Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a renunţat la ideea construirii a două noduri rutiere în zona localităţii Bărcăneşti judeţul Prahova (intersecţia cu DN1) şi centura Vest Ploieşti. Primul nod nu se va mai face deloc, iar al doilea va fi scos la licitaţie în viitor, însă de abia după ce firmele Spedition UMB, Pa&Co şi Euconstruct Trading 98 – constructorii autostrăzii îşi vor fi încheiat contractul. Cele două noduri figurau în studiul de fezabilitate iniţial. în documentaţia de licitaţie pe baza căreia şi-au baza oferta constructorii şi în contractul semnat cu aceştia, însă s-au evaporat ulterior.
Singura legătură a autostrăzii cu reţeaua rutieră naţională se va face deocamdată printr-un giratoriu care va da în centura Vest. Acesta va fi situat la 2 kilometri vest de giratoriul de pe DN1 de la intarea în Ploieşti.
Compensări sub semnul întrebării
Deşi este evident că două noduri rutiere sunt mai scumpe cu câteva milioane de euro decât un giratoriu, firma Spedition UMB, patronată de Dorinel Umbrărescu, va primi aceeaşi bani, deoarece nu a fost micşorată valoarea contractului.
„S-au făcut compensări. Lucrările la care s-a renunţat s-au compensat cu altele care au fost mai dificile”, spune un director din cadrul companiei, încercând să justifice menţinerea valorii contractului. Nodul rutier de la centura Vest va fi construit după ce va fi demarată construirea autostrăzii Ploieşti-Comarnic-Braşov şi de către un alt constructor, selectat la o licitaţie viitoare.
In teorie constructorii încasează bani doar pentru lucrările efectuate deci s-ar putea spune că nefăcând nodurile nici nu vor încasa bani pentru acestea. In practică însă constructorii au grijă să prezinte facturi până la incidenţa întregii sume prevăzute în contract şi de aceea o eventuală reducere ulterioară a valorii contractului i-ar fi afectat.
Cât de util era un nod la Bărcăneşti?
Oficialii CNADNR argumentează că nodul rutier de la Bărcăneşti ar fi vărsat parţial traficul autostrăzii în mijlocul comunei ceea ce ar fi fost o nebunie. In plus ar fi fost necesare exproprieri considerabile deoarece un nod rutier ocupă câteva hectare bune. In nouă formulă însă în giratoriul ce va fi construit pe centura Vest vor intra nu mai puţin de 6 benzi de circulaţie, două dinspre DN1, două dinspre centură şi alte două de pe autostradă.
Penalizările lui Boagiu, mizilic pentru constructori
Construcţia Autostrăzii Bucureşti-Ploieşti nu va fi finalizată la termenul prevăzut, respectiv luna decembrie a acestui an, ci în 2012, iar constructorii vor fi penalizaţi cu 0,05% pe zi din valoarea contractului până la încheierea lucrărilor, a declarat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. „Din punctul meu de vedere nu vor fi respectate termenele. Probabil va fi o lucrare care se va termina anul viitor, cu consecinţele de rigoare. Penalităţile pe care le aplicăm vor fi de 0,05% pe zi, până la finalizarea lucrării”, a afirmat ieri ministrul Transporturilor. Ziarul România Liberă a explicat însă că aceste penalităţi vor depăşi doar cu puţin 1% din valoarea contractului lor, de 880 milioane lei.