2.5 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSpecialMilionarii de iarnă ai crizei

Milionarii de iarnă ai crizei

 

Service-urile, vulcanizările, dealerii auto, importatorii şi distribuitorii de cauciucuri pentru autovehicule vor obţine venituri şi de trei ori mai mari, comparativ cu anul trecut.

Importatorii şi distribuitorii de cauciucuri de iarnă au câştigat de la începutul anului şi până acum 80 milioane euro numai din vânzările realizate pe piaţa din România. Cifra ia în calcul doar comerţul cu anvelope de iarnă destinate autoturismelor personale. Creşterile de aproape 20% reprezintă un eveniment unic în piaţă şi se datorează exclusiv noii legi impusă de guvern, care îi obligă pe şoferi să îşi echipeze maşinile cu cauciucuri de iarnă. „În luna septembrie ni s-au dublat vânzările”,  exemplifică Alina Mihăescu, director de marketing la Dunlop România.

Surse din industrie spun că la un moment dat fabricile nu au mai făcut faţă producţiei. „E o concurenţă nebună pe piaţă”,  zice Gheorghe Anghel, marketing manager la Auto Cobălcescu. Vulcanizările şi-au extins programul, „băieţii din service-uri trag tare”, iar micii afacerişti second-hand s-au strecurat şi ei în piaţă. Per total, va fi vorba de vânzări de trei ori mai mari decât anul trecut, estimează specialiştii. Din cei 4,6 milioane de posesori de autoturisme, aproape trei milioane şi-au cumpărat deja anvelope de iarnă. „A fost o măsură luată pentru a ajuta puţin şi industria auto”, opinează Adrian Mihălţianu, jurnalist specializat în domeniul auto.

Potrivit Michelin România, nivelul pieţei anvelopelor de iarnă a crescut în primele nouă luni ale anului 2011 cu până la 130%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.  „Dacă pe tot parcursul anului 2010 au fost vândute 1,3 milioane de anvelope de iarnă, anul acesta am livrat în numai nouă luni aproape 1,5 milioane de unităţi. Creşterea a avut loc, bineînţeles, pe fondul intrării în vigoare a legii care îi obligă pe şoferi să îşi pună anvelope de iarnă în condiţii de polei, zăpadă sau gheaţă”, a spus Alina Ghica, directorul de marketing al Michelin pentru România. Reprezentanţii companiei Michelin România estimau, la începutul sezonului estival, o piaţă totală a anvelopelor cu 11-12% mai mare faţă de anul trecut.

Patru ore de aşteptare

Cei care deja au dat buzna în service-uri şi vulcanizări pentru a-şi înlocui cauciucurile de vară cu cele de iarnă spun că au stat la „cozi inimaginabile”, deşi aveau programare. „Am fost zilele trecute la Best Tyre Shop în Berceni. Am stat de la ora 15.00, când eram trecut pe programare, până la ora 19.00. Unde e şi montajul cauciucurilor inclus, vine lumea gârlă”, ne spune Daniel Ştefan din Bucureşti.

Vulcanizările din Capitală şi-au extins programul de lucru şi au cel puţin 30 de clienţi pe zi. Au ajuns să fie o afacere profitabilă în acest sezon, iar pentru a-şi atrage clienţii au tot felul de promoţii. Cei de la Sama Service, de exemplu, anunţă pe site o promoţie pentru depozitarea cauciucurilor de iarnă, precum şi promoţii pentru montaj gratuit, în cazul celor care cumpără anvelope de la ei. „Dacă nu aveti spaţiu pentru a depozita anvelopele de vară în timpul iernii sau cele de iarnă pe timpul verii, Sama Service vă pune la dispoziţie serviciul de depozitare anvelope”, se poate citi pe site-ul Sama Service. Mai sunt şi alte service-uri care îşi oferă spaţiul pentru depozitarea cauciucurilor de vară la preţuri de aproximativ 50 de euro pe an.

Distribuitorii şi importatorii de anvelope nu neagă că vor avea creşteri în vânzări anul acesta, dar atrag atenţia în privinţa unor „scăpări ale legii”. „Degeaba vine legiuitorul şi îi obligă pe toţi să îşi monteze cauciucuri de iarnă, pentru că există situaţii când nu se poate. Pentru Matiz-uri, Chevrolet-uri, Skoda Fabia nu se produc anvelope de iarnă fiindcă sunt maşini de oraş, iar în oraş, teoretic, drumurile nu sunt înzăpezite. Aşadar, cei care circulă în oraş cu cauciucuri obişnuite nu ar trebui să primească amendă. În oraşe e normal să se cureţe şoselele, cel puţin la Oradea”, spune Ioan Mădău, director de marketing la Eurolevicom din Oradea.

Totodată, Măcău atrage atenţia asupra importatorilor şi distribuitorilor de cauciucuri second hand. „Din disperare, dar şi ca să facă economii, unii clienţi vor alege cauciucuri second-hand. În cazul acesta sunt foarte multe probleme, deoarece piaţa auto second-hand nu e fiscalizată, iar multe dintre produse nu sunt de calitate. Fără garanţie, clienţii rămân păcăliţi, cu cauciucuri proaste şi nici accidentele nu se previn”, spune Măcău. El face câteva menţiuni şi în privinţa cauciucurilor „all season”. „Dacă nu scrie M+S pe ele, vânzătorul este minicinos. Cele cu simboluri de brăduleţi, fulgi de nea şi ploicele nu sunt în regulă”, spune el.

Şi câţiva dintre coordonatorii de service din Bucureşti văd câteva „chichiţe” ale legii. „Nu înţeleg de ce legea îi obigă pe şoferi să îşi cumpere patru cauciucuri de iarnă când ar fi fost nevoie de numai două. Dacă maşina are tracţiune pe faţă, pui cauciucuri pe faţă. Dacă are tracţiune pe spate, pui pe spate. De ce să cheltuiască o familie 1.000 de lei pe criza asta?!”, se întreabă Ioan Oanţă, coordonator Central Service Bucureşti.  

Cele mai citite

Vreme rece și ninsori în cea mai mare parte a țării. Ultimele informații de la ANM

Sâmbătă, vremea se răcește semnificativ în aproape toate regiunile României. La munte, în nord-vest și centru, se vor semnala ninsori, în timp ce în...

Bosch anunță concedieri masive: 5.500 de posturi vor fi eliminate la nivel global

Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori pentru industria auto europeană, a dezvăluit planuri de reducere a 5.500 de locuri de muncă la nivel...

Elon Musk, un alt câștigător al alegerilor din SUA. A stabilit un nou record de avere

Averea netă a lui Elon Musk a ajuns la un maxim istoric de 347,8 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index, pe fondul creșterii...
Ultima oră
Pe aceeași temă