2.2 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSpecial"Performanţă".16 kilometri de autostradă în 2015

„Performanţă”.16 kilometri de autostradă în 2015

După ce a promis mii de kilometri de autostradă făcuţi în câţiva ani, Compania Naţională de Autostrăzi promite că în 2015 vor fi inauguraţi peste 80 de kilometri de autostradă, aproximativ la fel cu media ultimilor ani. Șanse reale de inaugurare au însă doar 16 kilometri care, de altfel, erau terminaţi în proporţie de 90%  în urmă cu doi ani.

Deşi nu au fost niciodată în măsură să îşi ţină promisiunile făcute românilor, cărora periodic li s-au promis sute de kilometri de autostradă deschişi în doar câţiva ani, oficialii Ministerului Transporturilor îşi iau noi angajamente. De data aceasta angajamentele se referă strict la anul curent în care se vor preda traficului peste 80 de kilometri de autostradă, a anunţat ieri şeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România,  Narcis Neaga. Este nevoie doar de “puţină şansă”,  a spus el.

„La sfârşitul acestui an, cu puţină şansă, sper că vom putea da în trafic maximum 84 kilometri de autostradă”, a declarat, miercuri, Narcis Neaga, directorul general al CNADNR. El este extrem de optimist şi vorbeşte despre mai multe tronsoane din autostrada Lugoj-Deva, dar şi despre autostrada din Arad. El estimează că cel puțin 80 de kilometri de autostradă ar urma să fie dați în folosință la finele anului.

„Cu puţină şansă sperăm să fie în termen. În principiu mizăm pe 80 kilometri de autostradă. Mizăm pe Lugoj-Deva (25 km), Arad (10 km). Pe Lugoj-Deva lotul 2 avem promisiuni pentru 17 km care să fie daţi în trafic la finele acestui an. Plus cei 22 km ai lotului 4 din Lugoj-Deva. Maximum 84 km, în care punem şi drumurile de legătură”, declară Neaga.

El a ţinut să precizeze şi care sunt cauzele pentru care anumite porţiuni ale autostrăzii merg cu viteza melcului. Ar fi vorba de un cimitir vechi, de o peşteră cu lilieci şi de găsirea unor populaţii de castori pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva. „La Lugoj-Deva lotul 4 au fost trei mari probleme; s-a descoperit un cimitir care apărea ca teren agricol, o peşteră cu lilieci care nu apărea în fezabilitate. Acum trei săptămâni s-au descoperit trei familii de castori, care sunt protejaţi prin lege. Constructorul (Spedition UMB – n.red.) este foarte bun, dar are ghinion”, l-a lăudat Narcis Neaga pe Dorinel Umbrărescu, patronul Spedition UMB.

Este posibilă realizarea celor 84 de kilometri?

Promisiunile făcute de conducerea CNADNR sunt departe de realitate, opinează ingineri care  s-au ocupat de proiect şi care au solicitat anonimatul. Din cei 84 de kilometri promişi de Neaga şanse reale de a fi deschişi în 2015 au doar vreo 16 kilometri. Ar fi vorba de porţiunea din lotul 2 Nădlac Arad (22 kilometri în total) care desparte nodul rutier ce leagă autostrada la DN7 (intre localitatea Pecica si Arad)de centura Arad. Primii şase kilometri au fost deschişi anul trecut. Lotul 2 a fost terminat în proporţie de 90% încă în urmă cu doi ani. Constructorul Alpine nu a putut definitiva lucrarile pentru că a intrat în faliment. "Din lotul 2 mai lipseau 700 de metri de autostradă. Nu s-au făcut atunci pentru că trebuia mutată o conductă de gaz”, explică specialistul indicat.

Compania ar mai putea deschide şi lotul 3 din Lugoj-Deva însă doar parţial, pe jumătate, traficul urmând să fie direcţionat pe drumuri judeţene învecinate pentru a da impresia că se poate circula fără probleme, mai spune inginerul de drumuri. În proiect există scăpări, printre care un tunel şi un viaduct, spune inginerul. “Identic s-a procedat şi cu lotul 1 din Nădlac-Arad despre care s-a spus că nu poate fi inaugurat căci ungurii nu deschiseseră legătura lor la autostrada noastră când de fapt nu erau terminate lucrările la noi”, adaugă el. Cât priveşte lotul 4, cel cu castori şi lilieci, CNADNR a dat dispoziţie să fie refăcut studiul de mediu, fapt pentru care lucările nu vor putea fi încheiate în acest an, ci anul viitor.

Informaţiile sunt confirmate de filmări aeriene făcute de utilizatorii forumului “peundemerg”. Stadiile de execuţie pentru loturile 2 şi 3 din Lugoj-Deva erau la începutul acestei primăveri cuprinse între 4 şi 7%. “Practic, nu există nici un fel de şansă ca vreunul dintre aceste loturi să fie dat în folosinţă în 2015, în ciuda afirmaţiilor directorului CNADNR (…) Lotul 4, deşi aflat într-un stadiu mai avansat de execuţie (23%), necesită ample lucrări de traversare a dealurilor şi a Mureşului, iar stadiul lucrărilor pune sub semnul îndoielii chiar şi respectarea termenului de finalizare în mai 2016”, spun utilizatori ai forumului. 

Narcis Neaga: Suntem în media ultimilor ani

Realizările vor plasa  anul curent în media ultimilor ani, spune şeful CNADNR. Acest „scor” de 84 de kilometri nu este nici mai bun nici mai rău decât în alţi ani, afirmă Neaga.

„Nu aş putea spune că 2015 e un an mai bun sau mai puţin bun ca 2014, pentru că realizarea de autostrăzi este în derulare, cu plusuri şi minusuri pe fiecare contract. La anul avem speranţe că aceste tronsoane de autostrăzi vor fi gata”,  spune directorul general al CNADNR. În realitate CNADNR are şanse să inaugureze în acest an doar o treime din ceea ce s-a deschis anul trecut când s-au inaugurat 50 de kilometri de autostradă (22 de kilometri între Orăştie şi Sibiu, respectiv 28 de kilometri între Nădlac şi Arad) şi doar  vreo 16% faţă de nivelul din 2013. Aceasta în pofida unui buget de investiţii uriaş, de 5,89 miliarde lei în 2015.  

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă