În acest weekend are loc una dintre cele mai importante şi spectaculoase curse ale anului în circuitul de la Nürburgring, etapa a şaptea a sezonului 2013 de DTM. Cu 74 de ani în urmă, pe 21 mai 1939, un român câştiga unul dintre cele mai importante concursuri la Nürburgring, în cursa lui de debut pe acest circuit. Petre Cristea, cel mai bun pilot român al tuturor timpurilor, a avut o legătură specială cu legendarul BMW 328, dar şi cu alte mărci.
Acum 74 de ani, Nürburgring era scena unei victorii istorice a unui român în faimoasa cursă Eifelrennen: Petre Cristea era primul pilot care câştiga în cursa de debut pe acest circuit şi, în acelaşi timp, stabilea un record de viteză care avea să fie doborât de marele pilot britanic Stirling Moss abia 14 ani mai târziu.
Marele Premiu al Germaniei
Duminică, 21 mai 1939. Circuitul Nürburgring (22,81 km), cel mai lung şi dificil circuit din lume, prin complexitatea virajelor şi variaţiile de relief. International Eifelrennen, etapa a doua a campionatului german, programa curse de motociclete şi automobile clasele Sport (sub 1500 cm şi sub 2000 cm) şi Competiţie. Clasa Sport sub 2000 cmc era practic confiscată de BMW 328, toţi participanţii folosind o versiune a acestui model.
Cursa presupunea parcurgerea a 6 tururi de circuit totalizând 136,86 km. 17 concurenţi şi-au anunţat prezenţa, dar numai 10 au luat startul. Dintre aceştia, doar 5 au reuşit să termine cursa, care avea să fie câştigată de un român: Petre Cristea. În cursa clasei Competiţie (10 tururi), Hermann Lang (Mercedes W154) îl învingea pe Tazzio Nuvolari (Auto Union Type D) cu peste 11 secunde. Cristea intra cu o victorie importantă pe scena internaţională alături de cei mai buni piloţi ai vremii şi se impunea în faţa echipelor de uzină.
Cristea şi BMW, un duo imbatabil
Extrem de modest, Cristea mărturisea la începutul anilor ’90, rememorând celebra cursă, că cei care se ocupau de paza circuitului, cu puţin înainte de startul cursei, nu vroiau să-i permită accesul în zona boxelor văzându-l îmbrăcat în haine de stradă. Celebra sa bască înlocuia căştile nelipsite din echipamentul adversarilor, purtarea acestora nefiind obligatorie la acea vreme. Cum Cristea nu obişnuia să poarte nici combinezon, brasarda ce purta inscripţia „Fahrer – Eifelrennen 1939“ a fost cea care l-a scos pe pilotul român din încurcătură. Puţini ştiu că maşina cu care a concurat Cristea aparţinea prietenului său, inginerul Petru Iscu. Acesta îşi cumpărase în ianuarie 1938, prin firma bucureşteană Tracta (importatorul BMW în România în perioada interbelică), un BMW 328 nou. El nu numai că a pus la dispoziţia lui Cristea maşina, dar a acceptat şi ca aceasta să fie radical modificată, pentru performanţe mai bune. Caroseria originală a fost înlocuită cu una realizată din aluminiu, cel mai probabil la fabrica de avioane SET din Bucureşti. Aripile faţă au fost înlocuite cu unele minimaliste. S-a renunţat la parbriz şi sistemul de decapotare, inutile în competiţii. Aripile spate au fost „închise“ prin aplicarea unor capace.
Petre G. Cristea (31.01.1909-6.07.1995) a fost, fără îndoială, cel mai important pilot român al tuturor timpurilor. Cu excepţia victoriei din 1936 în raliul Monte Carlo, unde Cristea aducea prima victorie pentru Ford din istorie în cursa monegască, cele mai prestigioase rezultate în competiţiile internaţionale au fost obţinute la volanul BMW-ului 328. Petre Cristea şi BMW-ul 328 au avut un destin comun, având neşansa ca perioada lor de glorie să fie curmată brusc de izbucnirea celui de-al doilea război mondial.
Palmares
În perioada 1931-1950 Petre G. Cristea a participat la 80 de competiţii automobilistice, urcând de 55 de ori pe podium, în 45 de curse naţionale şi 35 internaţionale.
Automobile cu care a concurat:
1931 – Dodge Victory Six
1933-1937 Ford V8 Special
1938–1950 BMW 328 Special (excepţie Cupa Carpaţilor 1938)