„Este într-adevăr o problemă de calendar“, a admis ieri copreşedintele USL Crin Antonescu, întrebat dacă mai este posibil ca referendumul pentru revizuirea Constituţiei să fie organizat o dată cu primul tur al alegerilor prezidenţiale, în condiţiile în care judecătorii CCR se vor pronunţa cel mai devreme pe 23 octombrie asupra modificărilor aduse Legii referendumului. Totuşi, potrivit lui Antonescu, USL nu are de gând să ceară devansarea termenului de judecare a sesizării prezidenţiale. Cum nu are de gând să propună populaţiei revizuirea Constituţiei în condiţiile unui prag de validare a referendumului de 50%+1. Adică, dacă se poate face referendum o dată cu turul I al prezidenţialelor şi cu un prag de validare de 30%, bine. Dacă nu, nu, revizuirea va fi abandonată.
Declaraţiile preşedintelui liberal sugerează două variante: ori USL crede că CCR va declara constituţională ultima formă a Legii referendumului, ori revizuirea nu prea mai este dorită cu aceeaşi ardoare. Şi de ce ar fi, în condiţiile în care se discută de reducerea prerogativelor preşedintelui, astfel încât şefului statului să aibă un rol mai mult decorativ? Or, este evident că schimbările menţionate nu sunt dorite cu adevărat de nici unul din cei care se visează ocupanţi ai scaunului de la Cotroceni.
Calcule pe calendar
Sesizarea de neconstituţionalitate depusă de preşedintele Băsescu asupra proiectului de modificare a Legii referendumului va fi judecată pe 23 octombrie. Ceea ce nu înseamnă că se va pronunţa şi verdictul în aceeaşi zi. Să vedem cum ar sta lucrurile dacă decizia va fi pronunţată chiar pe 23 octombrie. Potrivit art. 77 din Constituţie, în cazul legilor pentru care s-a cerut verificarea constituţionalităţii, preşedintele are cel mult 10 zile pentru promulgare. Termenul ar expira pe 2 noiembrie, care este însă o zi de sâmbătă, astfel că putem considera ca dată limită data de 1 noiembrie, zi în care legea poate fi publicată şi în Monitorul Oficial. Termenul de un an impus de Curtea Constituţională începe să curgă din momentul publicării, astfel că el este împlinit la începutul lunii noiembrie 2014. În acest caz, Guvernul USL (presupunând că rezistă până atunci) poate organiza referendumul o dată cu primul tur al alegerilor prezidenţiale, în a doua jumătate a lunii noiembrie.
În caz contrar, dacă CCR nu ia o decizie pe 23 octombrie, situaţia se complică. Dacă, de pildă, verdictul se amână cu două săptămâni, sunt toate şansele să nu mai poată fi organizat referendumul o dată cu turul I al alegerilor pentru preşedinţie. La fel se complică situaţia dacă judecătorii CCR dau dreptate şefului statului. În acest caz, modificările la Legea referendumului se întorc în Parlament pentru ca senatorii şi deputaţii să corecteze articolele necorespunzătoare. Or, atunci, termenele se împing şi mai încolo, fiind absolut imposibilă suprapunerea referendumului cu prezidenţialele.
În sesizarea depusă pe 21 septembrie, preşedintele Băsescu a susţinut că trebuie menţinut pragul de 50% + 1 pentru validarea unui referendum. CCR s-a mai pronunţat pe acest proiect la începutul verii, când a decis că o reducere a pragului de participare la 30% este constituţională doar dacă nu se aplică referendumurilor organizate în decurs de un an de la intrarea legii în vigoare. Trei dintre cei nouă judecători au avut însă atunci opinie separată.