Pe unde ar fi de evitat sa circulati prin Iasi? Conform statisticilor, numarul evenimentelor rutiere din care au rezultat morti si raniti a crescut anul acesta, dar pe primul loc a ramas in ultimii ani aceeasi artera: Nicolina. Mai multe strazi care in anii trecuti nu se aflau pe lista drumurilor cu accidente numeroase au intrat insa acum in acest nefericit top.
Asta deoarece, paradoxal, au fost modernizate, iar soferii apasa mai tare pedala de acceleratie. De asemenea, alte strazi care au fost modernizate au cazut in clasament, deoarece au fost semaforizate in mai multe puncte. Cauza cea mai frecventa a accidentelor este neacordarea prioritatii pietonilor pe trecerile semnalizate, de catre soferi.
Politistii spun insa ca si pietonii au o parte din vina, deoarece adesea nu se asigura la trecerea strazii, chiar daca traverseaza regulamentar. Statistica este realizata de politistii de la Serviciul Rutier Iasi pentru perioada primelor 9 luni ale anului 2011 si este comparata cu aceeasi perioada a anului 2008.
29 de accidente in Nicolina
Potrivit datelor politistilor de la Serviciul Rutier, in primele noua luni ale anului, cele mai multe evenimente rutiere cu victime s-au inregistrat pe portiunea de drum dintre Podu Ros si capat CUG. In ultimii ani, soseaua Nicolina a fost mereu capul de lista in clasamentul celor mai periculoase strazi din municipiu. Pe aceasta bucata de drum au fost anul acesta nu mai putin de 29 de accidente, in urma carora a decedat o persoana, alte sase au fost ranite grav, iar 28 s-au ales cu rani usoare.
De remarcat este ca in ultimii doi ani aceasta sosea a fost semaforizata intens, dar cu toate acestea numarul accidentelor a crescut de la an la an. De exemplu, in 2008, pe aceasta artera au fost 20 de accidente, iar in acest an, cu 9 accidente mai multe. De remarcat este ca lungimea acestui drum si viteza cu care se circula ridica foarte mult numarul accidentelor.
„Este totodata cel mai aglomerat bulevard din municipiul Iasi. Aici, valorile de trafic sint foarte mari, iar pietonii care trec strada fara sa se asigure sint in crestere. Pur si simplu trec strada fara sa se uite in jur, chiar daca se afla pe trecerea de pietoni. Chiar daca este dreptul lor, pentru siguranta este mai bine sa se uite inainte sa traverseze strada”, a precizat Mihai Pintilei.
Potrivit sursei mentionate, zilele trecute, Serviciul Rutier a facut o noua adresa catre Primarie pentru refacerea infrastructurii rutiere pe acest bulevard. „Am facut solicitarea pentru refacerea trecerilor de pietoni si a marcajelor. Acestea au fost facute si in primavara”, a adaugat Pintilei.
Locul doi: o strada proaspat modernizata
Pe locul doi se afla o strada care, culmea, pentru ca a fost modernizata, a ridicat numarul accidentelor, propulsind-o de pe locul patru in 2008, pe cel secundar in 2011. Este vorba de bulevardul Alexandru cel Bun, fiind incluse pasajul peste calea ferata, si portiunea de drum pina in zona Zimbru. Strada a fost modernizata in 2004, iar reparatiile pasajului au fost finalizate anul trecut. Potrivit politistilor, in cele 9 luni ale anului 2011, aici au fost 19 accidente, dintre care trei persoane au fost ranite grav si altele 24 usor. In comparatie, in 2008, aici s-au inregistrat 13 accidente.
In acest an, atit pe pasaj, cit si pe bucata de drum pina in Zimbru, s-au produs accidente grave, deoarece soferii calca prea tare pedala de acceleratie. Unul dintre acestea s-a intimplat in luna iunie, cind soferul unui Volkswagen Vento care circula cu viteza din directia Podul de Piatra spre Minerva a pierdut controlul masinii, a lovit alte doua care circulau regulamentar, apoi s-a oprit in parapetul de pe margine. Masina a fost cit pe ce sa sara de pe pasarela.
De asemenea, un alt accident grav a fost in zona Minerva, fiind ranit grav un pieton care a traversat strada pe loc nepermis, desi trecerea era la 15 metri departare. Al doilea incident a fost la intersectia de linga restaurantul Familial, unde doua masini s-au ciocnit din cauza neacordarii prioritatii. In acest caz, pe 5 septembrie, soferul unui Dodge care se deplasa dinspre Minerva spre Podul de Piatra, a intrat in coliziune cu un Iveco, care tocmai coborise podul, si intentiona sa vireze la dreapta pe strada Roman Voda. In acest caz, soferul de pe Iveco nu a dat prioritate autoturismului, iar in urma accidentului acesta a ajuns la spital cu leziuni, iar alte doua persoane din Dodge s-au ales cu rani usoare.
Bulevardul N. Iorga: 16 accidente cu 17 victime
Pe locul trei in clasament se situeaza bulevardul Nicolae Iorga, cu 16 accidente petrecute in acest an. In urma acestora, o persoana a decedat, trei au fost ranite grav, iar alte 13 usor. In 2008, soseaua nici nu se afla intre primele zece strazi cu grad ridicat de accidente. Modernizarea care a fost finalizata in 2010 a sporit dramatic numarul accidentelor. Accidentul mortal din acest an s-a petrecut la trecerea de pietoni din fata pasajului subteran de la Gara Internationala, cind un barbat a fost calcat de un TIR condus de un sofer care avea viteza si nu l-a observat.
Un alt punct periculos de pe aceasta strada este chiar in fata pasajului rutier pe sub calea ferata care face legatura cu Galata. Aici, pe 22 iunie, un bolid BMW care circula dinspre Bazar spre Podul de Piatra si care rula cu peste 100 de km/ora a intrat pe contrasens, unde a izbit un taxi Logan, apoi s-a rasturnat. Soferul consumase bauturi alcoolice. In accident au fost ranite grav o studenta la Medicina si un alt pasager care statea pe bancheta din spate. Tinara a intrat in coma, iar soferul a fost la un pas de a fi linsat de martorii accidentului.
Semafoarele din Pacurari au scazut numarul accidentelor
Pe urmatoarele locuri ca numar mare de accidente se afla soseaua Bucium, cu 15 accidente, trei raniti grav, si 20 usor. In 2008, portiunea de drum se afla in clasament pe locul trei, cu 16 accidente. Pe aceasta sectiune de drum, principalul pericol il reprezinta viteza de coborire, panta avind un grad de inclinare ridicat. Ultimul accident care a avut loc aici din cauza vitezei, dar si a frinelor necorespunzatoare, a fost pe 13 octombrie, cind un TIR plin cu bere s-a rasturnat cu putin inainte de a intra in Iasi.
Soferul le-a declarat politistilor ca la un moment dat nu a mai putut opri camionul. In urma accidentului, soferul a scapat miraculos cu viata, cu toate ca a doborit trei stilpi de iluminat stradal. In statistica politistilor, strada Pacurari se afla in 2010 pe locul cinci, cu 12 accidente, cu trei raniti grav si alti zece usor. Pozitia acesteia este „in coborire”, dupa ce in 2008 era pe locul doi, cu 18 accidente. Strada si soseaua Pacurari au „cazut” in top deoarece in ultimii doi ani a fost semaforizata intens. Sefii Politiei sustin ca semaforizarea a fortat o buna parte dintre soferi sa mearga pe Canta, unde si drumul a fost modernizat in 2010.
„In ultimii ani a fost semnalizat agresiv aceasta portiune de drum. Multi soferi prefera sa mearga pe Canta, unde este mai liber”, a precizat Pintilei, seful Serviciului Rutier. Insa cresterea traficului pe Canta a facut ca sa se inmulteasca si numarul accidentelor. Daca in 2008 Canta se afla pe locul zece intre cele mai periculoase strazi, aceasta a urcat in acest an pe locul sapte, cu zece accidente, cu doi raniti grav si alti 7 usor. In 2008, pe aceasta sectiune de drum s-au inregistrat sapte evenimente rutiere.
Strazi noi pe lista celor periculoase
Conform politistilor, bulevardul Tudor Vladimirescu se afla pe locul sase, cu 11 accidente, cu 12 raniti usor, iar pe locul opt este bulevardul Dacia, cu zece accidente, un ranit grav si opt usor. Cele doua drumuri nu se aflau in perioada 2008 printre cele mai periculoase strazi in privinta evenimentelor rutiere. De asemenea, in acest an, bulevardul Carol I este pe locul 9 cu un numar de 9 accidente, din care au rezultat sase raniti grav si alti sapte usor.
Calea Chisinaului a mai „cazut” un loc in acest an in clasament, cu opt accidente, in care au fost cinci raniti grav si alti cinci usor. In 2008, aceasta strada era pozitionata pe locul noua.