» Scaderea apelor Dunarii afecteaza cel mai mult descarcarea traficului naval de marfa de pe Canalul Dunare-Marea Neagra pe Dunarea Fluviala.
Canicula afecteaza navigatia pe Dunare, obligand autoritatile la introducerea unor masuri speciale pe unele sectoare ale fluviului, pe care nivelul scazut al apelor pune in pericol circulatia navelor si convoaielor de barje. Directorul general al Administratiei Fluviale a "Dunarii de Jos" (AFDJ) Galati, Ionel Malenda, a emis Avizul catre navigatori nr. 18, conform caruia pe sectorul dintre Calarasi (km 375) si Braila (km 175) si pe sectorul dintre Bala si Borcea comandantii navelor si convoaielor aflate in mars sunt obligati ca la trecerea prin zonele critice sa coreleze dimensiunile convoiului cu situatia hidrologica existenta, iar la intalniri sau depasiri sa comunice intre ei in Canalul Radio 16, pentru a-si stabili de comun acord prioritatile si manevrele, in functie de gabaritele navelor sau convoaielor. In ultimele trei saptamani, pe sectorul Galati a fost inregistrata o scadere a cotelor Dunarii cu 130 cm, cu mult peste scaderile obisnuite pentru aceasta perioada a anului. Daca vremea caniculara din Bazinul Dunarii va continua si cotele isi vor pastra aceeasi rata de scadere, este previzibil ca peste doua saptamani sa fie introduse restrictii in navigatia pe Dunarea fluviala. In cursul verii trecute, scaderea cotelor apelor Dunarii au obligat navele care veneau din amonte de Calarasi catre Constanta sa navigheze pe o ruta ocolitoare, pe bratul Borcea, cu 100 km mai lunga. In vara trecuta, vremea caniculara le-a adus mari pagube armatorilor pentru ca din cauza cotelor reduse, navele nu putea naviga la capacitatea de incarcare, fiind nevoiti sa reduca drastic cantitatile de marfuri transportate.
Masuri
Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati va incepe dragarea punctelor critice de pe Dunare, dupa ce apele fluviului au scazut, iar aceasta tendinta se mentine si in urmatoarele saptamani. seful serviciului tehnic din AFDJ Galati, Costel Enache, a declarat ca fluviul a atins la Galati cota de 187-7 cm, aflata in limitele normale pentru luna iulie, dar cu tendinte de scadere continua. "Prognozele sunt ca Dunarea va scadea pe toata linia, ceea ce inseamna ca la adancimile actuale suntem la limita gabaritelor de navigatie recomandate de Comisia Dunarii. AFDJ va lua ca masura profilactica retragerea dragei «Dunarea Maritima» de la Constanta si aducerea navei unde va draga in punctele critice", a spus Costel Enache. seful serviciului tehnic a mai spus ca dragarea se va face la mila marina 73, Ostrovul fara nume de la gura Prutului, mila marina 57 din amonte de Isaccea, unde volumul de dragare depaseste 90.000 mc, si un istm de la Bara Sulina. "Daca factorii atmosferici evolueaza normal, dragajul se va face in doua saptamani, daca nu, vom fi nevoiti sa procedam si la restrangerea senalului navigabil sau sa micsoram adancimile", a afirmat Enache. El a adaugat ca scaderea apelor Dunarii afecteaza cel mai mult descarcarea traficului naval de marfa de pe Canalul Dunare-Marea Neagra pe Dunarea Fluviala, in zona Cernavoda, navigatia fiind obligata sa se mute pe Dunarea Maritima pe la Sulina. Costel Enache a spus ca "un minim istoric de impas" a fost inregistrat pe Dunare, la Cernavoda, in vara anului 2002, cand nici salupele mici de 150 CP nu au putut naviga din cauza adancimilor mici.