Gabriel Ghiţă este directorul de dezvoltare al Mastercard pe zona Europei Centrale şi de Sud-Est. Se ocupă cu implementarea tehnologiilor de ultimă oră în opt ţări din regiune şi crede că luxul nu are limită pe card, iar România este o ţintă de luat în seamă.
Este sigur că, deşi plecăm cu un handicap major, România va fi una dintre plăcile turnante pentru lansarea unor tehnologii de plată care acum par de domeniul SF.
De ce credeţi că în România ponderea utilizării cardului pentru cumpărături este atât de mică? De ce românii folosesc cardul ca o puşculiţă ambulantă, mai degrabă obligaţi de faptul că primesc salariile într-un cont bancar, spre deosebire de turci, de exemplu, care din punctul de vedere al veniturilor nu stau mai bine?
Gabriel Ghiţă: La noi este o problemă de mentalitate. Să nu uităm că în România piaţa cardurilor, ca întregul sistem bancar, a început să se dezvolte abia în urmă cu 5-6 ani. S-au făcut paşi uriaşi; mai avem însă multe de făcut. Relativ la Turcia, acolo este altceva, ei au mentalitate şi tradiţie de comercianţi. În plus, din cauza inflaţiei galopante ei foloseau cardul ca un instrument pentru a obţine profit. Când de la o săptămână la alta preţurile cresc şi cu două cifre, este avantajos să iei un credit pe card pe care să îl returnezi, fără dobândă, în 30 de zile, timp în care marfa pe care ai cumpărat-o este deja semnificativ mai scumpă.
Zona premium reprezintă un punct de interes pentru Mastercard în România, având în vedere că veniturile românilor sunt printre cele mai mici din Europa?
G.G.: Da, încercăm să ne concentrăm pe zona cardurilor premium. Există interes pe piaţă pentru acest tip de produse. Lucrăm cu mai multe bănci locale şi pot să vă spun că, din semnalele pe care le primim de la bănci, într-un viitor palpabil cardurile Gold şi Platinum vor fi disponibile la toate instituţiile de credit locale. Există deja o segmentare pe categorii sociale, pe vârstă, pe grad de educaţie şi chiar pe apartenenţă la anumite meserii. Aş da doar exemplul cardurilor pentru studenţi sau al celor destinate medicilor, avocaţilor ori arhitecţilor.
Cardurile superelitiste vin deja cu asigurări de viaţă, cu asistenţă medicală, cu avocat, cu bancher personal, chiar şi cu valet. Se poate mai mult decât atât?
G.G.: Poate nu vă vine să credeţi, dar chiar se poate şi chiar purtăm discuţii în acest sens cu bănci din România. Valetul personal, cum îi spuneţi, adică serviciul de consierge care poate fi apelat la orice oră din zi şi din noapte nu este încă cel mai exclusivist serviciu.
Care este următorul pas? Viitorul în ceea ce priveşte funcţionalitatea cardurilor?
G.G.: Cu siguranţă tehnologia contactless reprezintă viitorul. Există deja programe-pilot în Japonia, în Franţa, în Turcia. Am testat sistemul chiar şi în România.
Va ajunge cardul să fie înglobat practic într-un SIM de la telefonul mobil?
G.G.: Cu siguranţă este doar o chestiune de timp. Cum spuneam şi mai devreme, am desfăşurat deja şi în România un program-pilot. În plus, furnizorii de telefonie mobilă sunt foarte interesaţi. La un moment dat, într-un viitor nu foarte îndepărtat, vom putea face orice tip de plăţi printr-un simplu SMS, cu ajutorul tehnologiei contactless. Probabil nu va mai fi nevoie de bancomate, nici măcar de POS-uri. Vor fi suficiente un SMS şi un cod.