„Reforma in justitie este impiedicata de sistem. Curtea Constitutionala a pus Guvernul si Parlamentul intr-o situatie fara precedent si a provocat un impas major. Ea este dominata de oamenii fostei puteri, care vor sa-si apere privilegiile”, a declarat ieri premierul Calin Popescu Tariceanu, in timp ce anunta demisia Guvernului. Decizia Curtii Constitutionale blocheaza aplicarea unor masuri absolut necesare solicitate de Uniunea Europeana. Consecinte: amanarea integrarii in UE. Nerespectarea calendarului pentru asumarea acquis-ului comunitar poate duce la activarea clauzei de salvgardare.
Ramane o mare necunoscuta ce se va intampla cu pachetul de reforme in justitie. Pana la sfarsitul anului trebuie aplicate toate masurile solicitate de UE privind reforma in acest domeniu. Insa este aproape imposibil. Daca vor fi alegeri anticipate, abia in toamna noua putere rezultata in urma scrutinului va lua in discutie soarta prevederilor respinse de Curtea Constitutionala. Sunt doua variante: votarea lor in Parlament sau promovarea unei ordonante de urgenta (ceea ce se va intampla cu pachetul referitor la proprietate, asa cum a anuntat premierul). Daca se decide dezbaterea in Parlament, intarzierea va fi foarte mare. Mai intai, trebuie sa se constituie noul Legislativ. Nu mai devreme de luna noiembrie. Apoi discutiile din fiecare Camera in parte. Drept consecinta, mai devreme de luna decembrie nu poate fi vorba de adoptarea masurilor de reforma solicitate de UE. Dupa care urmeaza si aplicarea lor. Ceea ce ia foarte mult timp. Aceasta intarziere ar putea determina noua putere sa promoveze noul set de reforme in justitie prin ordonanta de urgenta. Foarte putin probabil, pentru ca se intra sub incidenta legilor organice. Curtea Constitutionala ar putea respinge foarte usor o asemenea ordonanta. Si s-ar ajunge la aceeasi situatie in care ne aflam astazi.
Constitutia Romaniei
Articolul 145 Ð deciziile Curtii Constitutionale
(1) In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit articolului 144 literele a) si b), legea sau regulamentul se trimite spre reexaminare. Daca legea este adoptata in aceeasi forma, cu o majoritate de cel putin doua treimi din numarul fiecarei Camere, obiectia de neconstitutionalitate este inlaturata, iar promulgarea devine obligatorie.