Marile companii petroliere ale lumii se uită cu jind, de câțiva ani, spre Marea Neagră. Se estimează că rezervele de petrol și gaze naturale din subsolul acesteia sunt imense. Acum, datorită progresului tehnologiilor de foraj, prospecțiunile au luat avânt, în ciuda scăderii prețului barilului de petrol pe piața globală.
Mai mare decât un stadion
În Marea Neagră a ajuns una dintre cele mai mari platforme de foraj petrolier din lume, Scarabeo 9. Pe 18 septembrie, aceasta se afla la porțile Europei, în dreptul Strâmtorii Bosfor. A fost nevoie ca partea de sus să fie demontată, pentru a putea trece pe sub podurile care străbat strâmtoarea. Vorbim despre o platformă semisubmersibilă, construită în 2009, care are o lungime de 115 metri și o lățime de 86,33 metri. Cât un vapor sau, altfel spus, mai mare și mai lată decât un stadion de fotbal. Platforma poate să lucreze până la adâncimi de 12.000 de picioare, adică peste 3.600 de metri, și poate fora până la 50.000 de picioare, adică peste 15.000 de metri. La bordul său pot munci 200 de persoane. Ca orice platformă care se respectă, are heliport, spital, spații de recreere pentru angajați.
Reasamblare la Constanța
Platforma va fora în zona rusească a Mării Negre. Până să ajungă, însă, acolo, va face un popas în Portul Constanța. Aici, în dana 80, care aparține unui operator portuar privat, va fi reasamblată. S-a ales Portul Constanța datorită faptului că aici există adâncimea necesară la dană pentru ca platforma să poată acosta. Și, posibil, datorită prețului lucrării, deși astfel de informații rămân confidențiale. Nu este deloc o operațiune simplă, deși așa pare la prima vedere. Lucrarea este estimată să dureze circa 60 de zile.
Prospecțiuni în Marea Neagră
Platforma va efectua prospecțiuni în regiunea Val Shatsky din zona rusească a Mării Negre. Unul dintre reprezentanții companiei italiene Saipem a declarat pentru EurAsia Daily că, deocamdată, nu se discută despre producția de petrol. „Până acum nu au fost discuții despre producția de petrol. Noi facem explorări geologice. Că sunt sau nu câmpuri de petrol acolo, nu putem spune cu siguranță. Pentru a putea spune, trebuie să forăm puțuri de prospectare și evaluare. Aceste lucrări se vor face cu participarea experților în domeniu”, a spus un -reprezentant al companiei, potrivit sursei citate. Scarabeo 9 va fora cel puțin un puț, cu posibilitatea de a mai fora încă unul, dacă este nevoie.
Închirierea, 300.000 de dolari pe zi
În luna mai a acestui an, site-ul newsworld.co nota că Rosneft, companie petrolieră deținută de statul rus, a cerut autorităților din Italia și Rusia sprijin în obținerea permiselor necesare pentru ca italienii de la Sapiem să poată veni cu echipamente și servicii în sectorul rusesc al Mării Negre. Anunțul a fost făcut chiar de șeful Rosneft, Igor Sechin, și a venit după ce prim-ministrul Italiei, Paolo Gentiloni, se întâlnise cu președintele Rusiei, Vladidmir Putin. Demersurile au fost necesare întrucât Uniunea Europeană și SUA au impus un embargo Rusiei, embargo care se aplică și proiectelor din platoul maritim care se desfășoară la o adâncime mai mare de 130 de metri. Oficialii italieni și ruși nu au comentat acest aspect pentru sursa citată. Publicația menționată mai precizează că închirierea platformei costă 300.000 de dolari pe zi și că forajele vor dura circa șase luni.
Rezerve. Suficient pentru 10 ani
Rezervele de gaz în Marea Neagră sunt estimate la 80-120 miliarde de metri cubi, ceea ce înseamnă consumul intern al României pe o perioadă de până la zece ani, în condițiile în care România consumă circa 12 miliarde de metri cubi pe an. În februarie 2017, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) anunța că Black Sea Oil&Gas va începe producția de gaze în Marea Neagră la mijlocul anului viitor, moment în care România va deveni și exportator de gaze.