Ministrul Mediului şi Pădurilor, László Borbély, a declarat miercuri, că a lucrat la o Ordonanţă de Urgenţă prin care cei care vor cumpăra maşini electrice prin Programul Rabla vor primi şase vouchere a câte 3.800 lei fiecare, informează NewsIn.
„Avem o Ordonanţă de Urgenţă pe ţeavă care acordă unele facilităţi în cazul în care cineva va avea posibilitatea să cumpere maşini electrice. m propus să introducem în Programul Rabla, încă din acest an, o facilitate, în cazul în care cineva o instituţie publică, un cetăţean (dar în primă fază vor fi instiuţiile publice) participă la Programul Rabla şi predă o maşină, să primească un număr de până la şase tichete valorice (a câte 3.800 lei fiecare voucher) pentru fiecare autoturism vechi predat spre casare, dacă va cumpăra maşini electrice, şi nu un voucher. Pentru o maşină hibrid însă va primi mai puţine vouchere”, a declarat László Borbély.
Acesta estimează că această OUG va fi aprobată în două săptămâni.
„Se analizează posibilitatea ca, în cazul în care aceste autorităţi care achiziţionează cu prioritate autovehicule hidrid şi electrice, o cotă de 25% din valoarea tichetului să fie suportat de Fondul de Mediu pentru autovehicule electrice şi de până la 25% pentru cele hibride, dar încă nu s-a stabilit cât anume. Este o diferenţă între preţul unui autovehicul normal, deci nu electric, şi cel electric de circa 5.000 euro, fiind mai scump cel electric. Potrivit calculelor făcute, această facilitate trebuie să acopere diferenţa de preţ”, a mai spun ministrul.
O altă problemă, în opinia lui Borbély, este cea a bateriei, care costă 7-8.000 euro. Această baterie poate fi şi închiriată.
„Problema de fond este infrastructura. Va trebuie să vedem cum facem cu infrastructura. Pentru că aceste baterii se încarcă precum un acumulator, timp de opt ore. Şi atunci trebuie să existe borne unde să le pui la încărcat timp de opt ore. Sunt şi unele încărcătoare rapide care încarcă în 30 de minute, dar mai scumpe. Va trebui să discutăm foarte urgent şi cu acele companii, Enel, Electrica, să vedem cum pot fi parteneri în a facilita acest proiect”, a adăugat László Borbély.
Potrivit acestuia, până nu ai infrastructura creată, nu poţi veni cu autovehicule electrice.
„Ceea ce e foarte clar este că, noi, guvernul României, evident că trebuie să sprijinim aceste tipuri de transporturi nepoluante. Şi le vom sprijini şi nu este numai o decizie a mea, ci este susţinută şi de Guvern. Şi în alte ţări există asemenea facilităţi, în Franţa, Spania şi alte ţări din UE. Dar trebuie să creăm acea infrastructură care să fie accesibilă şi cetăţeanului. El va cumpăra aceste maşini dacă va avea unele facilităţi. Şi el trebuie să aibă şi unde să încarce bateria”, a explicat ministrul László Borbély.
Reprezentantul Ministerului Mediului şi Pădurilor spune că bornele în care se încarcă bateriile maşinilor electrice timp de opt ore costă 350-400 euro şi că în cinci ani poţi recupera diferenţa de 5.000 euro şi intri în avantaj, iar costul energiei electrice este mai scăzut.
Grupul Renault comercializează două modele de maşini electrice, iar în 2012 va lansa cel de-al treilea model.
„A fost iniţiativa lor de a ne întâlni şi iniţiativa noastră de a ajuta aceste vehicule, care au de fapt zero emisii de carbon şi sunt cele mai ecologice. Este vorba de maşinile electrice”, a spus ministrul Mediului şi Pădurilor.
Borbély a subliniat totodată că Grupul Renault nu vrea să fabrice maşini electrice în România, „cel puţin deocamdată”, ci intenţionează să comercializeze maşini electrice în România, „pentru că este în intereesul nostru şi al producătorilor de maşini ca aceste maşini să fie prezente şi în România, ca ţară membră a UE”.
Până în prezent, au fost casate 8.000 de maşini în primele două săptămâni, de la demararea Programului Rabla 2011.