CFR Călători va renunţa şi în 2012 la operarea unor relaţii de transport pe motiv că astfel pierderile sale vor fi mai mici. Acoperirea acestora are loc prin subvenţiile date de stat, situate la nivelul de 23,21 lei pe tren/kilometru, în cazul companiei de stat.
Potrivit unui document elaborat de conducerea companiei, în acest an CFR Călători se va retrage de la operarea a 23 de relaţii însumând 925 de kilometri de cale ferată, pentru care foloseşte 152 de trenuri. In total este vorba de 3,3% din întregul parcurs al companiei, cifrat anul trecut la 59 milioane tren/kilometru.
Trenurile sunt din categoria Regio (fostele trenuri „Personal”) şi aduc venituri de doar 28% în condiţiile în care generează doar 57% din costurile companiei. Pe cele 23 de relaţii analizate de CFR Călători gradul de acoperire a costurilor prin venituri este „o medie de doar 14%”, afirmă conducerea companiei.
Una dintre relaţiile nerentabile la care CFR Călători renunţă din acest an este Simeria-Hunedoara unde veniturile înregistrate din vânzarea biletelor sunt de 54,9% din costuri. Linia a fost deja scoasă de către CFR Călători la licitaţie şi va fi operată de o firmă privată care va asigura şi serviciile de transport la care CFR Călători a renunţat. Paradoxal este firmele care preiau astfel de linii au rezultate mult mai proaste decât compania de stat care a renunţat la ele. În 2010, în medie, cel mai mare operator privat şi-a acoperit costurile in vânzarea biletelor în proporţie de doar 11%, potrivit actului adiţional semnat de acesta cu Ministerul Transporturilor. In cazul Servtrans Invest procentajul a fost chiar mai mic, de 4%. In pofida faptului că obţin încasări mult mai mici raportate la costuri operatorii privaţi se bat pe aceste linii şi înregistrează profit. Care e misterul?
FMI atent la CFR Călători, nu şi la subvenţiile-profit
Dacă CFR Călători a intrat sub tunurile FMI care a impus statului diminuarea pierderilor companiei de stat, actualul sistem al subvenţiilor feroviare, exploatat din plin de operatorii privaţi, scapă – se vede- nebăgat în seamă. Leul dat subvenţie de stat societăţii CFR Călători e numit pierdere, însă acelaşi leu dat subvenţie operatorilor privaţi e numit de oficiali obligaţie a statului faţă de aceştia.
Statul dă în jur de 20 lei pe tren/km cu titlul de subvenţie atât la CFR Călători cât şi la operatorii privaţi. Dacă la firma de stat subvenţia acoperă puţin peste 50% din costurile prestaţiei, la operatorii privaţi ajutorul contează în proporţie de 80-90% din costuri. Din această subvenţie societatea de stat transportă în medie 84 de călători, în timp ce un operator privat deserveşte de patru ori mai puţini călători. De fapt chiar dacă ar merge cu vagoanele goale ei tot nu ar ieşi în pierdere. In cei 22 de lei costuri pe tren/km pe care le prezintă statului spre decontare, operatorii privaţi includ şi cei 9 lei tren/km Taxă de Utilizare a Infrastructurii (TUI) pe care o plătesc firmelor ce gestionează linia în cauză şi care, de cele mai multe ori, sunt deţinute de aceeaşi acţionari. CFR Călători varsă însă TUI la CFR SA, însă banii nu i se întoc în buzunar ca a operatorii feroviari privaţi.
Mecanismul e atât de profitabil încât firmelor private le convine să meargă chiar cu trenurile goale. România Liberă a explicat în ediţia sa de marţi pe larg acest mecanism (articolul îl puteţi citi aici). Deoarece statul nu a impus intervale orare de circulaţie a trenurilor unii operatori feroviari privaţi au şi câte două trenuri în zorii zilei cu care nu circulă nimeni dar care le aduc subvenţiile statului. Alte firme au şi câte 14 trenuri pe zi, mai mult decât are CFR Călători pe oricare relaţie deservită în prezent. Surse din Ministerul Transporturilor spun că pentru nou contract ce va intra în vigoare în acest an, 5% din totalul subvenţiilor va fi acordat în funcţie de numărul de călători transportaţi, respectiv pe baza indicatorului călători/km, iar restul de 95% pe baza vechiului sistem al parcursului exprimat în tren/km. Ponderea de 5% este însă prea mică pentru a schimba actualul sistem neprofitabil pentru societatea de stat, dar foarte avantajos pentru operatorii feroviari privaţi.
Regiotrans crede că IC nu ar mai trebui subvenţionat
Intr-un drept la replică trimis ziarului România Liberă, operatorul Regiotrans afirmă că dacă statul ar dori să facă economii bugetare ar trebui să renunţe la subvenţionarea trenurilor Intercity. Marea parte a trenurilor din această categorie este operată de CFR Călători, aceasta fiind deci principalul beneficiar al subvenţiilor acuzate de Regiotrans.
Totodată conducerea acestei firme mai spune că a introdus două curse de persoane între o localitate din judeţul Timiş şi Timişoara, ambele cu plecare la orele 3-4 dimineaţa, ca urmare a cererii venite din partea studenţilor, navetiştilor sau celor care pleacă spre Bucureşti şi au legătură în oraşul de pe Bega. Existenţa celor două curse cu plecare la diferenţă de doar o oră a fost menţionată de ziarul România Liberă în ediţia sa de marţi.