22.8 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăSpecialCompaniile portuare de la gurile Dunarii, in colaps

Companiile portuare de la gurile Dunarii, in colaps

» Traficul de marfuri in porturile judetului Tulcea a scazut la mai putin de 10% comparativ cu anul trecut.

» Inchiderea combinatelor metalurgice a lasat lucratorii portuari fara obiectul muncii.

» Vapoarele se vamuiesc doar la Galati, ceea ce le aduce prejudicii exportatorilor si importatorilor din Tulcea.


Vapoarele maritime ocolesc
porturile de la gurile Dunarii. Stelian Fadei, directorul Administratiei Porturilor Dunarii Maritime Tulcea, a declarat ca volumul marfurilor incarcate si descarcate in porturile tulcene s-a redus, in primul semestru al acestui an, la mai putin de 10%, comparativ cu prima jumatate a anului trecut. Daca in 2006 cargourile au incarcat si descarcat in Portul Industrial Tulcea, la Sulina, Mahmudia si Isaccea peste 1,5 milioane de tone de marfuri, in prima jumatate a acestui an docherii tulceni au operat doar 130.000 de tone.
Pentru ca activitatea se reduce continuu, zilele trecute Portul Industrial Tulcea s-a inchis. Dan Cojocaru, directorul portului, a declarat ca toti cei 100 de salariati ai portului au fost concediati temporar pentru ca, in ultimele luni, au operat doar cateva nave care au preluat din Tulcea masa lemnoasa. Lefter Chirica, prefectul judetului Tulcea, spune ca blocarea activitatii porturilor de la gurile Dunarii a fost generata de o masura luata de Directia Generala a Vamilor. sefii vamilor au hotarat sa vamuiasca marfurile importate si exportate prin porturile maritime de la Dunare doar la Galati, unde a fost organizat un punct vamal special pentru astfel de operatiuni, motivand ca astfel s-ar respecta procedurile UE.

Conjunctura economica nefavorabila
Activitatea portuara din Tulcea a fost lovita si de o conjunctura economica nefavorabila. La inceputul anului, doua mari combinate metalurgice tulcene au oprit productia. Uzina de alumina a trimis in somaj peste 1.000 de angajati dintre cei 1.400 pe care ii avea, motivand ca in urmatorii doi ani vor fi retehnologizate instalatiile care sunt considerate de catre autoritatile de mediu foarte poluante. Combinatul de feroaliaje a fost si el inchis in prima zi a acestui an. Patronii din Ucraina ai combinatului au declarat ca pretul energiei electrice este prea mare, iar productia realizata in aceste conditii ar fi nerentabila. Marfurile importate si exporturile de materii prime derulate de uzina de alumina si de combinatul de feroaliaje reprezentau peste 80% din activitatea desfasurata in Portul Industrial Tulcea.

La inceputul lunii iulie, combinatul de feroaliaje a fost repornit, dar patronii ucraineni refuza sa mai descarce materiile prime si sa incarce feroaliajele produse la Tulcea in Portul Industrial, considerand ca genereaza cheltuieli prea mari. Vapoarele care aduc la Tulcea marfuri din import si preiau exporturile de la combinat sunt nevoite sa faca un drum in plus de 80 de mile marine pana la Galati (dus-intors) pentru a fi vamuite. Acum, aprovizionarea si expedierea produselor din combinat se realizeaza prin Portul Constanta, apelandu-se la serviciile CFR.
si in Portul Mahmudia, in ultimele doua luni activitatea s-a redus la jumatate. Aceasta scadere substantiala a fost generata de reducerea cererii de calcar siderurgic de la combinatele metalurgice. Ca urmare, si cariera de extractie a calcarului siderurgic din Mahmudia, care asigura aproape in totalitate marfurile operate in port, si-a redus productia la jumatate.

Despagubiri
Exportatorii si importatorii din judetul Tulcea, reuniti intr-o asociatie, au solicitat Guvernului sa le plateasca prejudiciile aduse de vamuirea marfurilor la Galati. Daca nu vor reusi sa obtina acest lucru pe cale amiabila, ei spun ca se vor adresa Justitiei. si comertul cu produse agricole din judetul Tulcea este afectat de decizia vamesilor. Seceta a creat premisele unor importuri de cereale prin Portul Tulcea care are in vecinatate silozurile goale.

Porturile tulcene, ocolite

"Niste birocrati de la Directia Generala a Vamilor au impus o masura aberanta, care a blocat activitatea in porturile tulcene. Conform acestei masuri, vamuirea vapoarelor maritime se efectueaza doar la Galati, de o echipa de vamesi, spun ei, specializati in astfel de activitati. Firmele importatoare si exportatoare refuza sa mai foloseasca transportul naval prin porturile tulcene, spunand ca au cheltuieli prea mari. Sute de oameni care lucrau in porturile judetului au ramas fara slujbe. Am cerut Guvernului sa se revina la forma de vamuire care a existat in fiecare port. Am primit promisiunea ca vor fi detasati, in porturile tulcene cu trafic semnificativ, vamesi specializati, iar vapoarele nu vor mai fi nevoite sa faca drumuri inutile pana la Galati. A fost elaborat un nou ordin al ministrului Economiei si Finantelor care va elimina aceasta aberatie."
Lefter Chirica, prefect Tulcea

Cele mai citite

Dialog satiric despre cum să îngropi afacerile românești

– Mata urlai așa? A murit răposatul? – Aș! Făceam vocalize. Repetam pentru înmormântarea de mâine. Client sau rudă? – Îmi dai voie! Pafta Viorel!...

Pilonul II de pensii: Ce trebuie să știe participanții despre retragerea fondurilor și continuarea investițiilor

Contribuția la Pilonul II de pensii este reglementată prin lege și reprezintă un procent din salariul brut al fiecărui angajat. În prezent, aceasta este...
Ultima oră
Pe aceeași temă