7.8 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăAlegeri 2016Criza financiara reasaza cererile de training

Criza financiara reasaza cererile de training

In contextul crizei financiare, angajatorii vor prefera sa-si trimita salariatii la traininguri atent selectionate si care au rezultate concrete si rapide. Foarte cerute, spun specialistii in formare profesionala, vor fi cursurile de vanzari, comunicare, managementul schimbarii, de analiza financiara si de anticipare a falimentului.

Solutia "taiem din bugetul de training pentru a depasi criza", atrag atentia expertii in formare, nu este una eficienta. Cu cat angajatii vor fi mai instruiti, cu atat sansele de a depasi aceasta perioada sunt mai mari. "Cred ca este nevoie in continuare de oameni bine pregatiti, poate acum mai mult ca oricand", subliniaza Octavian Pantis, managing director la TMI Romania.
Criza ar putea avea si efecte benefice: concurenta pe piata furnizorilor de traininguri va fi mai mare, iar managerii, spune Marius Opris, partener al companiei de training Ascendis, se vor indrepta si mai mult catre firmele cu programe solide adaptate realitatilor romanesti.

Piata, prevede si Oana Scarlat, director marketing la Exec-Edu (companie creata de Asebuss), se va restrange la cativa furnizori de formare care se bucura deja de o buna reputatie, in vreme ce firmele mici sau care au clienti dintr-o singura industrie vor fi cele mai afectate. "Competitia se va adanci si mai mult, dar va creste si calitatea programelor", considera Oana Scarlat.

"Elevi" de la mai multe companii
Trainerii opineaza ca numarul solicitarilor nu se va diminua, ci se va putea vorbi, mai degraba, de o reorientare a interesului clientilor. Se va opta pentru formarea acelor persoane pentru care pregatirea este vitala. "Companiile se vor axa pe programe care justifica investitia", spune Alina Negrea, managing partner la A Plus Performance.
Asadar, o persoana-cheie de la vanzari va fi trimisa la specializare alaturi de maximum trei colegi. "Un furnizor va avea dificultati in a organiza un training pentru trei persoane, pastrand in acelasi timp costuri rezonabile pentru client. In acest caz, cei trei vor fi integrati intr-un program «open», unde se vor intalni cu alti oameni-cheie, tot din vanzari, din alte companii", prevede Alina Negrea.
In programele de tip "open", un dezavantaj poate fi gradul redus de personalizare, pe specificul activitatii fiecarui participant. Din acest motiv, la astfel de cursuri, pana acum, companiile trimiteau personal din liniile de executie, nu din management. "In aceasta perioada, tendinta este de a «inrola» in asemenea programe persoane din primele linii de management", adauga Alina Negrea.

Accent pe flexibilitate
Specialistii spun ca vor fi alese trainingurile "cu tinta bine definita" si chiar prevad o marire a cererilor, in contextul sprijinirii puternice cu fonduri europene, usor de atras de catre marile companii. Marius Opris estimeaza o crestere "undeva la 10% pentru 2009".
Cele mai cerute cursuri vor fi cele de managementul schimbarii, timpului, proiectelor si proceselor, precum si cele de abilitati de comunicare. La cautare vor fi si cursurile de finante pentru nonfinantisti, de management financiar si managementul riscului.
"Acestea ii pregatesc pe oameni pentru vremuri grele si pentru un mediu dinamic in care trebuie sa fie productivi", explica Octavian Pantis. Se vor dezvolta si programe de management general si financiar al afacerii. "Acestea sunt recomandate celor implicati activ in "stabilizarea si optimizarea performantelor unei afaceri", spune Anda Racsa, manager general la ABC Training Consulting.
Foarte potrivite, in conditii de criza, apreciaza Marian Rujoiu, manager la Extreme Training, vor fi trainingurile care vor instrui angajatii sa fie flexibili.

Preferinta pentru invatare accelerata
Expertii prevad chiar o mai mare exigenta in privinta selectarii trainingurilor. Ei spun ca vor fi preferate cele care au reputatia ca determina invatarea accelerata si schimbarea de abilitati.
Trainerul stefania Luca, sales&business developer la Compass Training, spune ca vor fi preferate programele capabile sa produca rezultate, motiv pentru care s-ar putea ca anul acesta accentul sa cada pe dezvoltarea competentelor de vanzari si negociere, "pentru a face fata unui mediu intens competitiv", precum si a celor de management, "in special orientate spre eficientizarea proceselor din organizatie". si Alina Negrea apreciaza ca programele de training de vanzari vor fi cele mai cerute, in special in prima jumatate a anului 2009. Solicitari multe vor fi, considera si Marian Manolache, business development la Skill Team, pentru programe cu impact imediat in piata si pentru eficienta.

"Am observat inca din 2008 cresterea cu 75% a programelor de invatare experientiala si estimam ca aceasta tendinta se va mentine si in 2009. In aceste programe participantii invata din experienta proprie conceptele de business si astfel se produce schimbarea de abilitati", este de parere Marius Opris.

Lectii de anticiparea falimentului
In acelasi timp, estimeaza Matilda Crossman, managing director pentru Romania si Serbia la BPP Professional Education, vor avea succes "programele de training personalizate in domeniul financiar, cu privire la aplicarea standardelor contabile internationale, conducerea unei afaceri in perioada de criza, cursurile de analiza financiara, de anticipare a falimentului si orice alte cursuri relevante organizatiei, industriei si conectate in acelasi timp la realitatea economica".
Cererile companiilor, considera si Oana Scarlat, se vor indrepta, mai mult decat in 2008, catre cursurile adaptate, dedicate unor necesitati specifice. Alaturi de solutiile personalizate, sunt tot mai cautate programele de management complexe, catre care se indreapta atat companiile, cat si cei care suporta din fonduri proprii contravaloarea taxei de participare. "Desi in prezent, la ExecEdu numarul cursantilor finantati de companii este foarte mare, de peste 80%, ne asteptam sa creasca solicitarile individuale.

Atuul programelor complexe, organizate de institutii de prestigiu, asigura managerilor un avantaj competitiv pe piata fortei de munca, in conditiile in care, in perioada urmatoare, vom asista la scaderea numarului de angajari si la echilibrarea discrepantei intre cerere si oferta", spune Oana Scarlat.
Marian Manolache este de parere ca avantajul parcurgerii unui training este acela al unui om care se antreneaza fata de unul care nu se antreneaza: "Cand acestia merg la Olimpiada, primul intra in arena si lupta pentru medalii, iar cel de-al doilea merge in tribuna si devine spectator. Trainingul te asaza printre oamenii care conteaza si printre castigatori".

Avantajele parcurgerii unor traininguri, spun expertii, sunt majore daca participantii aplica cele invatate. "Persoanele care au pus accent constant pe dezvoltarea lor continua se diferentiaza de alte persoane care nu au avut aceasta oportunitate, mai ales in perioade de criza economica, cand flexibilitatea si abilitatea de a reinventa strategia companiei devin esentiale", spune Matilda Crossman.
In cadrul unui training, spun expertii, participantii dobandesc cunostinte, abilitati si atitudini de care au nevoie pentru a-si face mai bine treaba la serviciu. "Intr-un sens mai larg, se poate vorbi si de o mai buna gestionare a resurselor si a relatiilor", adauga Octavian Pantis.
La un training, adauga si stefania Luca, participantii exploreaza posibilitati de rezolvare a unor probleme curente, schimba opinii, invata cum sa abordeze, din alte unghiuri, o anume situatie. "Am vazut multe greseli pe care le fac si acum am posibilitatea sa le corectez", spune Doina Drenea, pe www.traininguri.ro, despre cursul de negociere la care a participat.

Efortul trebuie sa fie continuu
Specialistii atrag insa atentia ca un training de doua zile, de exemplu, poate fi un start, insa este putin probabil sa determine o schimbare de atitudine sau sa tina locul unor lecturi.
"Un training nu rezolva probleme de infrastructura organizationala si nici nu poate functiona ca solutie-minune. Este nevoie de un efort continuu si de o colaborare intre partile implicate (furnizor de training, departamentul de resurse umane, participanti, sefii acestora – n.r.) pentru a trece de la simpla invatare la modificari comportamentale si la rezultate cu impact asupra intregii companii", explica stefania Luca.

Profesorii sunt foarte importanti
Dezavantajele parcurgerii unui training, afirma Marius Opris, apar doar daca mergeti la el doar pentru a fi prezent. "Atunci se poate dovedi o pierdere de bani si timp", mai spune specialistul Marius Opris. Totodata, dezavantaje apar si atunci cand va pregatiti cu profesori nepregatiti la ceva la care nici nu va doriti.
"E ca si cum o gimnasta face antrenament de echitatie cu un antrenor de inot care are angajament full time ca economist", exemplifica Marian Manolache. El subliniaza ca foarte multi oameni sunt trimisi la training fara o determinare serioasa a nevoilor de pregatire.

Unde puteti invata
» ABC Training Consulting. Deruleaza programe de tipul "Cum elaboram diagnosticul financiar al afacerii?", "Cum analizam si cum reducem costurile fixe ale firmei?". Detalii la www.abctrainingconsulting.ro.
» A Plus Performance. Are programe "open" de vanzari, pe domenii de activitate ca industria farmaceutica, industria bunurilor de larg consum. Detalii la www.aplusperformance.ro.
» Ascendis. Ofera traininguri de management si leadership, coaching, managementul schimbarii, vanzari, marketing, management de proiect. Detalii la www.ascendis.ro.
» BPP Professional. Organizeaza programe de training pentru calificari profesionale internationale, dar si programe personalizate de training. Detalii la www.bpp.ro.
» Codecs. Pune la dispozitie traininguri cu teme ca management performant sau management financiar. Detalii la www.codecs.ro.
» Compass Training. Desfasoara cursuri pentru dezvoltarea competentelor manageriale, cresterea performantelor in vanzari (inclusiv recastigarea clientilor). Detalii la www.compass.ro.
» Exec-Edu (companie de formare continua creata de Asebuss). Aici se organizeaza si programele de certificare in management, care pregatesc managerii pentru criza.  Detalii la www.asebuss.ro.
» Extreme Training. Sunt traininguri de negociere, de tehnici de vanzari, strategie si persuasiune. Detalii la www.traininguri.ro.
» Qualians. Are cursuri de managementul timpului, stresului, comunicare, vanzari, managementul proiectelor. Detalii la www.qualians.ro.
» Skill Team. Are programe ca managementul bucuriei, al stresului, dar si de tipul "Team power effect" (angajatii si angajatorii inteleg ca au interese comune si actioneaza impreuna pentru gasirea celor mai bune solutii). Detalii la ww.skillteam.ro.

Cat Costa
Preturile programelor variaza destul de mult in functie de durata, subiect, metoda si instrumente de pregatire, experienta trainerului. De aceea, un training poate costa 100 de euro/participant, dar si 3.800 de euro/participant.

Cele mai citite

Asistență medicală de urgență de Crăciun: Nouă spitale și Ambulanța București-Ilfov, în prima linie

În perioada 25-27 decembrie, nouă spitale de adulți și copii, alături de Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, vor asigura asistența medicală de urgență Potrivit unui comunicat...

Dan Petrescu rămâne pe banca CFR Cluj și primește o veste excelentă. Karlo Muhar revine în Gruia

Dan Petrescu a fost confirmat în funcția de antrenor al CFR Cluj, iar conducerea clubului i-a promis întăriri în perioada de mercato, inclusiv revenirea...

Asistență medicală de urgență de Crăciun: Nouă spitale și Ambulanța București-Ilfov, în prima linie

În perioada 25-27 decembrie, nouă spitale de adulți și copii, alături de Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, vor asigura asistența medicală de urgență Potrivit unui comunicat...
Ultima oră
Pe aceeași temă