10.5 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialLupta prețurilor pe cerul României

Lupta prețurilor pe cerul României

TAROM a reacționat prompt la „atacul“ companiilor low-cost pe traseele interne, lansând tarife promoționale – de la 20 euro/cursă – pentru zborurile dinspre Iaşi şi Cluj-Napoca.

BlueAir zboară deja pe ruta București-Iași și va începe operarea și pe ruta București-Cluj Napoca, din 3 iunie, pe aceasta din urmă anunțându-și intrarea și Wizzair, din 22 iulie. Pe București-Timișoara va intra din 1 noiembrie operatorul low-cost Ryanair. Toate cele trei companii promit tarife de la 9,99 euro (Wizzair), respectiv 19,99 euro/segment.

Operatorul național a reacționat la anunțurile din partea companiilor low-cost și a refăcut grila de tarife practicate pe zborurile interne unde ceilalți operatori vin cu prețuri mai mici.

Astfel, pentru zborurile București-Iași și București-Cluj Napoca, TAROM practică acum tarife care pornesc de la 20 euro/segment și 40 euro/dus-întors. Este o premieră pentru operatorul român, care avea tarife de la 48 euro/segment, deci 96 euro dus-întors, pe aceste rute. Pentru zborurile între București și Iași oferta se aplică pentru călătorii începând de ieri, 1 martie, în timp ce pentru Cluj-Napoca tariful promoțional este disponibil acum, însă călătoria trebuie să înceapă după data de 15 mai 2016. Tarifele TAROM includ un bagaj de mână (10 kilograme) și unul de cală (23 kilograme).

Bătălia pentru Iași

Operatorul român BlueAir anunța toamna trecută că va începe operarea a două curse pe zi (de luni până vineri) și una pe zi în timpul weekendului între București și Iași, cu prețuri pornind „de la 14,99 euro“ (pe segment!), oferind în acești bani un bagaj de mână de 10 kilograme și un bagaj de cală de 32 kilograme. Era pentru prima dată în istoria zborurilor interne când un alt operator ataca supremația TAROM pe o rută internă, cât se poate de serios, nu cu doar câteva zboruri sporadice pe săptămână. Cursele BlueAir au avut până acum un grad de ocupare foarte bun, ceea ce i-a făcut pe oficialii companiei să anunțe, în urmă cu câteva zile, creșterea frecvențelor din 15 septembrie 2016, prin adăugarea a câte un zbor pe zi, ajungând să opereze trei zboruri zilnice de luni până vineri și câte două în fiecare zi a weekendului.

TAROM operează în prezent câte cinci zboruri pe zi de luni până vineri și doar trei în zilele de weekend. Compania folosește în principal aeronave mai mici, ATR, cu o capacitate de 48 sau 68 de locuri, în timp ce BlueAir utilizează acum aeronave hibrid – cu un total de 126 locuri +
un compartiment cargo în partea din spate a aeronavei. Cel mai mic preț pentru un zbor dus-întors la BlueAir este 39,98 euro, însă acesta este un tarif promoțional și sunt câteva locuri pe cursă la acest tarif.

Cluj, nici un atac real la supremația TAROM

Dacă pe Iași BlueAir a marșat tare de la bun început – printr-un număr mare de curse operate săptămânal –, nu același lucru se poate spune și despre legăturile spre Cluj-Napoca. Cei doi operatori low-cost care au anunțat că vor zbura de la București la Cluj sunt Wizzair și BlueAir.

Wizzair a fost prima companie care a anunțat zborurile, urmând ca din 22 iulie 2016 să opereze șase zboruri săptămânale (unul pe zi, mai puțin sâmbăta), urmând ca din 31 octombrie 2016 zborul să fie operat și sâmbăta. În ciuda prețurilor pe această rută, care încep de la 39 lei/segment (deci sub 10 euro!), pasagerii pot transporta un bagaj de mână „mic“, care nu poate depăși dimensiunile unui rucsac! Adăugarea unui bagaj de mână mare (un geamantan de dimensiuni reduse de maximum 10 kg) înseamnă 30 de euro în plus, dus-întors – deci ajungeți la tariful minim al BlueAir și TAROM, care includ în preț și bagaj de cală! În plus, orarul nu este avantajos pentru cei care călătoresc în interes de afaceri, un singur zbor pe zi nerăspunzând nevoilor celor care trebuie să călătorească dus-întors în aceeaşi zi. BlueAir oferă un orar mai bun, deși nu vine cu un zbor zilnic, ci doar cu patru pe săptămână (lunea, marțea, vinerea și sâmbăta), zborul din București decolează dimineața, returul din Cluj fiind după-amiaza, la ora 17:15, perfect pentru cei care pleacă din Capitală, dar nu la fel de bun pentru cei care vin de la Cluj spre București. Compania va opera zborurile începând cu data de 3 iunie 2016.

Timișoara, mai puţine curse, dar mai multe locuri

Cea mai mare companie low-cost din Europa, Ryanair, a anunțat încă de anul trecut intenția de a opera zboruri interne în România, iar la finalul anului anunța că ruta pe care vrea să intre este București-Timișoara, cu două zboruri zilnice.

Pe o rută unde TAROM operează patru zboruri zilnice (de luni până vineri) și câte trei în weekend, Ryanair adaugă încă două frecvențe zilnice (una seara și una dimineața). Ryanair va opera cu aeronave Boeing 737-800 cu 189 de locuri, în timp ce TAROM operează cu un mix de aeronave ATR (48 sau 68 locuri), Airbus 318 (113 locuri), Boeing 737-300 (116-134 locuri) și Airbus 310 (209 locuri). Ultima aeronavă menționată este utilizată de câteva ori pe săptămână, iar surse din companie mi-au spus că de multe ori aceasta are un grad de ocupare de 100%.

În cadrul conferinței de presă pe care CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, a susținut-o la București în luna februarie, acesta a spus că, în afară de această rută internă, operatorul nu va mai anunța o alta în viitorul
apropiat.   

Cine sunt clienţii curselor interne

Pasagerii care au nevoie de rutele interne sunt în proporție de 75% ceea ce companiile aeriene denumesc trafic de „business“. Manageri sau simpli angajați care merg „cu treabă“ la București sau din Capitală până la Iași, Timișoara, Oradea, Cluj-Napoca, Suceava sau Satu Mare.

Către aceste orașe, TAROM operează între unul și șapte zboruri pe zi (în funcție de destinație și ziua săptămânii), oferind astfel o flexibilitate foarte mare acelor pasageri „de business“:

 cel care-și achiziționează biletul de avion pe ultima sută de metri (nu cu trei luni în avans!)

 cel care zboară în interes de serviciu (deci poate plăti și 150 euro sau chiar peste pentru un bilet de avion dus-întors!)

Cele mai citite

Dan Podaru candidează din partea PER la funcția de primar al sectorului 1

Fostul consilier local Dan Podaru va fi candidatul Partidului Ecologist Român pentru funcția de primar al sectorului 1, după ce formațiunea sa politică, Alianța...

Sorin Grindeanu, la Abu Dhabi: „România îşi doreşte expertiză şi finanţare din partea Emiratelor Arabe Unite”

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat, joi, la Abu Dhabi, despre extinderea parteneriatului dintre România şi Emiratele Arabe Unite, ţara noastră dorind...

Dan Podaru candidează din partea PER la funcția de primar al sectorului 1

Fostul consilier local Dan Podaru va fi candidatul Partidului Ecologist Român pentru funcția de primar al sectorului 1, după ce formațiunea sa politică, Alianța...
Ultima oră
Pe aceeași temă