Electroputere Craiova, compania care cu începere din 1941 a fabricat câteva mii de locomotive cu puteri de până la 6.800 CP va renunţa la fabricarea acestora, dar şi a echipamentului de transport urban.
Acţionarii companiei deţinută în majoritate de firma Al-Arrab Contracting Company Limited (86% din acţiuni) urmează să aprobe în următoarea şedinţă AGA, planificată pentru data de 23 aprilie „desfiinţarea diviziei Vehicule Feroviare şi Urbane”, potrivit anunţului publicat chiar pe situl de internet Electroputere.
Decizia de închidere a diviziei se justifică prin mai multe elemente, a declarat pentru România Liberă, Adrian Gabriel Dumitriu, director general Electroputere. CFR Călători şi CFR Marfă, companiile de stat care ar putea cumpăra locomotive Electroputere, nu au bugete de investiţii. Chiar dacă acestea ar avea bani pentru modernizarea parcului lor de locomotive , relaţii comerciale cu acestea sunt dificile. „Chiar nu avem nevoie de astfel de clienţi. Când i-am avut ne-au dat banii şi după un an şi jumătate”, spune directorul. Electroputere are contracte de reparaţii locomotive cu Grup Feroviar Român, operator feroviar privat. Dumitriu este nemulţumit că statul nu cere firmelor străine care primesc contracte din bani publici să folosească, parţial, produse şi servicii româneşti.
Bombardier folosea doar munca ieftină de la Eletroputere
Electroputere a avut o relaţie nefericită cu Bombardier, firma ce a livrat câteva zeci de garnituri de metrou Capitalei. „A fost vorba doar de lohn, în care ei foloseau forţa de muncă ieftină. Nu au cumpărat nimic de la noi. Puteam să le dăm motoarele electrice, pe care de altfel le exportăm în SUA, Canada, Germania, Italia sau Franţa”, spune Dumitriu.
Un alt motiv este că tehnologia deţinută este veche, din anii ’60-’70, când au fost cumpărate licenţele. Nici măcar unii dintre cei de la care au fost cumpărate licenţele nu le mai produc, spre exemplu ABB. „Transportul de marfă feroviar a scăzut la nivel european şi există un excedent de locomotive, în plus sunt producători consacraţi cărora este greu să le faci concurenţă”, afirmă directorul.
In viitor compania se va axa pe ceea ce reprezintă punctul ei forte, anume fabricarea şi producerea transformatoarelor şi motoarelor electrice. 70% din această producţie merge la export. După închiderea industriei neferoase din România, Electroputere cumpără cuprul din Turcia Serbia şi Italia. „Am căutat furnizori în România dar nu am mai găsit”, spune el.
Greşelile statului
Intr-o postare pe situl de internet contributors.ro Răzvan Orăşanu, fost şef al Agenţiei de Valorificare a Activelor Statului, implicat în trecut în privatizarea Electroputere, face o radiografie a acestui proces, dar punctează şi câteva greşeli făcute de stat în administrarea acestei companii.
O primă greşeală a fost faptul că Electroputere nici măcar nu era primită la licitaţiile CFR pe motiv că are datorii la bugetul de stat. „Permiţând calificarea, datoriile la buget s-ar fi stins mai rapid şi s-ar fi putut achiziţiona locomotive ieftine”, crede fostul şef al AVAS. In al doilea rând programul de refacere a transformatoarelor de mare putere „este ţinut la dospit (…) într-o ţară ce nu a terminat nici măcar electrificarea”. Primăria Craiova, condusă de Antonie Solomon, a băgat în executare silită fabrica pentru datorii istorice, „uitând că dacă ar fi intrat în faliment ar mai fi cules praful de pe tobă”, afirmă Orăşanu. Fiscul a hăituit şi el arabii, iar Metrorex a preferat pentru achiziţia unor noi garnituri de metrou, în locul canadienilor de la Bombardier care măcar le asamblau la Craiova, o firmă spaniolă, respectiv CAF, pe motiv că ar fi mai ieftin. Nu în ultimul rând, Ministerul Transporturilor nu a avut după 1990 nicio politică coerentă de modernizare a parcului său de locomotive.