Comitetul european al companiei aviatice Airbus a confirmat ieri dupa-amiaza ca va pune in aplicare planul de restructurare, denumit Power8, care prevede suprimarea a 10.000 de locuri de munca si vanzarea sau cesionarea a sase unitati de productie din Europa.
Reducerile de locuri de munca vor fi impartite in proportie de 50-50 la suta cu companii subcontractante. Trei unitati de productie – de la Saint-Nazaire (Franta) si Varel si Laupheim (Germania) – vor fi vandute, iar alte trei – de la Méaulte (Franta), Nordenham (Germania) si Filton (Marea Britanie) – vor fi cesionate unor "parteneri de risc", ca parte a planului de finantare a productiei de materiale compozite.
Prezentat ca un plan de redresare a companiei, Power8 are ca obiectiv economisirea a doua miliarde de euro anual incepand din 2010 si degajarea din buget a cinci miliarde de euro, pentru a se compensa intarzierile inregistrate in fabricarea avionului gigant A380 si scaderea valorii dolarului, moneda de referinta in aeronautica. La acestea se adauga si decalajele fata de principalul concurent, Boeing, care a anuntat recent ca devanseaza planurile de lansare comerciala a noului sau aparat lung-curier, Boeing 787, viziunea companiei americane a avionului viitorului.
Ca parte a restructurarii, s-a hotarat ca noile avioane A350 sa fie asamblate la uzina din Toulouse, uzina din Hamburg urmand sa preia in totalitate asamblarea aparatelor de tip A320.
Sindicatele au reactionat cu vehementa la planul Power8, despre care au prezis ca va duce la ruina Airbus. Inca de marti, cei 1.300 de salariati de la uzina din Méaulte (nordul Frantei), propusa pentru cesiune, au incetat lucrul, protestul lor continuand si ieri.
Parisul "nu stie sa isi protejeze industria", a declarat liderul sindicatului majoritar in uzinele Airbus din Franta, referindu-se in special la decizia de a se muta asamblarea avioanelor A320 de la Toulouse la Hamburg.
Data fiind apropierea alegerilor prezidentiale, restructurarea Airbus a devenit tema de campanie electorala in Franta, unde candidata socialista Ségolène Royale a declarat ca, daca ar fi aleasa, ar propune un "moratoriu" si modificarea planurilor de gestionare a companiei.
Si salariatii germani sunt nemultumiti si ingrijorati, in special cei 2.100 de salariati ai uzinei din Nordenham (orasel cu 27.000 de locuitori), care au fost asigurati si de sprijinul autoritatilor locale pentru prevenirea inchiderii fabricii. Ieri, angajatii celor trei uzine Airbus din Germania (Nordenham, Varel si Laupheim) au declansat o greva spontana. Purtatorul de cuvant adjunct al guvernului de la Berlin a apreciat insa ca interesele germane au fost protejate, intrucat "toti actorii din partea Germaniei au fost uniti si hotarati".
Un gigant cu 56.000 de salariati
– Airbus a fost infiintata in 1970
– Presedinte (CEO): Louis Gallois
– Profit (2006): 26 mld. euro
– Avioane vandute (feb. 2007): 7.187
– Avioane livrate: 4.598
– Franta: 22.000 de locuri de munca, pierde 4.200, din care 900 de la sediul din Toulouse
– Germania: 21.000 de locuri de munca, pierde intre 3.500 si 4.000
– Marea Britanie: 10.000 de locuri de munca, pierde circa 1.500
– Spania: 3.100 de angajati