Sumele prevăzute în bugetul de stat pentru a fi încasate în creşterea accizelor la carburanţi vor fi direcţionate pentru autostrăzi, drumuri naţionale şi drumuri judeţene, a declarat miercuri seară, la Comisiile de buget-finanţe, ministrul de Finanţe, Daniel Chiţoiu.
„Banii din creşterea accizelor vor fi folosiţi cu prioritate pentru finanţarea autostrăzilor, drumurilor naţionale şi judeţene. Deci suma totală alocată în buget (…) este mult mai mare decât sumele pe care le încasăm noi din accize. În sumele alocate pentru autostrăzi, pentru drumurile naţionale şi drumurile judeţene este un total la 7,3 miliarde de lei. Suma pe care noi o încasăm din accize este de 4 miliarde de lei”, a susţinut Chiţoiu. Declaraţia ministrului de Finanţe vine în urma unei discuţii recente din conducerea PNL în care Relu Fenechiu a fost mandatat să redacteze un proiect prin care sumele din creşterea accizelor să fie alocate doar pentru autostrăzi.
Dacă ministrul Chiţoiu susţine că autostrăzile, drumurile naţionale sau judeţene ”au prioritate” la cheltuirea banilor ce vor fi colectaţi din acciza suplimentară, ministrul bugetului, Liviu Voinea este mai tranşant şi afirmă însă că toţi banii vor fi direcţionaţi către în acţiuni privind infrastructura rutieră. ”Toate veniturile vor ajunge la autostrăzi şi la drumuri”, a declarat, joi, ziarului România Liberă ministrul Liviu Voinea. Potrivit acestuia, din creşterea propriu-zisă a accizei cu 7 eurocenţi la litru vor fi adunaţi în plus 2,6 miliarde lei. Diferenţa până la 4 miliarde lei e reprezentată din indexarea cu inflaţia a nivelului exprimat în lei al accizelor.. ”Acciza de 7 eurocenţi este 2,6 miliarde lei. Diferenţa este de la creşteera accea cu inflaţia”, spune ministrul.
Doar 850 milioane lei în plus?
Banii nu se regăsesc însă in buget. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, subordonată Departamentului Proiectelor de Infrastructură şi Investiţii Străine are prevăzută pentru 2014 o majorare de 502 milioane lei faţă de execuţia bugetară estimată pentru anul acesta, de la 5,53 miliarde lei la 5,85 miliarde lei.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, condus de vice-premierul Liviu Dragnea are şi el prevăzut un spor de 342 milioane lei, pe subprogramul ”Infrastructura la nivel judeţean” din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Locală. Dacă în 2013 acest program are alocată suma de 158 milioane lei, anul viitor va avea 500 milioane lei.
În total infrastructura rutieră are în 2013 5,7 miliarde lei şi va avea anul viitor 6,35 miliarde lei, un plus de 650 milioane lei. Până la cifra avansată de ministrul bugetului, Liviu Voinea, mai sunt 2 miliarde de lei.
Presupunând că alocarea pentru infrastructura rutieră pentru 2014 va fi de 7,3 miliarde lei, după cum spune ministrul Chiţoiu, plusul faţă de acest an ar fi de 1,6 miliarde lei. Apare întrebarea: unde este atunci diferenţa de un miliard de lei, până la 2,6 miliarde lei, cât afirmă ministrul Voinea că va fi colectat suplimentar în urma supraimpozitării carburanţilor?
”Calculele nu se fac aşa, nu găsiţi banii căci nu sunt identificaţi ca atare in buget, dar toţi se duc către autostrăzi”, ne-a explicat ministrul Voinea, fără a oferi explicaţii suplimentare.
Potrivit raportului asupra bugetului, întocmit de Guvern, sectorul Transporturilor va primi anul viitor 21,9 miliarde lei, cu 2,1 miliarde lei, mai mult decât în 2013, aici fiind cuprinse însă şi cheltuieli precum cele cu infarstructura feroviară, aeriană navală, precum şi subvenţii acordate transportului de călători.
Chiţoiu: Carburanţii mai scumpi cu cel mult 40 de bani
Ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu, a declarat, miercuri, că estimează o creştere a preţului carburantului la pompă de 0,3-0,4 lei pe litru, aceasta fiind o estimare pesimistă, în urma creşterii accizei de 0,7 cenţi pe litru.”Creştere accizei cu 0,7 cenţi nu are ca impact direct la preţul la pompă aceeaşi creştere. Creşterea estimată de noi este undeva la 0,3 – 0,4 lei în funcţie de tipul carburantului, dacă este benzină sau motorină, dar aceasta este o estimare pesimistă, adică maximă. Noi credem că preţul în produsul final este mult mai mic pentru că preţul este raportul dintre cerere şi ofertă’, a precizat Chiţoiu, potrivit Agerpres.