Consilierii social-democrati din Timisoara au reusit sa treaca prin legislativul local o propunere cu care spera sa impuste doi iepuri dintr-un foc: pe de o parte sa exploateze nemultumirile cetatenilor legate de numarul si durata lucrarilor de modernizare a infrastructurii si, pe de alta, sa puna presiune pe executivul Primariei in ceea ce priveste incheierea si urmarirea derularii contractelor aferente acestor investitii. In plus, Opozitia isi deschide practic un intreg front de atac, cu un an si jumatate inaintea alegerilor.
Gaselnita social-democratilor se refera la introducerea unor penalitati de intarziere de 0,5 la suta pe zi din valoarea contractului pe care o societate il incheie cu Primaria pentru executarea unei lucrari edilitare. Se pare ca aceste penalitati existau si pana acum, insa nimeni nu a facut caz de ele si, lucrul cel mai grav, nimeni nu a aplicat vreo sanctiune de acest tip.
Chiar daca nivelul lor era de numai 0,1 la suta, bugetul municipalitatii nu a castigat nici un ban din aceasta sursa. Prin urmare, demersul social-democratilor vine sa evidentieze o stare de fapt si sa arate pisica executivului. Oamenii lui Ilie Sarbu se pot felicita, mai ales ca propunerea lor a fost imbratisata de toti alesii, fiind aprobata cu unanimitate de voturi.
Interesant este ca inclusiv consilierii taranisti au fost de acord cu o idee care ar putea sa-i dea mari batai de cap sefului lor pe linie politica, primarul Gheorghe Ciuhandu. Cel putin teoretic, asa ar trebui sa se intample.
Daca ne uitam, insa, un pic in jur, la contractele si penalitatile incasate pentru intarzieri de alte municipalitati, ministere sau companii nationale, vedem ca nici acolo lucrurile nu stau mai bine decat in capitala Banatului. Daca ar fi sanctionata pentru intarzierea masurabila deja in ani, firma din Grecia care a castigat reabilitarea soselei Timisoara – Lugoj si construirea centurii din nord-estul municipiului de pe Bega ar fi trebuit sa plateasca mai mult decat valoarea contractelor.
Intr-un final apoteotic, societatea cu pricina vrea sa dea in judecata Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi dupa ce i-a fost reziliat contractul. Ce spuneti daca in loc sa plateasca penalitati, va primi in instanta dreptul la despagubiri? Iata de ce nu-mi fac iluzii ca aceasta propunere a pesedistilor timisoreni va produce efecte concrete.
Societatile care contracteaza lucrari edilitare de anvergura au juristi platiti regeste, care stiu sa-si ia suficiente masuri de precautie si care pot justifica cu expertize si documente orice intarziere in finalizarea unei investitii. Am senzatia ca va fi gasit totusi si un exemplu negativ: Societatea de Drumuri Municipale, al carei unic actionar este tocmai… Consiliul Local.