Portul Timişoara va găzdui, duminică, pentru prima dată după atestarea documentară, din urmă cu 150 de ani, Ziua Marinei Române. Inedita sărbătoare va debuta, încă de la primele ore ale dimineţii, cu defilarea Gărzii de Onoare şi interpretarea unor partituri cazone de către Fanfara „Pro Amiciţia”. Organizatorii evenimentului – Primăria Municipiului Timişoara, Oficiul de Căpitănie Timişoara, Garnizoana Timişoara, Direcţia Apelor Banat şi alţi parteneri – au pregătit şi alte surprize pentru nostalgicii transportului pe apă din Banat.
Activităţi pentru copii
Printre acestea se află expoziţii de cărţi poştale şi navomodele, proiecţii de filme vechi legate de Portul Timişoara, realizarea de portrete de către artiştii plastici locali, dar şi o serie de activităţi recreative pentru copii. „Oficializată pentru prima dată ca zi onomastică a marinarilor români în data de 15 august 1902, printr-o slujbă religioasă oficializată la bordul crucişătorului Elisabeta, ziua de Sfânta Marie a fost transformată într-o sărbătoare naţională şi prin contribuţia Primăriei Constanţa, care a trimis circulare cu acest anunţ în întreaga ţară”, spun organizatorii. Bega este primul canal navigabil din România, construit între anii 1728 şi 1760. Primul port al oraşului a fost ridicat, în anul 1732, în zona actualului hotel Continental şi a fost mutat, 20 de ani mai târziu, în cartierul Josefin. Cu toate acestea, prima atestară documentară a Portului Timişoara datează doar din 1860. Primele curse de pasageri au fost introduse în anul 1869 şi, în scurt timp, cele peste 500 de ambarcaţiuni ce tranzitau canalul transportau aproximativ 500.000 de pasageri. Transportul de marfă a fost sistat în 1958, iar cel de persoane în 1967. Canalul Bega are o lungime de 44 km pe teritoriul României şi 72 de km pe teritoriul Serbiei. El are o legătură direct pentru transportul de mărfuri şi pasageri până la Rotterdam. După Revoluţia din 1989, autorităţile timişorene au început să facă studii de fezabilitate, cu asistenţă din partea specialiştilor din Olanda, pentru a reda Canalul Bega transportului de marfă şi pasageri.