Beluga SkySails, prima nava din lume tractata cu ajutorul unui zmeu, a pornit, ieri, in prima sa calatorie transatlantica, din Germania in Venezuela. Nava fiind alimentata partial cu energie eoliana, proiectantii au estimat o reducere a consumului de combustibil conventional de pana la 20 la suta.
Zmeul este mai eficient decat o panza de corabie, intrucat poate fi orientat mai bine, pentru a capta curentii de aer si, in plus, se ridica la inaltimi mai mari, unde vantul este mai puternic. Din dorinta de a gasi modalitati de reducere a consumului de combustibil conventional, cercetatorii si proiectantii si-au reamintit de potentialul reprezentat de energia eoliana, amplificat de noi descoperiri. "Este un fel de «Inapoi in viitor»", a explicat managerul proiectului SkySails, Verena Frank, pentru BBC. Ideea de baza au constituit-o "folosirea fortei vantului ca forta de propulsie auxiliara si folosirea vantului ca sursa gratuita de energie", a adaugat ea, precizand insa ca modul in care este condus vasul difera radical de navigatia traditionala, cu panze. Marele avantaj al folosirii unui zmeu este acela ca nu este nevoie doar de vant din pupa, navigatia fiind posibila si cu vant lateral. Tractiunea cu zmee poate fi utilizata pe nave de marime medie, cargo sau de croaziera.
Prima calatorie a Beluga SkySails ofera sansa testarii in conditii reale, de lucru, a noului sistem propus de proiectanti. "In urmatoarele luni, vom putea, in sfarsit, sa dovedim ca tehnologia noastra este fiabila si reduce consumul de combustibil si emisiile de CO2", a declarat Stephan Wrage, directorul companiei SkySails GmbH.