Agenţia de evaluare financiară Fitch a îmbunătăţit luni ratingul pentru credite pe termen lung în valută al României de la „BB+” la „BBB-„, cu perspectivă stabilă, România revenind astfel în categoria statelor recomandate pentru investiţii, informează Mediafax.
Calificativul pentru credite pe termen lung în lei a fost revizuit în urcare de la „BBB-” la „BBB”, în timp ce plafonul de ţară a fost îmbunătăţit de la „BBB” la „BBB+”. Ratingul pentru credite pe termen scurt a fost revizuit în creştere de la „B” la „F3”, se arată într-un comunicat al Fitch.
„Îmbunătăţirea reflectă progresul României în recuperarea după efectele crizei financiare, evidentă într-o reluare a creşterii economice, rezultate bune în zona exporturilor, reducerea deficitului de cont curent şi a deficitului bugetar. Pe ansamblu, s-a înregistrat o îmbunătăţirte reală a situaţiei de risc a României, corespunzătoare unei reveniri în categoria recomandată pentru investiţii”, a afirmat Ed Parker, şeful diviziei Fitch pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa.
Moody’s are, de asemenea, pentru România rating recomandat pentru investiţii, respectiv „Baa3”, în timp ce Standard & Poor’s este singura dintre cele trei mari agenţii care evaluează România în categoria nerecomandată investiţiilor, cu „BB+”.
Fitch a retrogradat România în categoria statelor nerecomandate pentru investiţii la sfârşitul anului 2008, în contextul crizei financiare globale. Agenţia a revizuit atunci în scădere cu două trepte ratingul României pentru credite pe termen lung în valută, la „BB+”, cu perspectivă negativă, temându-se că statul nu are capacitatea de a evita o criză severă.
Recuperarea economică a României a început în prima parte a anului, cu o creştere de 1,6% în primul trimestru, după una din cele mai lungi recesiuni din Uniunea Europeană, notează Ficth. Recuperarea este susţinută de creşterea solidă a exporturilor, în timp ce contracţia cererii interne a contribuit, de asemenea, la o corecţie necesară a deficitului de cont curent.
Institutul de Statistică a anunţat inţial că economia a urcat cu 1,6% în serie brută faţă de primul trimestru al anului trecut, cifră revizuită la 1,7%. Comparativ cu ultimul trimestru al anului trecut, Produsul Intern Brut a avansat cu 0,7%.
Esenţial, deficitul bugetar este pe o traiectorie descendentă după măsuri fiscale de austeritate echivalente cu cinci puncte procentuale din PIB, din 2008. Fitch consideră că guvernul este pe calea potrivită pentru a-şi îndeplini ţinta de deficit bugetar asumată pentru acest an, de 4,9% din PIB (potrivit standardelor ESA 95). Datoria generală a Guvernului se situa la 30,8% din PIB la sfârşitul anului trecut, sub nivelul mediu de 35% al statelor din categoria de rating „BBB”. În plus, Executivul a accesat cu succes pieţele internaţionle de capital şi a început să prelungească maturitatea datoriei locale.
Acordul preventiv cu Fondul Monetar Internaţional, convenit în martie 2011, şi noua lege de responsabilitate fiscală ar trebui să contribuie la disciplina politicilor. După reforme importante privind pensiile şi forţa de muncă din sectorul de stat, Guvernul a început un program de privatizare şi restructurare a companiilor ineficiente de stat. Totuşi, Fitch consideră că vor fi necesare noi măsuri pentru a reduce deficitul bugetar la ţinta de 3% din PIB pentru anul 2012 şi consideră că există un risc moderat de derapaj fiscal, având în vedere şi alegerile parlamentare programate pentru noiembrie 2012.
Un factor major de risc are legătură cu sectorul financiar, unde creditele neperformante sunt încă în creştere şi au ajuns la 13 % la finele lunii aprilie, chiar dacă riscurile sunt parţial acoperite de nivelul relativ ridicat al ratei de adecvare a capitalului, de 14,9%, şi de nivelul corespunzător al provizioanelor. În plus, 16% din sistemul bancar (ca procentaj din active) este controlat de bănci din Grecia, însă, potrivit datelor Fitch, aceste bănci nu au o expunere semnificativă faţă de active ale statului elen.
Inflaţia din România s-a situat la un nivel ralativ ridicat, de 8,4% anualizat, în mai, determinată în parte de factori temporari, precum majorarea anul trecut cu cinci puncte procentuale a TVA, la 24%, şi creşteri semnificative la preţurile alimentelor. Inflaţia se va reduce de la acest nivel ridicat în a doua jumătate a anului, din cauza efectelor de bază favorabile. Totuşi, creşterea preţurilor va rămâne semnificativ peste ţinta de 3% a Băncii Naţionale a României şi este puţin probabil să se apropie de ţintă până la sfârşitul anului următor.
Ratingurile României sunt susţinute de un venit pe cap de locuitor peste media statelor din categoria de rating „BBB” şi de un istoric bun al plăţilor. Indicatorii administraţiei sunt în linie cu cei ai altor state din aceeaşi categorie, iar stabilitatea politică este susţinută de statutul de membru al Uniunii Europene.
În privinţa unor eventuale elemente care pot determina revizuiri ale ratingului, pe termen mediu creşterea robustă a PIB şi o convergenţă economică reală cu Uniunea Europeană, mai ales dacă ar fi susţinută de reforme structurale, fără să genereze dezechilibre macroeconomice, ar sprijini o îmbunătăţire. Consolidarea fiscală susţinută ar putea conduce, de asemenea, la o revizuire pozitivă a calificativului.
În contrast, o relaxare semnificativă a disciplinei fiscale, de exemplu în contextul alegerilor parlamentare programate pentru noiembrie 2012, ar putea conduce la o retrogradare. În plus, un impact sever al şocurilor externe, precum problemele băncilor elene, ar putea eroda bonitatea României.