5 C
București
sâmbătă, 11 ianuarie 2025
AcasăAlegeri 2016De ce aveţi nevoie pentru a fi manager

De ce aveţi nevoie pentru a fi manager

Abilităţi de leadership, capacitatea de a-i inspira pe cei din jur, atenţie la detalii şi o echipă puternică şi productivă sunt câteva dintre elementele care construiesc un lider puternic şi capabil să conducă o organizaţie de pe o poziţie de top.

Un manager trebuie să fie o persoană complexă, cu abilităţi multiple pentru a se putea adapta în diverse situaţii. Petru Păcuraru, managing director al Human Performance Development International (HPDI), susţine că managerul reprezintă funcţia ce conferă autoritatea formală, ci nicidecum o calitate în sine. „Totuşi, un manager trebuie să fie o persoană care deţine abilităţi de leadership, organizare, delegare, planificare şi, nu în ultimul rând, de management a resurselor umane”, explică Păcuraru. În plus, specialistul în resurse umane susţine că un manager trebuie să aibă şi capacitatea de a-i conduce şi inspira pe cei din echipa lui.

Mai mult, Floriana Enescu, managing director Qualia, subliniază că un middle manager trebuie să fie un excelent profesionist în domeniul său de activitate. „El trebuie să fie atent la detalii, să ştie să construiască şi să motiveze echipe, să transmită către oamenii din subordine viziunea, valorile şi cultura organizaţională transmisă de către top management, dar să ofere şi sprijin şi coaching”, precizează Enescu. Pe de altă parte, un top manager participă la crearea strategiei companiei şi stabileşte obiectivele pe termen mediu şi lung, în timp ce middle managerul priveşte aceste aspecte pe termen mediu şi scurt. „Altfel spus, top managerul creează strategia, middle managerul o implementează. Top managerul defineşte rezultatele, middle managerul se asigură că acele rezultate sunt obţinute”, completează Enescu.

Drumul către o poziţie de top management într-o companie mare trebuie să treacă obligatoriu printr-o poziţie de middle management. Floriana Enescu spune că, în primul rând, pentru ca o persoană să parcurgă aceste etape, trebuie să aibă puterea să se desprindă de detalii şi să privească ansamblul. „Este nevoie de viziune strategică, o foarte bună înţelegere a macroclimatului economic politic şi social, cunoaşterea în detaliu a pieţei în care activează compania, a concurenţei şi a tendinţelor către care se îndreaptă piaţa, la modul general”, exemplifică Enescu.

Echipa dă valoare

O greşeală frecventă întâlnită la managerii români este controlul excesiv al angajaţilor. „Managerii din România, de cele mai multe ori, au preconcepţia controlului obsesiv, care o răsfrâng asupra echipei şi, ine-vitabil, asupra performanţei. Ceea ce fac ca exerciţiul managerial să devină unul de supraveghere sunt lipsa de leadership şi e abilităţi de multe ori primare de a oferi şi a primi feedback-ul din partea celor din jur”, susţine Petru Păcuraru.

Totuşi, pentru a avea succes în activitatea sa de conducere, un manager trebuie să aibă o echipă puternică şi productivă, iar membrii ei să-şi cunoască extrem de bine atribuţiile. „Ceea ce face diferenţa dintre o companie de succes şi una care nu merge bine o reprezintă cultura organizaţională şi echipa. Astfel, o companie în care echipa funcţionează bine, organigrama este bine definită şi la fel şi obiectivele, toţi angajaţii au un grad de autonomie, motivare şi simt că sunt «rotiţe» importante într-un mecanism complex, acea companie va cunoaşte succes”, consideră Petru Păcuraru. „Aici managerii sunt catalizatori de resurse, inspirând echipa, planificându-şi resursele astfel încât să îşi atingă obiectivele caracteristice”, adaugă Păcuraru.

Vizibilitate

Atunci când o persoană deţine o funcţie importantă într-o companie, atrage după sine multă popularitate în rândul angajaţilor, care poate fi un dezavantaj la un moment dat. „O poziţie de top se traduce în vizibilitate ridicată, care se aplică şi în cazul greşelilor. Pe de o parte, este o poziţie care îţi oferă mai multă recunoaştere pentru reuşite, pe de altă parte, orice decizie luată care nu şi-a atins obiectivele, aducând prejudicii companiei, este mult mai uşor de observat de către colegi şi superiori sau acţionari”, spune Floriana Enescu.

În plus, o poziţie de conducere poate presupune şi anumite riscuri care merită asumate în unele situaţii. „Puterea de decizie creşte exponenţial cu cât eşti mai sus în organigrama companiei. Astfel, orice greşeală are un impact mult mai mare. Dar, este un risc ce merită asumat, deoarece top managerul are mai multă libertate în a-şi folosi experienţa acumulată în timp. În general, acesta este cazul multinaţionalelor. În companii mai mici, directorul general ia majoritatea deciziilor de nivel înalt”, concluzionează Enescu.  

Poziţiile de top management dintr-o companie multinaţională reprezintă un scop pentru 83% din angajaţii cu vârste cuprinse între 23 şi 32 ani, conform unui sondaj realizat de Qualia în luna iunie 2011, pe un eşantion de 150 de persoane din Bucureşti.

OPT LUCRURI NECESARE UNUI MANAGER

1. Abilităţi de comunicare

Deţinerea unei poziţii de top implică o mulţime de situaţii în care se comunică. Pe de o parte, vorbim de o comunicare cu angajaţii, pe de altă parte, cu acţionarii şi clienţii.

2. Abilităţi de ascultare

Aceasta este o componentă tot a comunicării, dar trebuie evidenţiată separat, deoarece este la fel de importantă. Unii manageri preferă să petreacă mai mult timp la birou împărtăşind lucruri, fără a asculta şi alte opinii. Indiferent de cât de sus este o persoană într-o organigramă, nu trebuie să uite că ascultarea poate fi singura cale de a afla ce se întâmplă cu adevărat în companie.

3. Dorinţa de a Fi conectat la realitate

Cu cât o persoană se află mai sus în ierarhie, cu atât este mai puţin probabil în contact cu realitatea. Dezvoltarea numărului surselor de informaţii şi ascultarea lor în mod regulat, poate fi o modalitate a cunoaşte ce se întâmplă în piaţă.

4. Empatia

Un manager trebuie să fie capabil să înţeleagă modul în care se simt oamenii din echipa sa. Empatia este important mai ales în relaţiile cu clienţii.

5. Persuasiune

Fie că un manager trebuie să-şi convingă angajaţii să facă ceva, acţionarii pentru a i oferi un buget mai mare sau clienţii pentru a-i accepta propunerea sa, deţinerea abilităţii de convingere este cheia reuşitei.

6. Abilităţi de leadership

Leadership-ul este o formă specializată de persuasiune concentrată, astfel încât ceilalţi oameni să-şi urmeze managerul în direcţia în care el doreşte. Un adevărat lider este pregătit să facă sacrificii şi îşi poate determina echipa să facă acelaşi lucru.

7. Capacitatea de concentrare

Cheia unui leadership de succes este puterea de concentrare. Prin concentrare se înţelege a alege cel mai important lucru de făcut dintr-o paletă largă, ca apoi managerul să-şi convingă echipa să urmeze acelaşi scop.

8. Capacitatea de a scoate angajaţii din incertitudine

Atunci când managementul superior nu oferă o direcţie clară într-o anumită problemă, managerul trebuie să-şi protejeze angajaţii prin a-i scoate din „norul de confuzie” şi a le elimina incertitudinea. În plus, trebuie să le ofere o direcţie coerentă.

O poziţie de top management oferă multiple avantaje, precum cele financiare sau de recunoaştere. În plus, un manager se bucură de vizibilitate, are acces la informaţie, lucrează alături de alte persoane de un anumit calibru, dar îşi asumă şi multe riscuri.

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

FCSB l-ar putea pierde o perioadă lungă pe Darius Olaru. Jucătorul s-a accidentat

FCSB a primit o lovitură severă în primul meci al anului, în urma accidentării căpitanului echipei, Darius Olaru, în timpul partidei de pregătire cu...

Controalele ITM în 2025: domenii vizate și ce trebuie să știe companiile

Inspecția Muncii va avea o agendă complexă în 2025, concentrându-se pe respectarea legislației muncii și îmbunătățirea condițiilor de muncă. Printre principalele obiective se numără identificarea...

Diferențe semnificative între numărul de bancomate în mediul urban și rural din România

Conform Băncii Naționale a României (BNR), România dispune de 8.750 de bancomate în mediul urban, în timp ce în mediul rural sunt doar 1.077. Deși...
Ultima oră
Pe aceeași temă