» Multe dintre drumurile importante din Romania au fost ieri blocate din cauza zapezii. Lucrarile de deszapezire s-au efectuat cu mare intarziere sau deloc.
» Conducerea Companiei Nationale de Drumuri sustine ca Autostrada Soarelui a fost inchisa deoarece firma care trebuia sa se ocupe de curatarea zapezii nu a putut interveni din cauza viscolului.
Directorul general al companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Doina Tiron, a declarat pentru Romania libera ca nu a putut sa-i trimita pe muncitorii firmei Gecor – care a castigat un contract de doua milioane de euro – sa deszapezeasca Autostrada Soarelui deoarece le punea viata in pericol. "Autostrada Soarelui s-a inchis din cauza viscolului. Pe anumite portiuni vizibilitatea este zero. Nu s-a putut interveni, deoarece insemna sa-i trimit pe muncitorii aceia la moarte. Dupa ce se va opri viscolul, vom trimite angajatii firmei care a castigat licitatia sa intervina cu materiale necesare pentru reluarea circulatiei. Pana atunci, stau si ei la caldurica, alaturi de politisti", a declarat pentru Romania libera Doina Tiron, directorul general al CNADNR. Mihai Nica, directorul Directiei Bucuresti a CNADNR, a precizat ca firma care a castigat licitatia pentru deszapezirea Autostrazii Soarelui este Gecor, iar cuantumul contractului este de 8 milioane lei, adica aproximativ doua milioane de euro.
Intrebat daca exista clauze in contract care sa penalizeze firma Gecor in cazul in care aceasta nu-si face datoria cum trebuie, Mihai Nica ne-a declarat: "Exista anumite clauze care prevad penalitati. In cazul in care autostrada se inchide din cauza vremii, atunci firma nu este penalizata". El se declara multumit de serviciile de deszapezire oferite pana acum de firma Gecor si a tinut sa precizeze ca dupa incheierea contractului o sa faca "o analiza completa" a acestuia. Circulatia pe Autostrada Soarelui a fost intrerupta marti, iar pana ieri dupa-amiaza inca nu se reluase. Intrebat de ce nu s-a intervenit pentru luarea masurilor de deblocare a autostrazii, Mihai Nica ne-a explicat: "Nu se poate interveni pentru ca zapada este viscolita si troienita".
Directori demisi din Compania de Drumuri
Ieri dupa-amiaza, potrivit Mediafax, doi dintre directorii Companiei de Autostrazi si Drumuri au fost demisi de ministrul Trasporturilor si Infrastructurii. Este vorba despre Florin Dascalu, directorul de Intretinere a drumurilor, si Mihai Nica, directorul Regionalei de drumuri Bucuresti. Potrivit Mediafax, motivul ar fi fost "situatia creata in ultimele zile in legatura cu deszapezirea drumurilor".
Blocati in trafic
In ciuda faptului ca autoritatile nationale si locale au alocat bugete consistente pentru deszapezire, o buna parte din drumurile din Romania erau ieri impracticabile. Cel putin o suta de masini au ramas blocate ieri peste 12 ore pe drumul national 25, in dreptul localitatii galatene Vames. Coloana de masini depasea un kilometru si se formase dupa ce mai multe autoturisme au derapat si au ramas blocate in zapada. Prefectura Galati a decis ca drumurile din judet sa fie inchise in tot cursul zilei de ieri. La randul lor, autoritatile buzoiene au hotarat ca miercuri, incepand cu ora 14.00, circulatia pe drumul E 85 la iesirea dinspre Buzau spre Ramnicu Sarat sa fie oprita complet, pentru ca utilajele de deszapezire sa poata interveni eficient, potrvit Mediafax. Din cauza vremii proaste, sute de masini au ramas ieri blocate aici.
Cat costa contractele de deszapezire?
La Constanta deszapezirea este asigurata de societatea Polaris, care a castigat licitatia organizata de primarie si care asigura si salubrizarea orasului. Reprezentantii firmei spun ca sumele pe care le incaseaza se ridica, intr-o iarna obisnuita, la aproximativ 50.000 euro.
In judetul Mures, pentru deszapezirea drumurilor au fost alocate 700.000 mii lei, potrivit sefului Directiei Drumuri Judetene din cadrul CJ Mures, Nicoleta Bochis. In acest judet contractul de deszapezire a fost adjudecat inca din 2007, pentru o perioada de opt ani, de firma SC Salubriserv SA a omului de afaceri Sorin Terbea, care s-a angajat sa investeasca in utilaje 4 milioane euro si incaseaza anual 11 milioane lei de la administratia locala pentru a pastra drumurile curate pe timp de iarna.
De deszapezirea drumurilor din judetul Hunedoara se ocupa Directia Judeteana de Drumuri si Poduri Hunedoara, care pentru anul 2009 a primit de la Consiliul Judetean Hunedoara 1,8 milioane lei pentru aceasta activitate. Ieri mai multe drumuri judetene din acest judet erau acoperite de zapada si gheata. In municipiul Baia Mare serviciul de deszapezire este efectuat de SC Rosal Grup SRL, care a obtinut o "ajustare a tarifelor" de 30%. Banii se vor plati in functie de kilometrii de drum curatat. In aceasta iarna, daca introducem in calcul si majorarea aprobata, deszapezirea va costa vreo 700.000 lei. La nivel judetean, valoarea cu care s-a castigat licitatia este de 6,7 milioane lei.
Compania Nationala de Drumuri, buna de plata?
Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) va da in judecata Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), in numele membrilor sai, pentru a recupera pagubele cauzate de imposibilitatea utilizarii drumurilor blocate de zapada. "Masura de restrictionare a traficului autovehiculelor de peste 7,5 tone, comunicata de centrul Infotrafic, este datorata lipsei de competenta a Companiei de Autostrazi si Dumuri. Nu este posibil ca intr-o tara europeana, in 2009, la prima zapada din an, o intreaga zona teritoriala precum Moldova sa fie rupta de restul tarii, fara ca persoanele responsabile de acest lucru sa raspunda in fata legii", se arata intr-un comunicat al FORT, remis miercuri agentiei Mediafax.
FORT arata ca CNADNR este obligata sa anunte soferii cu privire la restrictionarea traficului si sa intervina in timpul cel mai scurt pentru a asigura circulatia pe drumurile publice in conditii de siguranta. "Tot ceea ce aflam de la Compania de Autostrazi si Drumuri este ca pe intreaga retea nationala s-a actionat cu 9.187 tone de material antiderapant, ceea ce la un calcul simplu ne arata ca, in fapt, s-a utilizat circa o jumatate de galeata de nisip pe un kilometru de drum", se precizeaza in comunicat.
Bucuresti: Primarii, amendati pentru sutele de milioane de euro inghetate in buzunarele firmelor de salubritate
Amendarea primarilor de sector este, se pare, singura modalitate pentru a ne asigura ca Bucurestiul nu va ceda din nou la urmatoarea ninsoare. Prefectul Capitalei a declarat ca, in cazul in care edilii vor mai fi lipsiti de reactie, va fi obligat sa-i sanctioneze. Bucurestiul se confrunta si ieri, dupa o noapte intreaga in care utilajele firmelor de salubritate au curatat strazile, cu blocaje in mai multe zone importante. Descurajat de haosul de pe strazi, primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a cerut ajutorul Ministerului Apararii si Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, sustinand ca ce s-a intamplat in Bucuresti si in tara ar trebui considerata o problema de siguranta nationala.
De altfel, nu este prima oara cand primarii de sectoare acopera lipsa de reactie a firmelor cu care chiar ei au incheiat contracte de sute de milioane de euro. Multe dintre aceste contracte au fost puse de-a lungul timpului sub semnul intrebarii. De exemplu, contractul de 450 milioane euro (fara TVA) semnat pentru servicii de salubritate de Primaria Sectorului 1 cu Romprest trebuie desfiintat, considera Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, care a cerut anularea lui in instanta. Contractul cu firma cunoscutului afacerist Florian Walter (fost Busca), incheiat in 2008 pe 25 de ani, este un act ce rezulta direct dintr-o procedura de atribuire anulata de justitie, a mai sustinut ANRMAP. si in cazul sectoarelor 2, 3, 4 si 6 din Capitala, aceeasi institutie a recomandat sa se dispuna reorganizarea serviciilor de salubrizare.