Oficiali români descriu traiectoria banilor publici pentru infrastructură spre buzunare private.
Tovărăşii” între regii asfaltului – consultanţii care teoretic ar trebui să apere interesele statului – şi Compania de Autostrăzi, plus o panoplie bogată a mijloacelor de fentare a licitaţiilor şi lobby-ul făcut de regii asfaltului în compania sus-menţionată sunt realităţi ce au fost zugrăvite ieri, nu de presă, cum s-ar putea crede, ci chiar de ministrul Transporturilor, de un şef al Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi de parlamentari.
Limuzinele asfaltatorilor, în parcarea Transporturilor
Potrivit ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, există o „frăţie nejustificată” între firmele de construcţii şi consultanţi (firme plătite de stat care urmăresc lucrările şi avizează plăţile), frăţie care include şi administraţia (fosta Administraţie Naţională a Drumurilor, actuala Companie Naţională de Autostrăzi (CNADNR). Ca urmare a prieteniilor, contractele s-au umflat. „Am avut contracte în care am descoperit că au crescut cu 170% unele, altele cu 100% sau au depăşit 50% (limita legală – n.r.)”, a spus ieri Boagiu la un forum de infrastructură organizat de Bursa Construcţiilor. Asfaltatorii au devenit persoane influente în Compania de Autostrăzi, care încreacă să dirijeze licitaţiile după voia lor. „Este jenant să intri în parcarea ministerului, să o vezi plină de maşini foarte scumpe, iar prin minister să mişune tot felul de personaje care stresează angajaţii”, s-a plâns Boagiu. Potrivit ei, aceste personaje vor să ştie „dacă vor câştiga, cum vor câştiga (licitaţiile – n.r.), dacă pot să îşi bage un om în comisiile de licitaţie”. Corupţia la nivelul Companiei de Autostrăzi ar privi nu atât directorul general al acesteia, cât liderii din eşaloanele inferioare, a spus Boagiu.
Nu în ultimul rând, Boagiu spune că asfaltatorii între ei invocă numele ministrului Transporturilor pentru a-i convinge pe ceilalţi să se retragă din licitaţii, deoarece ar avea garanţia câştigării contractelor din bani publici chiar de la ministru. „Am avut întâlniri unu la unu (întâlniri profesionale – n.r.) şi acum aud prin piaţă că unii ar fi spus că s-au întâlnit cu ministrul şi şi-au aranjat licitaţia”, li s-a plâns Boagiu constructorilor prezenţi.
Şefii Autorităţii de Achiziţii: se aplică metoda iepurelui
Potrivit prezentării făcute de vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice, Corneliu Burada, s-a ajuns la un grad ridicat de sofisticare în trucarea licitaţiilor şi derularea contractelor din bani publici. „Eu numesc aceasta metoda iepurelui:sunt puse 2-3 firme să alerge (la licitaţii – n.r.) cu preţuri foarte mici, cu condiţii anormale de calificare. Acestea sunt apoi descalificate şi fac de ochii lumii contestaţii. Sunt sfătuiţi să renunţe la contestaţii căci vor primi subcontracte de la firma care trebuie să câştige. Au apărut chestiuni de tip cartel, holding, care trebuie demontate. Sunt lucruri identificate de noi”, a spus el.
Burada a prezentat o listă exhaustivă de metode de fentare a corectitudinii licitaţiilor, printre care ajustarea specificaţiilor astfel încât acestea să corespundă unui singur operator, cerinţe croite cu dedicaţie la anumiţi agenţi economici, factori de evaluare la licitaţie ce pot fi întorşi din condei, modificări în contractele semnate faţă de ofertele depuse la licitaţii.
Într-un interviu acordat ziarului România Liberă, fostul director general al CNADNR, Liviu Costache, a negat furtul banilor publici la compania condusă de el, vorbind doar de „risipirea” banilor.
Suntem iar ameninţaţi cu şantierul
„România va fi un şantier anul acesta, pot să vă garantez că este un pariu pe care îl vom câştiga”, a spus Boagiu. Potrivit ei, în prezent sunt în execuţie 243 kilometri de autostradă, sunt pregătite licitaţii pentru alţi 220 kilometri, acesta fiind „cel mai mare program de construcţii de autostrăzi demarat în România”. Proiecte precum autostrada Centura Arad sau Cernavodă-Medgidia sunt mai mult sau mai puţin blocate, ca să nu vorbim despre lucrările stopate de pe autostrada Bucureşti-Ploieşti sau de pe autostrada Transilvania.