Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la 11 companii ce au participat anul trecut la procedura de achiziţie publică organizată de Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB), privind întreţinerea şi efectuarea unor mici lucrări de reparaţii pentru aproximativ 200 de artere ale Capitalei în perioada 2011-2014.
Cele 11 companii sunt Tehnologica Radion, Euro Construct Trading 98, Straco Grup, Delta Antrepriza de Construcţii şi Montaj 93 (Delta A.C.M. 93), Pro Cons XXI, RCV Global Group, Swietelsky Construcţii Feroviare, Strabag, Eurovia-Construct Internaţional, Global Service Proiect şi Drum Concept.
„Avem indicii că ar exista o înţelegere între companiile inspectate de a participa cu oferte formale la cele şase licitaţii, fără să se concureze în mod real. În acest fel, contractele au fost adjudecate prin rotaţie. Este foarte important să depistăm şi să corectăm disfuncţionalităţile din acest domeniu, astfel încât în final să avem o cheltuire eficientă a fondurilor publice” a declarat, ieri, într-un comunicat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Cum s-a umflat asfaltul
România Liberă a verificat valorile prevăzute în documentaţia de licitaţie pentru un pachet din cele şase licitate şi a descoperit că valorile cerute de regii asfaltului sunt de 8-10 ori mai mari decât standardele de cost folosite în cazul lucrărilor de întreţinere şi mici reparaţii pe drumurile naţionale.
Pentru pachetul 2, documentaţia de licitaţie prevede un preţ minim de 90 milioane lei, fără TVA, şi o suprafaţă totală minimă de întreţinut, în condiţiile unor mici reparaţii, de 308.644 metri pătraţi de carosabil şi 131.427 metri pătraţi trotuare. Luând în calcul că aceste contracte sunt pe patru ani rezultă că bucureştenii plătesc anual, în medie, pe fiecare metru pătrat, 51 de lei, fără TVA.
In cazul unui kilometru de arteră lată de 7 metri, acest preţ devine 357.000 lei, respectiv 81.000 de euro. Standardele elaborate la nivelul Ministerului Transporturilor pentru întreţinere de vară prevăd un cost anual de 9.000 de euro pe kilometru, deci de zece ori mai mici. Costul e confirmat atât prin standardul aprobat de fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, cât şi de informaţii date de directori ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.”Costă 8.000-10.000 de euro. Aici intră plombările, covoare asfaltice, şlamuri, marcajele rutiere indicatoarele cosirea vegetaţiei degajarea carosabilului, gurile de scurgeri la poduri, parapeţii acestora şi reazemele”, spune un şef al companiei de stat.
Preţurile plătite de Primăria Capitalei nu prevăd în plus lucrări majore de reparaţii faţă de standardele de cost menţionate de Ministerul Transporturilor. „Se vor avea în vedere costurile generate de urmatoarele operatii principale: colmatare rosturi, fisuri si crăpături, reparaţii accidentale pe suprafeţe mici fără afectări ale fundaţiei”, cere în documentaţia de licitaţie Primăria Capitalei.
Administraţia Străzilor nu a comentat ieri declaraţia preşedintelui Consiliului Concurenţei. „Nu ne priveşte ce înţelegeri au făcut între ele firmele ce au contracte de întreţinere”, a declarat o sursă din cadrul instituţiei, ce a solicitat anonimatul.
Atribuirea respectivelor contracte s-a făcut prin organizarea a şase licitaţii corespunzătoare celor şase sectoare. Valoarea totală estimată a contractelor încheiate cu cele 11 companii, pentru perioada 2011 -2014, este de 1,46 miliarde lei fără TVA (aproximativ 347 milioane euro). Valoarea totală a contractelor semnate este de 287 milioane euro, fără TVA.