Nepromovate, exponatele singurului muzeu de locomotive cu aburi din tara, aflat la Resita, abia reusesc sa atraga cativa turisti
La Resita se afla singurul muzeu de locomotive cu aburi din tara, lucru normal in conditiile in care aici s-a construit, in 1872, prima locomotiva din Romania.
Locomotivele de epoca sunt expuse in aer liber, la intrarea in Resita. Desi vizitarea este gratuita, turistii ignora, de cele mai multe ori, exponatele.
Muzeul de locomotive a fost inaugurat in urma cu 35 de ani, in el fiind expuse cele mai reprezentative modele construite de-a lungul a aproape 100 de ani. Vizitatorii pot admira prima locomotiva construita pe teritoriul Romaniei, botezata cu numele de "Resicza". Nu lipsesc nici locomotivele cu ecartament ingust, care erau folosite pe liniile uzinale si forestiere. Tot aici este expusa locomotiva "Principesa Elena" fabricata in 1925, cu o putere de 220 CP, ceea ce permitea o viteza de 30 de km/ora. Din pacate, perechea ei, cunoscuta sub numele de "Principele Carol", a fost casata in 1970 si a ajuns la fier vechi. Majoritatea locomotivelor expuse au o poveste comuna, ele fiind salvate in ultimul moment de la casare. Dovada ca, din cele 1461 de locomotive cu aburi construite la Resita intre 1872 si 1964, astazi doar cateva mai ratacesc prin depourile CFR din tara.
Productia de locomotive cu aburi a inceput in anul 1872, pentru ca, un an mai tarziu, locomotiva "Hungaria" sa fie trimisa la Expozitia Mondiala de la Viena. Este vorba de o locomotiva-tender, cu doua osii cuplate, avand o putere de 45 CP, o forta de tractiune de 1.125 kg, ce se deplasa cu o viteza de 11 km pe ora. In 1926, in prezenta familiei regale, a fost predata prima locomotiva de cale ferata normala din Romania, care inlocuia vechile locomotive germane din seria G10, iar din 1932 s-a trecut la fabricatia locomotivelor de tipul "Ten Wheel" pentru transportul de calatori. si tot la Resita, au fost fabricate, intre 1946 si 1954, 224 de locomotive destinate cailor ferate sovietice, precum si doua exemplare pentru Vietnam.
Istoric
Intre anii 1872-1898, la Resita s-au fabricat noua locomotive cu ecartament ingust.
Dupa construirea fabricii de locomotive, in 1922, productia s-a dezvoltat neincetat, ajungand in 1942 la exemplarul cu numarul 513.
Dupa perioada de glorie, 1946-1964, fabrica isi inceteaza activitatea, intrucat locul locomotivelor cu aburi este luat de cele electrice, produse la Electroputere, dar cu motoare fabricate la UCM Resita.