Ca in fiecare an, magazinele au fost asediate cu mult inainte de sarbatori, de catre cei ce isi pregatesc cu indeletnicire casele de sarbatori, dar si cadourile pentru familie si cei dragi. De regula, se cumpara absolut orice, de la electrocasnice, device-uri si imbracaminte, pana la accesorii si lucruri marunte pentru decoratiuni, cadouri fine, bijuterii si mancaruri. Peste 80% dintre locuitorii tarii vor face diverse cadouri celor dragi si cunoscutilor, mai putin in semn de recunostinta, cat de dragul magiei sarbatorilor. Desigur, procentul este mai mare ca in anii precedenti si, desi se zvoneste ca se apropie criza, procentul este in crestere continua. Nu mai este deloc un secret faptul ca activitatea preferata a Romanilor este aceea de a cumpara, iar acest obicei este recunoscut, se pare, sub numele de ,,neuromarket,,.
Ce este neuromarket-ul si cum se manifesta in randul Romanilor?
Atunci cand se apropie sarbatorile de iarna, shopping-ul devine o adevarata placere, insa si o activitate stresanta pentru oamenii care gonesc dupa cadouri si alimente, in market-uri si centre comerciale. Romanii nu cumpara numai lucruri marunte specifice sarbatorii, ci se lasa purtati de valul asa ziselor reduceri si incep sa investeasca si in schimbari majore pentru casa, precum mobila si electrocasnice scumpe, reprezentand investitiile pe termen lung. Ca sfat de luat in considerare, daca vrei sa renovezi si sa decorezi inainte de sarbatori, specialistii recomanda achizitionarea mobilierului la comanda, precum cel de pe Rominafurniture.ro, pe care le vei gasi la preturi mult mai accesibile decat cele din magazinele de specialitate.
Nu numai market-urile au de castigat de pe urma acestei perioade, ci si alte magazine din domenii diverse, precum buticurile, florariile, magazinele de jucarii, etc. Vitrinele ademenitoare nu te lasa sa pleci acasa fara o amintire, fie ea marunta sau enorm de costisitoare. Leon Zagrean, neurocercetator, explica foarte bine cum anume reactioneaza creierul uman in aceasta perioada a sarbatorilor si in ce mod sunt oamenii afectati de atmosfera cumparaturilor.
Dupa un studiu recent, s-a aflat ca nu mai putin de 90 de milioane de tone ce reprezinta alimente bune de consumat, din intreaga Uniune Europeana, 5 milioane le apartin Romanilor. Neurocercetatorul sustine faptul ca marketing-ul, care are ca scop numai si numai castigul si nu interesul celor care cumpara, este ,,vinovat,, de aceasta mare risipa. Specialistii in marketing sunt cei care conving cu usurinta oamenii sa cumpere mult mai mult decat au nevoie, iar masa se lasa prea usor influentata de impulsul puternic de a umple cosul de cumparaturi, peste masura.
La targurile de Craciun, vanzatorii isi pregatesc tarabele cu bijuterii cu mos craciun, oameni de zapada si confectii handmade care mai de care, iar zonele de mancare sunt cele mai vizitate, caci bucatele aratoase au un miros care te atrage inca de la distanta. Nelipsitul vin fiert este atractia momentului, asadar, de ce sa nu iti iei familia la o plimbare prin targ, cat timp mai faceti niste cumparaturi consistente, ghidati de fiecare pofta in parte. Copiii ii indeamna pe parinti sa cumpere turta dulce aromata si colorata, bucurandu-se de magia sarbatorilor. Nu numai copiii se bucura de acest moment, dar si adultii care colinda orasul cu plasele in mana, analizand vitrinele.
Emotiile si promotiile, mit sau realitate?
Oriunde te uiti, vezi produse pe care le-ai cumpara, in mod normal, in orice perioada a anului, insa brusc ele apar peste tot la televizor, in rafturile magazinelor cu preturi promotionale si intens promovate, pretutindeni. Toate acestea inconjurate de fulgi de zapada, stelute si imagini cu Mos Craciun, care le aduce pe toate, dar numai dupa ce platesti in avans. Mai mult de atat, produsele aduc nu numai ambalaje frumoase si colorate, dar si oferte carora nu ai cum sa le rezisti. ,,Ceva deosebit pentru cei dragi,, este un mesaj captivant, care nu iti da voie sa pleci fara sa le faci o bucurie persoanelor iubite, in aceasta perioada magica a anului.
Intr-un interviu recent, actualul director de marketing vorbeste intens despre acest obicei al Romanilor de a cumpara mult mai mult decat au nevoie, intens pentru imagine si prea putin dedicat necesitatii si utilitatii. Iar dupa scaparea de sub pantoful greu al comunismului, populatia intreaga s-a lasat cuprinsa de un val puternic al consumului, consumul de dragul de a consuma.
In final, neuromarket-ul se arata printr-o imagine de succes, placerea de a avea oricand acces la orice, precum un fruct interzis cu o infatisare apetisanta, inspirata din cea occidentala.