Majoritatea românilor cred ca antreprenorii se îmbogăţesc „pe spinarea angajaţilor” şi că doar cei care fură pot să facă bani, reiese dintr-un studiu al Daedalus Millward Brown realizat în luna august, citat de Mediafax.
Astfel, deşi 70% dintre români sunt de acord că antreprenorii determină prosperitate, 65% dintre persoanele intervievate consideră că întreprinzătorii se îmbogăţesc pe spatele angajaţilor, în timp ce 57% consideră că în afaceri fac bani doar cei care fură.
„Această diferenţă de percepţie se explică prin faptul că lipsesc din vizorul public modele, ies în faţă doar cei care vorbesc bine, iar cei care muncesc sunt plecaţi, au treabă, sunt cu mânecile suflecate”, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, Irina Anghel Enescu, preşedintele şi fondatorul asociaţiei Triple Helix, unul dintre partenerii programului „Campioni în business”.
Programul este dedicat antreprenorilor români care crează locuri de muncă, aduc inovaţie şi contribuie semnificativ la bugetul de stat. În program mai participă Ziarul Financiar, fondul de investiţii Enterprise Investors, BCR şi PwC.
Studiul prezentat la lansarea din acest an a programului a fost realizat pe un eşantion de 1.000 de persoane, în luna august.
Alt rezultat al studiului arată că 60% dintre români cred că antreprenorii muncesc mai puţin decât angajaţii lor şi că 57% consideră că succesul în afaceri ţine de noroc. În acelaşi timp, 69% dintre români cred că oamenii de afaceri sunt necinstiţi.
Concluziile studiului arată că încă se simt ecourile propagandei comuniste, iar antreprenorii sunt văzuţi în continuare ca bişniţari şi exploatatori. Percepţiile sunt însă strict corelate cu nivelul de educaţie şi de venit.
„Cu cât sunt mai educaţi şi au venituri mai mari, cu atât românii au o percepţie mai bună, şi invers”, a explicat Enescu.
„Există o acută nevoie de modele de antreprenori care să reprezinte o contrapondere la percepţiile negative evidenţiate şi de studiu. Tocmai de aceea, prin proiectul Campioni în Business ne propunem să descoperim şi sa aducem în lumina reflectoarelor antreprenorii valoroşi şi poveştile lor de succes”, a mai declarat Irina Anghel-Enescu, preşedintele Triple Helix.
„Dorim să creăm o comunitate a antreprenorilor români şi continuăm să promovăm oamenii de afaceri de succes ca modele pentru generaţia tânără. Mai mult decât atât, credem că este nevoie de o voce comună a antreprenorilor români care să se facă auzită în societate”, a declarat Cristian Nacu, Partener Enterprise Investors.
„Pe parcursul crizei economice IMM-urile ne-au predat cea mai valoroasă lecţie de afaceri. Au fost primele care s-au adaptat, care s-au restructurat şi, ceea ce este cu adevărat spectaculos, reprezintă majoritatea companiilor care au continuat să crească, să se extindă şi să recruteze angajaţi”, consideră Emilian Croitoru, Director Reţea Corporate BCR.
Prin programul „Campioni în business” sunt premiaţi 20 dintre cei mai dinamici antreprenori locali.
„În contextul economic actual, când România nu mai prezintă aceeaşi atractivitate pentru investitorii străini, antreprenorii sunt, mai mult ca oricând, motorul de dezvoltare al economiei româneşti. Comunitatea lor are nevoie de o voce puternică. Anul trecut, clasamentul «Campioni în Business» a numărat 3.500 de companii care au întrunit criteriile de eligibilitate”, spun organizatorii programului.
Premianţii vor fi aleşi pe baza datelor înregistrate la Registrul Comerţului şi sunt luate în calcul companiile cu 10 angajaţi, care au înregistrat profit în anul 2011 şi au avut o cifră de afaceri de peste 20 milioane de lei. Criteriul de premiere este creşterea constantă a cifrei de afaceri în ultimii trei ani. La ediţia din anul 2011 s-au calificat 3.500 de companii cu o cifră de afaceri cumulată de 387 miliarde de lei şi un profit brut de 27,6 miliarde de lei.
Pentru selectarea celor mai performanţi şi dinamici antreprenori ai anului 2011 s-a pornit de la un eşantion de 4.000 de companii care în decursul perioadei 2009-2011 au avut profit operaţional şi o cifră de afaceri de peste 3 milioane de euro pe an. Companiile au fost filtrate pe baza creşterii constante a indicatorilor de performanţă economică, de solvabilitate şi lichiditate. Astfel, analizând cifra de afaceri, profitul net şi EBITDA, rentabilitatea comercială, rata solvabilităţii generale şi lichiditatea curentă, precum şi evoluţia acestor indicatori pe o durată de 3 ani, s-au identificat un număr de 200 de companii. Plecând de la aceste 200 de companii, nominalizarea Campionilor în Business s-a făcut ţinând cont şi de indicatori calitativi, precum politica de mediu şi CSR, inovaţie, notorietatea brandului şi de evoluţia generală a industriei în care acestea îşi desfăşoară activitatea.
Antreprenorul anului 2011 a fost desemnat Mihai Miron, preşedinte şi director executiv Ropharma.