinelor de lux. Cea mai inedita captura a fost facuta la Arad in urma cu cateva saptamani. Politistii au descoperit un excavator, furat tocmai din Italia, adus in Romania pe cale navala, in container. Potrivit politistilor de la Crima Organizata, utilajul avea o valoare de peste 70.000 euro. Dintre dotarile excavatorului, care s-ar potrivi mai degraba unei limuzine de lux, enumeram doar instalatia de climatizare, tapiteria din piele si sistemul GPS. De altfel, cu ajutorul acestui sistem utilajul a putut fi localizat. Dupa ce excavatorul a fost declarat furat, nu se stie din ce motive semnalul GPS a fost pierdut pentru o vreme, dand posibilitatea hotilor sa-l scoata din Italia. Tot recent, politistii de frontiera au retinut o basculanta marca IVECO, in valoare de aproximativ 60.000 euro, furata dintr-o tara UE. Traficantii au incercat sa scoata autovehiculul prin PTF Calafat, destinatia finala fiind Siria.
Apogeul furturilor, atins in 2003
Retelele de trafic auto sunt foarte greu de anihilat din cauza caracterului lor transnational. Politistii incearca sa tina piept hotilor prin cooperarea cu toate structurile care au ca obiect combaterea acestui gen de infractiuni, atat din tara, cat si din strainatate. Politistii spun ca fenomenul este totusi in scadere fata de anii trecuti. Apogeul a fost atins in 2003, cand in Romania au fost capturate 1.057 autoturisme de lux furate din Vest. Cele mai multe furturi se comit in Italia (54%), Germania (18%), Olanda, Spania, Franta, Austria etc. In acelasi an, politistii de la Crima Organizata au reusit sa destructureze o importanta retea de traficanti, care a vandut si a inmatriculat in Romania, la Arad, numai in 2003, peste 200 de masini furate.
In tara, „partenerul” principal al IGPF este Directia de Combatere a Crimei Organizate (DCCO) din IGPR. La randul lor, cele doua structuri colaboreaza eficient cu institutii similare din tari ale UE. De asemenea, au fost infiintate trei centre de cooperare internationala, la Oradea, Giurgiu si Galati, care au ca tinta combaterea infractiunilor transfrontaliere (traficul cu masini furate, droguri, persoane, migratia ilegala etc.). Politia Romana mai colaboreaza cu Interpol si Punctul National Focal, din cadrul Centrului de Cooperare Sud-Est-Europeana (SECI). Potrivit politistilor, schimbul operativ de informatii, precum si accesul la mai multe baze de date, au dus de foarte multe ori la capturarea traficantilor de masini. Cei mai multi dintre ofiterii IGPF si DCCO au urmat cursuri de pregatire in strainatate, unde au fost instruiti cum sa recunoasca, de pilda, actele false de inmatriculare sau au deprins diferite tehnici prin care sa stabileasca daca un autoturism este furat sau nu.
165 de masini de lux, in custodia Politiei de Frontiera
Structurile din subordinea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera (IGPF) detin in custodie la momentul actual 165 de autoturisme de fabricatie straina, susceptibile de a fi fost furate. Majoritatea sunt masini de lux, cu valori medii situate intre 15.000 si 32.000 euro, din marcile Mercedes, BMW, Audi, Opel, Volkswagen, Toyota, Suzuki, Renault etc. Cele mai scumpe dintre acestea ating insa valori apropiate de suma de 100.000 euro. Astfel, la Directia Politiei de Frontiera Iasi (DPF) se gasesc 47 de autoturisme, la DPF Oradea – 45, DPF Constanta – 25, DPF Suceava – 24, DPF Timisoara – 18, DPF Giurgiu – 1 si IGPF – 5. Despre 71 dintre acestea, Politia detine date certe ca provin din furt, fiind date in urmarire de tari din Uniunea Europeana. Celelalte au fost retinute din diverse motive legale: nereguli gasite in documente, numere false de inmatriculare, radiere din circulatie, sustragere de la plata taxelor vamale sau folosirea la comiterea unor infractiuni (trafic de persoane, trafic de droguri etc.).