5.6 C
București
joi, 14 noiembrie 2024
AcasăInternaționalCannes-ul se mută la Bucureşti

Cannes-ul se mută la Bucureşti

Aflat la cea de-a doua ediţie, „Les Films de Cannes à Bucarest“ aduce în acest weekend la Cinema Studio şi Noul Cinematograf al Regizorului Român,  producţii prezentate şi premiate la Festivalul de pe Croazetă.

 

Evenimentul organizat până pe 20 octombrie de Voodoo Films prezintă în premieră autohtonă, astăzi, de la 20.30, la Cinema Studio „Habemus Papam”. O poveste despre un Cardinal ce suferă un atac de panică după ce este ales Papă, aceasta a rulat anul acesta în competiţia Festivalului de la Cannes şi aparţine cineastului italian Nanni Moretti.

„Este o poveste inventată, filmul meu este despre Vaticanul meu, despre Conclavul meu, despre cardinalii mei”, spunea Moretti la Cannes, el având chiar şi un rol în propria pelicula, cel al psihanalistului adus special la Vatican pentru a trata angoasa noului Papă.

Cinefilii se mai pot bucura de patru dintre multi-premiatele creaţii ale francezului Bruno Dumont, inclusiv cea mai recentă dintre ele, „Hors Satan” (selecţionată în „Un Certain Regard” la Cannes 2011) ce va proiectată tot azi, de la ora 18.00 la Cinema Studio şi sâmbătă de la 16.30 la NCRR.

Cu filmul la psiholog

Laureatul cu Palme d’Or din acest an, „The Tree of Life”, în regia lui Terrence Malick (cu Brad Pitt şi Sean Penn pe afiş) va avea şi el parte de una dintre puţinele proiecţii româneşti la Cinema Studio pentru că nu va rula încă în cinematografe, dar asta nu e tot.

Urmând exemplul dezbaterilor din Festivalul European de Film şi Psihanaliză, organizate o dată la doi ani la Londra şi prezidate de regizorul Bernardo Bertolucci, „Copacul vieţii” va fi „examinat” de critici şi psihanalişti. Dezbaterea se desfăşoară după proiecţia programată mâine, de la ora 13.00, la Cinema Studio.

Aplică teorii freudiene pe filmul cu pricina Georgiana Dobrescu, Alfred Dumitrescu şi Bogdan Sebastian Cuc, iar de cealaltă parte, aduc argumente: criticul Anca Grădinariu şi regizorul Andrei Ujică. „Les Films de Cannes à Bucarest” este primul eveniment deschis publicului ce iniţiază şi în România, această legătură dintre cinema şi psihanaliză.

Taxi driver se întoarce

La 35 de ani de la premiera lui „Taxi Driver”, laureat cu Palme d’Or în 1976, festivalul din acest weekend aduce filmul-cult al lui Martin Scorsese la Bucureşti, în versiune restaurată, în cadrul unei proiecţii-eveniment, duminică, de la 17.30 la Cinema Studio.

Pe ideea că, în anii comunismului, filmul cu Robert De Niro a circulat, clandestin, pe casete VHS, fiind proiectat cu o copie piratată la Cinemateca din Bucureşti, în anii ‘70-‘80 ca mai toate filmele venite dinspre Vest, prima proiecţie pe peliculă a lui „Taxi Driver” în România se doreşte un omagiu adus nevoii de a vedea filmele pe ecran şi o scuză târzie pentru piratarea în masă din anii ‘80.

Spectatorii care se prezintă în seara proiecţiei cu un „Taxi Driver” pe o asemenea casetă au intrare liberă.

Încă de acum 20 de ani, filmul respectiv a intrat într-un proces de prezervare, Sony Pictures lansând la Festivalul de la Berlin de la începutul acestui an, în prezenţa lui Paul Schrader, scenaristul filmului o variantă restaurată.

Potrivit lui Grover Crisp (vicepreşedintele diviziei Asset Management Film Restoration and Digital Mastering a Sony Pictures Entertainment) negativul avea numeroase zgârieturi şi porţiuni pierdute, procesul de recuperare fiind dificil. Martin Scorsese a cerut în mod special ca filmul să păstreze culoarea timpului său, fără nici o încercare de modernizare a paletei de culoare sau aspectului general.

Un program de neratat

Filmul pe care Pedro Almodovar a oscilat să-l trimită la Cannes, de teamă că întorsăturile complet neaşteptate ale scenariului vor fi dezvăluite de presă înainte de lansarea în cinematografe, „The Skin I Live In/La piel que habito” va rula în premieră duminică, de la 20.30, la Cinema Studio şi, poate fi văzut de asemenea săptămâna viitoare.

„Un horror fără ţipete şi sperieturi”, cum a descris-o însuşi regizorul, pelicula îi reuneşte pe Almodovar şi Antonio Banderas, la 21 de ani după ce cel din urmă a jucat în „Hable con ella”.

Tot în premieră, spectatorii vor putea viziona „Elena”, cea mai recentă producţie a regizorului rus Andrei Zviaghinţev şi câştigătoarea Premiului special al juriului secţiunii „Un Certain Regard”, în mai anul acesta.

Tot pentru prima data în România se pot vedea şi „Arirang” al sud-coreeanului Kim Ki-duk (Marele Premiu al secţiunii Un Certain Regard) sau „Route Irish”, al lui Ken Loach, despre războiul din Irak şi prezentat anul trecut la Cannes.

În program se regăsesc şi „Melancholia” lui Lars Von Trier, pentru care Kirsten Dunst a primit trofeul de interpretare feminină la Cannes ori „Midnight in Paris”, savuroasa comedie a lui Woody Allen ce poate fi văzută luni, de la 18.00 la Cinema Studio.

Sărbătoarea românilor

La 10 ani de când „Marfa şi banii”, în regia lui Cristi Puiu, a dat startul prezenţelor la Festivalul de la Cannes a unei noi generaţii de cineaşti, Les Films de Cannes à Bucarest îi sărbătoreşte sub egida „De la film de şcoală, la film de Cannes”, pe regizorii români ai ultimului deceniu. Spectatorii sunt invitaţi să (re)vadă filmele cineaştilor Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Cristian Nemescu, Cătălin Mitulescu, Radu Muntean sau Andrei Ujică şi să participe la discuţii cu ocazia proiecţiilor. Fiecare dintre cele şapte zile ale festivalului va fi dedicată unui regizor român – aceştia urmând să vorbească deopotrivă despre filmele lor şi despre prezenţa la Cannes, precum şi despre un titlu din selecţia canneză din acest an.

Astăzi de la 19.00 la NCRR va rula „Marţi după Crăciun” (Radu Muntean – Un Certain Regard, 2010) şi „Ea” . Sâmbăta, de la 19.00, „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” (Andrei Ujică – selecţia oficială, în afara competiţiei, Cannes 2010) şi „2Pasolini”, iar duminică „A fost sau n-a fost” (Corneliu Porumboiu – Camera d’Or, 2006) şi „Pe aripile vinului”.

Programul este adresat în mod special tinerilor şi va fi organizat în parteneriat cu două proiecte de educaţie cinematografică „Cinema.edu” respectiv „Education à l’image” aplicat cu succes în Franţa începând cu anii ‘90.

Scurtmetrajele cineaştilor români – în cele mai multe dintre cazuri filmele de absolvire a Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” – vor fi proiectate înaintea celor de lungmetraj cu care au fost prezenţi la Cannes, studenţii şcolilor de cinema putându-se conversa cu alţi membri ai echipelor filmelor. Printre temele dezbaterilor se numără saltul de la scurtmetraj la lungmetraj ori ce a însemnat participarea la Cannes în cariera fiecăruia.

Invitaţie la party

Având ca motto „După un film bun, Les Films de Cannes à Bucarest te scoate în oraş” proiecţiile din primele trei zile de Festival vor fi urmate de petreceri cu intrarea liberă desfăşurate la Clubul Ţăranului.

În aceasta seară, de la 23.00, atmosfera va fi încinsă de Tarafului de la Mârşa. condus de Nea Vasile (Vasile Dinu, 75 de ani), cunoscut după colaborarea cu Zdob şi Zdub la melodia „Dimineaţa pe răcoare”.

Mâine este rândul celor de la Nightlosers şi Elvis Romano. Trupa înfiinţată la Cluj în 1994 şi, maramureşeanul inventator al stilului „rock’n’rom” merg împreună în turnee din 2003. Elvis Romano, un mare fan Elvis Presley, pe care îl imită cu succes sşi a apărut în două dintre filmele regretatului regizor Cristian Nemescu, „California Dreamin’ (nesfârşit)” şi „Marilena de la P7″, ce vor putea fi vizionate şi ele.

Duminică este seara Mambo Siria, fanfara ţărănească descoperită de poetul Mircea Dinescu în Dârvari, Mehedinţi şi condusă de Mărin Şchiopu.

Programul complet pentru „Les Films de Cannes à Bucarest” se găseşte pe site-ul www.filmedefestival.ro.


Acces „Les Films de Cannes à Bucarest”

Intrarea la filmele românesti şi la petrecerile găzduite de Clubul Ţăranului Român se anunţă a fi gratuite.

Restul peliculelor pot fi vizionate cu plată: 12 lei la Cinema Studio şi 10 lei la Noul Cinematograf al Regizorului Român.

Vizionarea eveniment la „Taxi Driver” se face gratis pentru cei ce deţin o casetă VHS cu filmul şi o aduc la faţa locului.

Cele mai citite

Ajutor extins pentru companii: schema de minimis pentru formarea angajaților, prelungită

Firmele pot accesa schema de minimis pentru pregătirea profesională, până pe 30 iunie 2025 Ministerul Finanțelor a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin pentru...

Cole Palmer își exprimă frustrarea pentru minutele puține primite la EURO 2024! „De ce nu eu?”

Vedeta lui Chelsea, Cole Palmer, a vorbit deschis despre experiența sa la EURO 2024, turneu în care a fost rezervă pentru majoritatea meciurilor Angliei,...

Didier Deschamps, exasperat de întrebările despre Kylian Mbappe. „Ajunge!”

Franța se pregătește pentru meciurile din grupele Nations League împotriva Israelului și Italiei, iar absența lui Kylian Mbappe a devenit principalul subiect de discuție....
Ultima oră
Pe aceeași temă